IX 2019 ZABAWY NA DOBRY POCZĄTEK w wychowaniu fizycznym i zajęciach z aktywnością ruchową

Małgorzata Kulik - doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa

ZABAWY NA DOBRY POCZĄTEK w wychowaniu fizycznym i zajęciach z aktywnością ruchową

Rozpoczęcie roku szkolnego to czas na budowanie relacji w grupie, to czas na poznanie klasy jako grupy, to czas na wprowadzenie ucznia w zajęcia wychowania fizycznego i godzin wychowawczych.

Przedstawiam Państwu propozycję zabaw „na dobry początek”, które każdy z nauczycieli może wykorzystać w swojej pracy.

Przykładowe zabaw przećwiczyłam „osobiście” na różnych grupach wiekowych, w trakcie zajęć lekcyjnych, świetlicowych czy organizując czas wolny w czasie kolonii, obozów.

W trakcie tych wykorzystuje się  minimalną ilości materiałów, a można je przeprowadzić w sali gimnastycznej, lekcyjnej, świetlicy lub w terenie.

Z przykładowe zabawy zainspirowane są starymi zabawami podwórkowymi, które pamiętamy z dzieciństwa, harcerstwa czy propozycji KLANZY. Ja jako nauczyciel wychowania fizycznego staram się wplatać w nie aktywność ruchową, która ze znanej, spokojnej zabawy czyni coś atrakcyjniejszego.

Każdy prowadzący powinien pamiętać, że sukces zabawy opiera się głównie na atmosferze radości i wzajemnej akceptacji w grupie oraz na pozytywnych relacjach między jej członkami. Sprzyja temu przestrzeganie:

  1. zasada dobrowolności,
  2. zasada braku rywalizacji i oceniania,
  3. zasada równości,
  4. zasada dopasowania treści do miejsca, czasu, możliwości uczestników.

Wprowadzając zabawy do zajęć stawiamy sobie zadanie np. rozwijanie wyobraźni, pozytywnego nastawienia do grupy, poznania relacji w grupie i jej struktury, kształtowanie zdolności motorycznych.

Dlatego też dzieląc zabawy pod względem celu, prezentuję Państwu zabawy na tzw. „dobry początek”, które pozwolą na zbudowanie dobrej atmosfery, zbudowanie relacji a i również pozytywne nastawienie grupy do dalszej części zajęć.

  1. PRZEDSTAW SIĘ : w kole, każdy mówi swoje imię i pokazuje dane ćwiczenie ruchowe , a cała grupa powtarza.
    •  Przedstaw się I : prowadzący stoi w środku koła. Wywołuje dana literę i podbiegają do niego osoby, których imię zaczyna się na tą literę. Każdy demonstruje swoje ćwiczenie, reszta powtarza.
  2. IMIE I GEST:  podaje swoje imię, a gestem przedstawia np. dana dyscyplinę sportu.
  3. WIELE NAS ŁĄCZY: na sygnał powstają osoby, które np. lubią naleśniki, uprawiają sport .
  4. NA KOLANA ; uczestnicy siedzą w kole, prowadzący zadaje pytanie, na które można powiedzieć „tak” lub „nie”.  Kto może odpowiedzieć twierdząco przesiada się o jedno krzesło, znajdujące się z prawej strony. Jeśli ktoś już na nim siedzi to, zajmuje miejsce na jego kolanach. Osoba ta jest już zablokowana i musi czekać, aż jego kolana będą wolne. Zabawa kończy się, kiedy jedna z osób wróci na swoje miejsce.

Pomoce: krzesła

  1. LUDZIE DO LUDZI : prowadzący pozostaje w kole. Wszyscy uczestnicy dotykają prowadzącego.  Po wykonaniu wskazanej czynności wracają uczestnicy do środka. Ostatnia osoba wykonuje dodatkowe zadanie np.: śpiewa, podskakuje. Może to być również ćwiczenie demonstrowane we wcześniejszych zabawach. Polecenia to np.: przywitaj się z 5 osobami, zrób obrót o 360’.
  2. ZGADNIJ CO SIĘ ZMIENIŁO LUB CO NA CHARAKTERYZUJE: jedna z osób opuszcza salę, po powrocie stara się zgadnąć poprzez zadawanie pytań, co wspólnego charakteryzuje grupę.  Np.; każde zdanie zaczynamy od „ja..” lub np. ; zaczynając mówić drapiemy się po głowie.
  3. USTAW SIĘ;  jak najszybciej ustawcie się od najmniejszego do największego.

Jak najszybciej ustawcie się od najdłuższych włosów do najkrótszych.

Jak najszybciej ustaw się od najkrótszych nogawek do najdłuższych.

  1. HISTORIA; wszyscy uczestnicy odgrywają pewna scenkę: osoba prowadząca opisuje, a reszta grupy imituje głosem pewne elementy historii. W trakcie zabawy zwiększamy tempo zabawy lub dodatkowo włączamy gest np.:

-  jeździec   żegna swa żonę – jeden całus,

-   jeździec   żegna swe dzieci  – trzy całusy  (policzek, policzek, czółko),

  • droga – uderzanie rękoma w uda,
  • most – pięściami uderzenie w klatkę piersiową, tupią nogami
  • trawa – rękoma odgarniają trawę i mówią „szu, szu”,
  • pokrzywy – podskakują i mówią „aj, aj”
  • błoto – wysoko podnoszą nogi i mówią „ klap, klap”,
  • mucha – ruch głowa w prawo i lewo i mówią „bzy, bzy”,
  • panowie  - ugięcie ramion i pokazanie bicepsu i mówią „uuuuuu”,
  • panie – pokazuje rękoma kształt kobiety  i mówią „aaaaaa”,
  • przeszkoda – podskoki i mówią „hop”

                                                                                                   pomoce: kartki z historyjką

Przykładowa historyjka. Bardzo poczciwy jeździec konny – Jan Łazęga postanowił wziąć udział w wyścigu konnym pt. „ Złota klacz”. Czule pożegnał swoją żonę.

Wyściskał i pożegnał  swoje dzieci. Ruszył w długą drogę.  Jechał, jechał drogą, przejechał przez most. Pokonał przeszkodę. Jedną przeszkodę, drugą przeszkodę, a tu raptem trawa. Bardzo poczciwy jeździec  - Jan Łazęga przedzierał się przez gąszcze trawy, aż zupełnie niespodziewanie wpadł w pokrzywy. Aby ukoić „pokrzywione” ciało siada z wielka rozkoszą w  ogromna kałużę, gdzie jest błoto.  Na nieszczęście obsiadły go muchy. Poczciwy jeździec Jan Łazęga przeciera ze zdziwienia oczy i widzi, a tu kręcą się wokół niego panowie i piękne panie.

  1. UKŁADANIE HISTORII: uczestnicy na kartkach wypisują nazwę przedmiotu. Prowadzący zbiera je. Każdy losuje kartkę. Prowadzący rozpoczyna opowieść, którą kontynuuje kolejna osoba np. z prawej strony. W trakcie swojej opowieści  wplata nazwę swego przedmiotu. Po 2-3 zdaniach kontynuuje inna osoba.

pomoce: kartki, mazaki

  • Układanie historii I; grupa musi zgadnąć  o jaką rzecz lub czynność ma na myśli opowiadający. Grupa na np. trzy próby, jeśli zgadnie to  opowiadający wykonuje zadane ćwiczenie, jeśli grupa nie zgadnie to zadanie wykonują pozostali.
  • Układanie historii II; j. w.  Historie kontynuuje osoba do której została podana piłka

Bibliografia:

1. Bzowska L.,  Kownacka R.(2001) Uczymy się bawiąc : klasa druga : propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I-III / Lublin, "Klanza",

2. Bzowska L.,  Kownacka R.(2002) Uczymy się bawiąc : klasa trzecia : propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I-III / Lublin, "Klanza",

3. Bzowska L.,  Kownacka R.(2004) Uczymy się bawiąc : klasa pierwsza : propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I-III / Lublin,  "Klanza",