II 2021 Jak połączyć teorię z praktyką? - w edukacji dla bezpieczeństwa

Małgorzata Kulik – doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa

Analizując treści podstawy programowej przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa spostrzegamy możliwość przełożenia wiadomości teoretycznych na praktyczne działanie. Już w zaleceniach do realizacji podstaw programowych jest wyraźny zapis, aby koncentrując się na  kluczowych problemach, zwracać szczególna uwagę na aspekt praktyczny i temu poświęcać najwięcej czasu. Zajęcia związane z celem „Przygotowanie uczniów do działań w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (katastrof i wypadków masowych)” powinny obejmować udział uczniów w symulacji ewakuacji szkoły. Na zajęciach związanych z celem „Kształtowanie umiejętności z zakresu podstaw pierwszej pomocy”, należy zwrócić szczególną uwagę na wykształcenie umiejętności praktycznych, szczególnie rozpoznawania niebezpieczeństw   i właściwego reagowania na nie. Istotne jest też kształtowanie poczucia odpowiedzialności  za jakość udzielonej pierwszej pomocy. Umiejętność udzielania pierwszej pomocy, jak również edukacja zdrowotna, z uwagi na największe prawdopodobieństwo wykorzystania ich  w praktyce, w życiu codziennym należą do najważniejszych tematów w przedmiocie edukacja dla bezpieczeństwa. W procesie edukacji dla bezpieczeństwa należy wdrażać uczniów do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych, wskazując, w jaki sposób mogą uzyskać pomoc osób godnych zaufania i służb ratunkowych.

Chcę z Państwem podzielić się przykładem zajęć, gdzie teoria przenika się z praktyką. Pierwszy przykład dotyczy treści z obszaru Działania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń, gdzie zawarte są treści związane z alarmowaniem, ostrzeganiem, ewakuacją. 

Scenariusz 1. Ostrzeganie i alarmowanie ludności.  /uploads/m.kulik/ostrzeganie_i_alarmowanie.docx  oraz  scenariusz 2.  Ewakuacj /uploads/m.kulik/Ewakuacja.docx .

Drugi przykład dotyczy obszaru Podstawy pierwszej pomocy. Do artykułu podłączone są cztery scenariusze zajęć, które sprawdzone w praktyce szkolnej przyniosły założone efekty. Oczywiście, dostosowanie i modyfikowanie scenariuszy jest jak najbardziej wskazane, gdyż mają Państwo różne warunki pracy oraz pracujecie z uczniem na różnych etapach edukacyjnych. Scenariusz 3. Apteczka może uratować życie w sytacjach kryzysowych.  /uploads/m.kulik/Apteczka_moe_uratowa_ycie_w_sytuacjach_kryzysowych.docx 

oraz scenariusz 4. Piuerwsza pomoc - rolowanie, pozycja bezpieczna.   /uploads/m.kulik/Pozycja_bezpieczna.docx