Małgorzata Kulik - doraca metodyczny wychowania fizycznego
KONSPEKT ZAJĘĆ GIMNASTYKI KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ- płaskostopie-
Prowadzący :
Wada: płaskostopie
Liczba uczniów:
Wiek : 10 lat
Czas trwania: 45 min.
Zadania główne :
Zadania dodatkowe:
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Metody: zadaniowa, zabawowa.
Formy organ: frontalna, indywidualna.
Sprzęt: drabinka.
Przybory: woreczki, hula-hop.
Cele operacyjne:
umiejętności:
- wykona ćwiczenia rozciągające mięśnie grzbietu i miednicy,
- wykona ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy,
- wykona ćwiczenia przeciw płaskostopiu,
- wykona ćwiczenia na kolana koślawe,
motoryczność:
- wzmocni obręcz barkową,
- wzmocni mięśnie stóp i kolan,
- wzmocni mięśnie grzbietu oraz brzucha ,
wiadomości:
- wie jak przyjąć prawidłową postawę ciała,
- zna zasady bhp i higieny pracy,
postawy:
- zachowuje się zgodnie z zasadami bhp ,
- reaguje na polecenia prowadzącego.
TOK |
CEL ĆWICZENIA |
OPIS ĆWICZENIA |
DOZOWANIE |
UWAGI ORGANIZACYJNO - METODYCZNE |
|||
I CZĘŚĆ WSTĘPNA |
|||||||
Czynności organizacyjne
Zabawa ożywiająca
Autokorekcja
Ćwiczenie oddechowe |
Powitanie Sprawdzenie obecności, gotowości do zajęć. Podanie celu zajęć. Wyrabianie nawyku postawy prawidłowej
Nauka prawidłowej postawy
Nauka prawidłowej czynności oddychania |
Ustawienie w szeregu. Stanie w postawie naturalnej
„Lawina” – na całej szerokości sali goniący stara się chwycić pozostałych uczestników zabawy. Po dotknięciu przez goniącego jednego z uczestników zabawy dołącza on do goniącego – razem trzymając się za ręce gonią resztę uczestników zabawy. Dzieci ustawione parami naprzeciwko siebie. Przyjmują pozycję skorygowaną. Dokonują autokorekcji korekcji postawy współćwiczącego.
Marsz po sali z wykonywaniem: wdechu nosem w czasie czterech kroków i przeniesienie wyprostowanych RR w górę w skos, wydech ustami w czasie sześciu kroków i opuszczenia RR. |
2 min
4 min
2 min
2 min |
Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę Zabawa przeprowadzona na całej długości sali. Zabawę powtarzamy 3 krotnie.
Nauczyciel poprawia ustawienie ucznia. Uczniowie mają za zadanie opisać prawidłową postawę.
W czasie marszu zwracamy uwagę na zachowanie postawy skorygowanej. |
|||
II CZĘŚĆ GŁÓWNA |
|||||||
Ćwiczenie głowy i szyi
Ćwiczenia RR i NN
Ćwiczenia NN i brzucha
Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia NN i T w odciążeniu
Ćwiczenia RR i brzucha
Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia NN, pośladków i stóp
Ćwiczenie chwytne stóp
Ćwiczenia mm grzbietu i pośladków
Ćwiczenia kształtujące prawidłowy chód w obciążeniu.
Pozycja zwieszona
Zabawa
|
Wzmocnienie ruchomości odcinka szyjnego
Rozciąganie mm trójgłowego łydek rozciąganie mm piersiowych.
Wzmacnianie mm wysklepienia stopy, wzmacnianie mm brzucha.
Wzmocnienie mm wysklepiających stopy, mm prostownika grzbietu, ściągających łopatki, mm pośladków. Wzmocnienie mm RR, obręczy barkowej, mm brzucha sterując dołem, elongacja kręgosłupa. Kształtowanie brzusznego toru oddechowego.
Wzmacnianie mm pośladkowych i kulszowo - goleniowych. Wzmacnianie mm wysklepiających stopy.
Wzmacnianie mm wysklepiających stopy, mm prostownika grzbietu, mm ściągających łopatki i mm pośladkowych.
Nauka poprawnego chodu.
Wzmacnianie mm wysklepiających stopy, mm brzucha, elongacja kręgosłupa, rozciągnięcie mm piersiowych. Wzmacnianie mm wysklepiających stopy, elongacja kręgosłupa. |
Siad skrzyżny, tyłem przy drabinkach, woreczek na głowie. Ruch głowy /skłon/ kolejno w przód, w prawo, w lewo. Po każdym upadku woreczek wraca na głowę. 1.Stanie przodem do drabinki, opad całym ciałem w przód, dłonie trzymają szczebel drabinki. Wykonujemy pogłębianie opadu ciała w przód z ugięciem rąk, bez odrywania pięt od podłogi. 2.Stanie przodem do drabinki. Palce stóp oparte o pierwszy szczebel. Wspięcie na palcach na pierwszym szczeblu. Opust z dotknięciem piętami podłoża.
1.Siad ugięty. Dłonie oparte na podłodze z tyłu. Przed stopami na podłodze leży woreczek. Wykonujemy chwyt woreczka palcami jednej stopy i wyrzut w górę. 2. Ćwiczenie j. w wykonywane jednocześnie dwoma stopami.
Leżenie tyłem, ręce wzdłuż tułowia ruch : ramiona w górę do przodu wdech, ramiona w dół wydech. Siad przodem do drabinki. Palce stóp zaczepione o 2 lub 3 szczebel drabinki. Dłonie oparte na podłodze z tyłu. Wykonujemy uniesienie bioder do podporu tyłem. Leżenie tyłem, dłońmi trzymając pierwszy szczebelek drabinki. RR wyprostowane. Zadaniem ćwiczącego jest uniesienie NN i jazda „rowerkiem”. Leżenie tyłem, NN zgięte, woreczek na brzuchu. Wdech nosem z wypukleniem brzucha. Leżenie przodem, między stopami woreczek, NN ugięte. Uniesienie NN, wyprost i zataczanie małych kółek.
1.Stanie na podłodze w odległości 2-3 m od siebie leżą na podłodze dwie obręcze. W jednej z nich umieszczone woreczki. Wykonujemy chwyt woreczka palcami stóp, przeniesienie ich z jednej obręczy na drugą. 2. Stopy ustawione na obręczy. Palce stóp chwytają obręcz. Przechodzenie bokiem po obręczy. Trzymając cały czas palcami obręcz. Przemieszczając się dokładamy stopę do stopy.
1.Podpór tyłem z NN ugiętymi. Wspięcie na palcach, wyprost RR, biodra w górę. 2. Podpór tyłem z NN wyprostowane. Wspięcie na palcach, wyprost RR, biodra w górę.
Pozycja stojąca, RR na biodrach. Marsz po linie.
Stanie tyłem do drabinki. RR wyciągnięte w górę trzymają szczebel dosiężny. Palce stóp trzymają woreczek. Zadaniem ćwiczącego jest uniesienie NN z woreczkiem w stopach.
„Marsz małpek”. Dzieci ustawione w szeregu. Ćwiczenie wykonywane strumieniem. Zadaniem ćwiczących jest przejście z drabinki na drabinkę bez dotknięcia podłoża. |
5 razy w każdą stronę
5 razy
10 razy
6 razy na stopę
6 razy
6 razy
6 razy
6 razy
6 razy
6 razy
6 razy
2 razy
4 razy
4 razy
4 razy
4 razy
2 min |
Ruchy delikatne.
T, NN, głowa tworzą linię prostą – ciało napięte.
T, NN, głowa tworzą linię prostą – ciało napięte.
NN proste w kolanach, plecy wyprostowane.
Zwracamy uwagę na wdech nosem i wydech ustami. T, NN, głowa tworzą linię prostą – ciało napięte, drabinki dotykają tylko palce stóp nie śródstopie. Zwracamy uwagę, aby odcinek lędźwiowy był przytwierdzony do parkietu. Klatka piersiowa powinna pozostać nieruchoma.
Ćwiczenie wykonują uczniowie P i L stopą.
Ćwiczenie wykonują uczniowie P i L stopą.
T, NN, głowa tworzą linię prostą – ciało napięte.
Linę zastępuje rozłożona skakanka lub linia namalowana na podłożu. Zwracamy uwagi na prawidłowe ułożenie stóp. Zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt dłońmi drabinki tzw. małpi chwyt.
Przypominamy, aby nie ćwiczący schodzili z drabinki. Zeskok zabroniony.
|
|||
III CZĘŚĆ KOŃCOWA |
|||||||
Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia uspakajające
Zakończenie zajęć |
Wzmacnianiem mm oddechowych, elongacja kręgosłupa.
Kształtowanie piersiowego toru oddechowego
Uspokojenie organizmu.
Autokorekcja
|
1.Siad klęczny. Wdech nosem, z uniesieniem RR w górę a następnie wydech ustami z przejściem do pozycji niskiej Klappa i maksymalnym wyciągnięciem RR w przód. 2. Pozycja stojąca. Wdech nosem, zatrzymanie powietrza w płucach i wolny wydech z wymawianiem głoski sssssssssss. Z woreczkiem na głowie , wspięcie na palcach , ramiona w górę wdech, ramiona w dół wydech.
Zbiórka w szeregu. Ustawienie w pozycji skorygowanej. Podsumowanie zajęć, pożegnanie grupy. |
5 razy
5 razy
5 razy
1 min |
Zwracamy uwagę na utrzymanie prawidłowej postawy. |
PŁASKOSTOPIE
- imitowanie "robienia na drutach" , palce każdej stopy trzymają po jednym ołówku.