II 2020 GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA - cz.2. Płaskostopie

 

Małgorzata Kulik - doraca metodyczny wychowania fizycznego

KONSPEKT ZAJĘĆ GIMNASTYKI KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ- płaskostopie-

 Prowadzący :

Wada: płaskostopie

Liczba uczniów:

Wiek : 10 lat

Czas trwania: 45 min.

Zadania główne :

  • wzmocnienie mięśni stopy,
  • wzmocnienie mięśni przy stawie kolanowym, usunięci przykurczów w obrębie grzbietu i miednicy.

Zadania dodatkowe:

  • korekcja postawy ciała poprzez wzmocnienie gorsetu mięśniowego.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Metody: zadaniowa, zabawowa.

Formy organ: frontalna, indywidualna.

Sprzęt: drabinka.

Przybory: woreczki, hula-hop.

Cele operacyjne:      

umiejętności:

- wykona ćwiczenia rozciągające mięśnie grzbietu i miednicy,

 - wykona ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy,

                - wykona ćwiczenia przeciw płaskostopiu,

- wykona ćwiczenia na kolana koślawe,      

motoryczność:

- wzmocni obręcz barkową,

 - wzmocni mięśnie stóp i kolan,

- wzmocni mięśnie grzbietu oraz brzucha ,    

   wiadomości:

- wie jak przyjąć prawidłową postawę ciała,

 - zna zasady bhp i higieny pracy,     

  postawy:

- zachowuje się zgodnie z zasadami bhp ,

- reaguje na polecenia prowadzącego.

 

TOK

CEL ĆWICZENIA

OPIS ĆWICZENIA

DOZOWANIE

UWAGI ORGANIZACYJNO - METODYCZNE

I CZĘŚĆ WSTĘPNA

Czynności organizacyjne

 

Zabawa ożywiająca

 

 

 

Autokorekcja

 

 

Ćwiczenie oddechowe

Powitanie Sprawdzenie obecności, gotowości do zajęć. Podanie celu zajęć.

Wyrabianie nawyku postawy prawidłowej

 

 

 

Nauka prawidłowej postawy

 

 

Nauka prawidłowej czynności oddychania

Ustawienie w szeregu.

Stanie  w postawie naturalnej 

 

 „Lawina” – na całej szerokości sali goniący stara się chwycić pozostałych uczestników zabawy. Po dotknięciu przez goniącego jednego z uczestników zabawy dołącza on do goniącego – razem trzymając się za ręce gonią resztę uczestników zabawy.

 Dzieci ustawione parami naprzeciwko siebie. Przyjmują pozycję skorygowaną. Dokonują  autokorekcji korekcji postawy współćwiczącego.

 

Marsz po sali z wykonywaniem: wdechu nosem w czasie czterech kroków                  i przeniesienie wyprostowanych RR               w górę w skos, wydech ustami w czasie sześciu kroków i opuszczenia RR.

2 min

 

 

4 min

 

 

 

2 min

 

 

 

2 min

Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę

Zabawa przeprowadzona na całej długości sali. Zabawę powtarzamy 3 krotnie.

 

Nauczyciel poprawia ustawienie ucznia. Uczniowie  mają za zadanie opisać prawidłową postawę.

 

W czasie marszu zwracamy uwagę na  zachowanie postawy skorygowanej.

II CZĘŚĆ GŁÓWNA

Ćwiczenie głowy

i szyi

 

 

 

Ćwiczenia

RR i NN

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia NN             i brzucha

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe

 

Ćwiczenia NN i T w odciążeniu

 

 

Ćwiczenia RR             i brzucha

 

Ćwiczenia oddechowe

 

Ćwiczenia NN,  pośladków i stóp

 

Ćwiczenie chwytne stóp

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia

 mm grzbietu            i pośladków

 

 

 

 

Ćwiczenia kształtujące prawidłowy chód w obciążeniu.

 

 

Pozycja zwieszona

 

 

Zabawa

 

 

 

 

 

Wzmocnienie ruchomości odcinka szyjnego

 

 

Rozciąganie mm trójgłowego łydek rozciąganie mm piersiowych.

 

 

 

 

 

Wzmacnianie mm wysklepienia stopy, wzmacnianie mm brzucha.

 

 

 

 

 

Wzmocnienie mm wysklepiających stopy, mm prostownika grzbietu, ściągających łopatki, mm pośladków.

Wzmocnienie mm RR, obręczy barkowej, mm brzucha sterując dołem, elongacja kręgosłupa.

Kształtowanie brzusznego toru oddechowego.

 

Wzmacnianie mm pośladkowych i kulszowo - goleniowych.

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy.

 

 

 

 

 

 

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy, mm prostownika grzbietu, mm ściągających łopatki i mm pośladkowych.

 

Nauka poprawnego chodu.

 

 

 

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy, mm brzucha, elongacja kręgosłupa, rozciągnięcie mm piersiowych.

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy, elongacja kręgosłupa.

Siad skrzyżny, tyłem przy drabinkach,  woreczek na głowie. Ruch głowy /skłon/ kolejno w przód, w prawo, w lewo. Po każdym upadku woreczek wraca na głowę.

1.Stanie przodem do drabinki, opad całym ciałem w przód, dłonie trzymają szczebel drabinki. Wykonujemy pogłębianie opadu ciała w przód z ugięciem rąk, bez odrywania pięt od podłogi.

2.Stanie przodem do drabinki. Palce stóp oparte o pierwszy szczebel. Wspięcie na palcach na pierwszym szczeblu. Opust z dotknięciem piętami podłoża. 

 

 

1.Siad ugięty. Dłonie oparte na podłodze z tyłu. Przed stopami na podłodze leży woreczek. Wykonujemy chwyt woreczka palcami jednej stopy i wyrzut w górę.

2. Ćwiczenie j. w wykonywane jednocześnie dwoma stopami.

 

Leżenie tyłem, ręce wzdłuż tułowia      ruch : ramiona w górę do przodu  wdech, ramiona w dół wydech.

Siad przodem do drabinki. Palce stóp zaczepione o 2 lub 3 szczebel drabinki. Dłonie oparte na podłodze z tyłu. Wykonujemy uniesienie bioder do podporu tyłem.  

 Leżenie tyłem, dłońmi trzymając pierwszy szczebelek drabinki. RR wyprostowane. Zadaniem ćwiczącego jest uniesienie NN i jazda „rowerkiem”.  

Leżenie tyłem, NN zgięte, woreczek na brzuchu. Wdech nosem z wypukleniem brzucha.

Leżenie przodem, między stopami woreczek, NN ugięte. Uniesienie NN, wyprost i zataczanie małych kółek.

 

1.Stanie na podłodze w odległości 2-3 m od siebie leżą na podłodze dwie obręcze. W jednej z nich umieszczone woreczki. Wykonujemy chwyt woreczka palcami stóp, przeniesienie ich z jednej obręczy na drugą.

2. Stopy ustawione na obręczy. Palce stóp chwytają obręcz. Przechodzenie bokiem po obręczy. Trzymając cały czas palcami obręcz. Przemieszczając się dokładamy stopę do stopy.

 

1.Podpór tyłem z NN ugiętymi. Wspięcie na palcach, wyprost RR, biodra w górę.

2. Podpór tyłem z NN wyprostowane. Wspięcie na palcach, wyprost RR, biodra w górę.

 

Pozycja stojąca, RR na biodrach. Marsz po linie.

 

 

 

 

 

Stanie tyłem do drabinki. RR wyciągnięte w górę trzymają szczebel dosiężny. Palce stóp trzymają woreczek. Zadaniem ćwiczącego jest uniesienie NN z  woreczkiem w stopach.

 

 

„Marsz małpek”. Dzieci ustawione w szeregu. Ćwiczenie wykonywane strumieniem. Zadaniem ćwiczących jest przejście z drabinki na drabinkę bez dotknięcia podłoża. 

5 razy w każdą stronę

 

 

5 razy

 

 

 

10 razy

 

 

 

6 razy na stopę

 

6 razy

 

 

6 razy

 

 

6 razy

 

 

6 razy

 

6 razy

 

6 razy

 

 

6 razy

 

 

 

2 razy

 

 

4 razy

 

4 razy

 

 

4 razy

 

 

 

4 razy

 

 

 

2 min

Ruchy delikatne.

 

 

 

T, NN, głowa tworzą linię prostą – ciało napięte.

 

T, NN, głowa tworzą linię prostą – ciało napięte.

 

 

NN proste w kolanach, plecy wyprostowane.

 

 

Zwracamy uwagę           na wdech nosem               i wydech ustami.

T, NN, głowa tworzą linię prostą – ciało napięte, drabinki dotykają tylko palce stóp nie śródstopie.

Zwracamy uwagę, aby odcinek lędźwiowy był przytwierdzony do parkietu.

Klatka piersiowa powinna pozostać nieruchoma.

 

 

 

Ćwiczenie wykonują uczniowie P i L stopą.

 

 

Ćwiczenie wykonują uczniowie P i L stopą.

 

 

T, NN, głowa tworzą linię prostą – ciało napięte.

 

 

Linę zastępuje rozłożona skakanka lub linia namalowana na podłożu. Zwracamy uwagi na prawidłowe ułożenie stóp.

Zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt dłońmi drabinki tzw. małpi chwyt.

 

Przypominamy, aby nie ćwiczący schodzili z drabinki. Zeskok zabroniony.

 

III CZĘŚĆ KOŃCOWA

Ćwiczenia oddechowe

 

 

 

 

Ćwiczenia uspakajające

 

Zakończenie zajęć

Wzmacnianiem mm oddechowych, elongacja kręgosłupa.

 

Kształtowanie piersiowego toru oddechowego

 

Uspokojenie organizmu.

 

Autokorekcja

 

1.Siad klęczny. Wdech nosem, z uniesieniem RR w górę a następnie wydech ustami z przejściem do pozycji niskiej Klappa i maksymalnym wyciągnięciem RR w przód.

2. Pozycja stojąca. Wdech nosem, zatrzymanie powietrza w płucach i wolny wydech z wymawianiem głoski sssssssssss.

 Z woreczkiem na głowie , wspięcie na palcach , ramiona w górę  wdech, ramiona w dół wydech.

 

Zbiórka w szeregu. Ustawienie w pozycji skorygowanej. Podsumowanie zajęć, pożegnanie grupy.

5 razy

 

 

5 razy

 

 

5 razy

 

1 min

Zwracamy uwagę na utrzymanie prawidłowej postawy.  

 

PŁASKOSTOPIE

  1. P.w.- Leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach, ręce pod głową.
    Ruch- Dociskanie do podłoża pięt i palców z równoczesnym unoszeniem sklepień stóp,
    napinaniem pośladków i dociskaniem pleców do podłoża /1 min/.
  2.  P.w.- Leżenie tyłem, stopy oparte o ścianę.
    Ruch- Kurczenie palców i podciąganie pięt, tzw. ”gąsienica”/1 min/.
  3. P.w.- Leżenie tyłem, chwyt chusteczki palcami stopy.
    Ruch- Uniesienie jej w górę /machanie/ /2 x 10/.
  4. P.w.- Leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach.
    Ruch- Wtaczanie piłki po ścianie /10 x/
  5. P.w.- Leżenie przodem, czoło oparte na dłoniach, nogi ugięte w kolanach.
    Ruch- Zbliżanie do siebie i oddalanie podeszw, ”klaskanie stopami” /10 x/
  6. P.w.- Stanie.
    Ruch- Chód z wysokim unoszeniem kolan i obciągnięciem palców /2 min/
  7. P.w.- Stanie.
    Ruch- Przesuwanie pięty do przodu z jednoczesnym podkurczaniem palców, tzw. ”gąsienica” /1 min/
  8. P.w.- Stanie.
    Ruch- Chodzenie z ustawieniem stóp w linii, jedna tuż przed drugą lub krzyżowaniem stóp. /2 min /
  9.  P.w.- Siad, nogi ugięte w kolanach, ręce oparte z tyłu.
    Ruch- „Klaskanie podeszwami”. / 10 x /
  10. P.w.- Siad prosty.
    Ruch- Naprzemienne zginanie i prostowanie stóp z równoczesnym zginaniem palców /2 x 10/
  11.  P.w.- Siad na krześle/plecy oparte/.
    Ruch- Chwytanie palcami stóp drobiazgów leżących na podłodze i wkładanie ich po pojemnika /1 min/
  12.  P.w.- Siad na krześle/plecy oparte/,pomiędzy palcami stopy ołówek.
    Ruch- Pisanie na kartce papieru /2 x 2 min/
  13. P.w.- Siad na krześle/plecy oparte/.
    Ruch- Zwi/
  14. P.w.- Siad na krześle/plecy oparte/.
    Ruch- Rwanie palcami stóp gazety na strzępy i zbieranie do pojemnika / 2 min/
  15. Połóż się na plecach i staraj się jak najgłośniej bić brawo nie rękami, ale właśnie swoimi stopami.
  16. Leżąc na plecach weź stopami woreczki z grochem i rób rowerek, starając się, żeby woreczki jak najdłużej znajdowały się we władaniu twoich stóp.
  17. Przygotuj sobie szarfę, bądź inny nieco dłuższy materiał. Usiądź na podłodze, chwyć szarfę obiema stopami i maksymalnie ją rozciągaj. Staraj się, żeby jak najdłużej nie wypuścić swojej pomocy.
  18. Stojąc raz po raz wspinaj się na palce raz jednej, a raz drugiej stopy.
  19.  Staraj się codziennie, chociaż przez 5 minut chodzić na palcach.
  20. Spaceruj boso po piasku.
  21. Zdejmuj skarpetki bez pomocy rąk, które zastąpić mają ci twoje własne stopy.
  22. Weź woreczek z groszkiem i za pomocą stopy podrzuć go, jak najwyżej potrafisz. Staraj się złapać go w dłonie.
  23. Połóż się na plecach ze zgiętymi w kolanach nogami. W stopy chwyć chusteczki i na przemian prostuj raz jedną, a raz drugą nogę.
  24. Chwyć w stopy chusteczki i stojąc prosto wykonuj marsz, wysoko podnosząc kolana.
  25.  PW - w marszu : - na zgiętych kolanach na zewnętrznych krawędziach stóp, wznos RR skosem w górę- wdech, RR w dół- wydech. - poruszanie się po linii prostej , po ławeczce itp. do przodu i do tyłu / stawiając stopę za stopą/, na palcach, ramiona w bok.
  26. PW - siad prosty lub na krześle: - naprzemienne zginanie i prostowanie stóp w stawach skokowych z równoczesnym zginaniem palców. - przesuwanie stóp do przodu ruchem pełzającym jak dżdżownica; - imitowanie kroków baletnicy chodzącej na czubkach palców w różnych kierunkach.
  27.  PW - leżenie tyłem, uniesienie NN w górę, rozchylenie kolan i "bicie brawo" stopami.
  28. PW- leżenie przodem, RR pod brodą, NN ugięte w stawach kolanowych do kąta prostego - "klaskanie stopami".
  29.  PW - marsz po sali z woreczkiem trzymanym przez jedną stopę, podrzut woreczka w górę tak, aby złapać go rękami /lub przekazywanie go do rąk z przodu lub z tyłu/.
  30. PW - w leżeniu tyłem : - chwyt woreczka palcami stopy i rzut w tył za siebie, raz lewą, raz prawą stopą; - "jazda na rowerze" z przytrzymywaniem palcami stóp woreczków.
  31. PW - w siadzie / np. na krześle/ chwytanie palcami stóp woreczków leżących na podłodze i - zataczanie małych i dużych kół; - rzucanie do celu; - przenoszenie na drugą stronę krzesła; - przekładanie woreczka z nogi do nogi; - położenie woreczka na kolanie nogi przeciwnej.
  32.  PW - marsz z kredkami trzymanymi pod palcami stóp.
  33. PW - w siadzie / plecy oparte o ścianę lub podparte z tyłu rękami/: - chwytanie palcami stóp leżących przedmiotów ,wkładanie ich do pudełka i wykładanie z powrotem na podłogę; - podnoszenie przedmiotów prawą nogą i przełożenie do lewej ręki i odwrotnie; - chwytanie palcami stóp ołówków / kredek, mazaków/ i pisanie lub rysowanie na kartce papieru ;

- imitowanie "robienia na drutach" , palce każdej stopy trzymają po jednym ołówku.

  1. PW - leżenie tyłem, chwyt palcami jednej stopy ołówka , uniesienie nogi w górę i pisanie w powietrzu stopą literek, cyfr, wyrazów.
  2.  PW - siad na krześle lub kocyku / plecy oparte o ścianę/: - zwijanie palcami stóp małego kocyka / bandaż/ nie odrywając pięt od podłogi; - składanie kocyka palcami stóp w kopertę; - na rozwieszonym sznurku między dwoma krzesłami wieszanie nogami chustek, szarf, skarpetek...i zdejmowanie; - zdejmowanie skarpetki luźno ubranej prawą nogą z lewej nogi i odwrotnie; - chwytanie palcami stóp skakanki i zawiązanie supła; - nawijanie skakanki na uniesioną nogę i odwijanie palcami jednej nogi; - układanie różnych figur, liter itp. palcami stóp.
  3. PW - leżenie tyłem, przy zgiętych kolanach palcami stopy /naprzemiennie/ chwyt chusteczki i machanie nią jak chorągiewką .
  4.  PW - siad podparty, stopy oparte o laskę: - obracanie stopami laski; - trzymanie laski dłońmi, „ wspinanie się” po lasce w górę i schodzenie na dół; - stawianie laski w pozycji pionowej za pomocą stóp i położenie jej na podłodze.
  5.  PW - siad na kocyku , RR z tyłu oparte o podłogę/ plecy proste/: - trzymanie piłki stopami i obracanie dookoła siebie / kręcenie się w kółko w lewą i prawą stronę /; - unoszenie piłki chwyconej przez obie stopy do góry i na dół; - wyrzut piłki trzymanej stopami przed siebie lub do kolegi; - toczenie piłki stopami w prawą i lewą stronę od nogi do nogi; - stopy trzymają mocno piłkę, ręce starają się wyrwać piłkę stopom; - przenoszenie NN z piłką trzymaną przez stopy nad większym przedmiotem; - odbijanie piłki podeszwami stóp po podłodze.
  6.  PW - leżenie tyłem, NN zgięte oparte stopami o ścianę, toczenie piłki w górę. Piłkę można w niektórych ćwiczeniach zastąpić butelką plastykową w celu uatrakcyjnienia zajęć.
  7.  PW - siad podparty;- zwijanie gazety w kulę i wyrzucanie jej NN jak najdalej do przodu;- rozwijanie kul stopami; - rozdzieranie stopami gazety na kawałki; - zbieranie stopami kawałków gazety do kosza; - uderzanie palcami o gazetę- " gra na pianinie".
  8.  PW - U. siedzą naprzeciw siebie i wykonują ćwiczenia : - przekazywanie sobie gazety, ołówków, innych przedmiotów; - przeciąganie liny / laski , szarfy / stopami za linię zewnętrzną - kto pierwszy; - odbieranie piłki partnerowi trzymanej stopami również za pomocą stóp; - obracanie dookoła obręczy uniesionej nad podłogą palcami stóp; - podawanie piłki stopami do partnera , chwyt wyłącznie stopami i rzut NN z powrotem.
  9. PW siedząca - przed dzieckiem garść kasztanów, kangurki (piłeczki), guziki lub inne drobne przybory. Palcami prawej i lewej stopy układamy: dziewczynki - kwiatka, chłopcy - samochód.
  10. PW- postawa stojąca - ruchami gąsienicy (pełzając) przemieszczamy się do przodu.
  11. PW– postawa stojąca - rolowanie kocyka lub ręcznika palcami stóp.
  12. Marsz w wysokim wspięciu na palcach.
  13. PWsiedząca, stopy trzymają stroną podeszwy piłkę – podrzucanie piłki stopami do rąk.
  14. Siad na krzesełku – przed dzieckiem na podłodze kartka z bloku, między 1 i 2 palcem stopy ołówek (trzymany dość mocno) – rysowanie prawą nogą imienia, lewą nazwiska.
  15. Siad na krzesełku, zakładanie skarpetki palcami prawej stopy na lewą nogę i odwrotnie (skarpetka musi być dość luźna).
  16. Zabawa w „dźwig” - stajemy na jednej nodze, palcami drugiej nogi podnosimy woreczek (towar ) w górę przekładając go na inne miejsce (statek ).
  17. Leżenie tyłem (na plecach) - w palcach stóp woreczki – wykonujemy rowerek, starając się nie wypuścić woreczków. „Jedziemy na wycieczkę w góry”.
  18. Postawa stojąca na gazecie –stojąc na prawej stopie zapobiegamy przesuwaniu się gazety, lewa stopa ruchem chwytnym rozrywa gazetę na drobne kawałeczki