XI 2019 Przykłady repertuaru na występy świąteczne oraz Dzień Babci i Dziadka

Agnieszka Wilczyńska - doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Przykłady repertuaru na występy świąteczne oraz Dzień Babci i Dziadka

Miesiące grudzień i styczeń to czas intensywnej pracy i przygotowań do występów z okazji Bożego Narodzenia a także Dnia Babci i Dziadka. Układając scenariusz należy wziąć pod uwagę nie tylko wiek dzieci ale również ich i nasze realne możliwości. Warto również pomyśleć o takim repertuarze, który będzie można wykorzystać na obu imprezach. Często cały występ jasełkowy jest w całości powtarzany dla dziadków, ponieważ z reguły oni tego spektaklu wcześniej nie widzieli. Jest to słuszne rozwiązanie, ponieważ przygotowanie występu jest dużym wysiłkiem i warto efekt pokazać dwukrotnie.         

Przykładem piosenki do wykorzystania w taki sposób jest melodia „Jingle bells”. Można ją wykorzystać na kilka sposobów w zależności od wieku dzieci a także ich umiejętności.

  1. Dzieci przedszkolne (również te najmłodsze) mogą ją zaprezentować jako zabawę taneczną.

Dzieci dobierają się parami i tworzą zaprzęg. Na zwrotkę piosenki – maszerują (zaprzęg jedzie pod górę), na refren – biegną (zaprzęg jedzie z górki). Na kolejna zwrotkę jest zmiana renifera i dzieci zamieniają się rolami. Dzieci starsze zamiast biegania mogą wykonywać krok poleczki. Jako efekt dodatkowy można zastosować instrumenty, np. janczary na paskach z przylepcem. Dzieci zapinają instrumenty na kostkach i podczas zabawy tanecznej mamy również akompaniament dźwiękowy. Dzieciom taka zabawa podoba się, bardzo dbają o wysokie unoszenie kolan w marszu (bo wtedy dzwoneczki głośniej dzwonią). Inny instrument do wykorzystania to tamburyn. Dzieci tworząc zaprzęg łapią nie za ręce ale za instrument, który podczas ruchu wydaje dźwięk.

  1. Piosenka jest skoczna i doskonale nadaje się do zimowego tańca śnieżynek, gdzie jako rekwizyt można wykorzystać: białe pompony cheerleaders, białe pompony bibułkowe lub postrzępione „rękawki” z bibuły.
  2. Piosenkę można zaśpiewać w polskiej lub angielskiej wersji językowej.
  3. Refren piosenki jest dość łatwy do zagrania na dzwonkach chromatycznych.

Można wykonać go: jako samodzielny utwór na dzwonkach, połączyć z zaśpiewaniem piosenki  (zwrotkę dzieci śpiewają a refren grają) lub wykonać z towarzyszeniem nagrania (należy tylko sprawdzić tonację utworu).

Dźwięki w tonacji C-dur

e e e   e e e   e g c1 d e    f f f f    f f e e    e e e d   d e d        

e e e   e e e   e g c1 d e    f f f f    f f e e    e e g g   f d c1

Wersja ułatwiona:

            e e e   e e e   e e e   e    f f f    e e e   d d d   d

            e e e   e e e   e e e   e    f f f    e e e   d d d   c1

Dzieci przedszkolne mogą grać tylko dźwięki e  natomiast dalej – np. grać na janczarach lub marakasach.

Podczas melodii zwrotki można wykonywać rytmiczny burdon na dźwięku c1 lub na zmianę c1 c1 i c2 c2.

Dźwięki w tonacji  D-dur (są trudniejsze do zagrania ale dzieci z III-IV klasy powinny sobie poradzić). Gramy tę wersję wtedy, kiedy pasuje do podkładu (można to sprawdzić grając razem z nagraniem). W tej wersji jako burdon gramy dźwięk d1 lub d2.

       fis fis fis     fis fis fis      fis a d e fis      g g g          g g fis fis     fis fis fis e    e fis e

       fis fis fis    fis fis fis      fis a d e fis       g g g          g g fis fis     fis fis a a      g e d

Inna dość znana piosenka to “Świeć gwiazdeczko”, którą można wykonać jako:

- piosenkę z elementami ruchu ilustrującego tekst piosenki

- piosenkę z mini układem tanecznym w parach

Dzieci stają jedno za drugim i wykonują na zmianę gesty rąk: 1 dziecko – gest u góry, w tym czasie 2 dziecko – gest przed sobą, lub po prawej i lewej stronie. Przykłady gestów: kręcenie rękami „młynka”, „żaróweczki”, rytmiczne wymachy rąk na boki tworząc w parze znak X. Podczas refrenu: 1 dziecko stoi a 2 – okrąża je w podskokach lub krokiem poleczki, można również zatańczyć w małym kółeczku.

Tę wersję piosenki można wykorzystać jako zabawę na zakończenie imprezy, w której dziecko tańczy razem z babcią. W tańcu dobrze będzie wyglądała różnica wzrostu a proste gesty i kroki nadają się do wspólnej zabawy.

- piosenkę z instrumentami: janczary, marakasy lub trójkąty

- zagrać na dzwonkach chromatycznych

d d h a   fis fis g   fis e d        x 3

                             fis fis fis    h a a

fis g  fis g  fis g a

h a     h a    h a fis         x 2

Piosenka pt. “Aniołki” jest zabawna i podoba się zarówno dzieciom jak i widzom. Nadaje się z powodzeniem dla dzieci przedszkolnych i młodszoszkolnych. Wykonuje się ją z gestami ilustrującymi tekst.

1 Nie miały aniołki (palec pokazuje na boki – nie) choinki na święta.(palec rysuje trójkąt – uproszczoną choinkę)

O choince do nich nikt tam (palec w górę) nie pamięta.

Popatrzyły się na siebie (rozglądają się na boki), wywierciły dziurę w niebie. (pokazują wiercenie)

O ho ho, o ho ho, o ho ho!   (łapią się za głowę w geście zdziwienia)

2 Złapały za czubek (łapią) największą choinkę.( rysują duży trójkąt)

Przywiązały do niej (ręce pokazują wiązanie liny) bardzo długą linkę. (ręce pokazują długość)

 I ciągnęły ją na górę (ciągną), przez tę w niebie małą dziurę. (palce połączone –„dziurka”)

O ho ho, o ho ho, o ho ho!   (łapią się za głowę w geście zdziwienia)

3 Chciały pozapalać świeczki choinkowe. ( udajemy zapalanie świeczek zapałkami)

Święty Piotrek strażak złapał się za głowę. (łapią się za głowę)

I zawołał: Matko Boża! Chcą mi w niebie zrobić pożar! ( ręce w górę)

O ho ho, o ho ho, o ho ho!   (łapią się za głowę w geście zdziwienia)

4 Spojrzał na choinkę święty Piotrek strażak. (ręka robi daszek nad oczami, spoglądają w górę)

Zamiast świeczek gwiazdki pozapalać kazał. (ręce w górę, poruszamy palcami)

I zaśpiewał wielkim (świętym) głosem z aniołkami gloria, gloria. (dzieci łapią się za ręce i tworzą 2-3 osobowe kółeczka – tańczą w podskokach)

Gloria, gloria, gloria!

Piosenka dla dzieci przedszkolnych „Świeci gwiazdka” ma łatwy tekst i melodię, więc mogą ją wykonać nawet małe dzieci.