Agnieszka Wilczyńska - doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej
Przykłady repertuaru na występy świąteczne oraz Dzień Babci i Dziadka
Miesiące grudzień i styczeń to czas intensywnej pracy i przygotowań do występów z okazji Bożego Narodzenia a także Dnia Babci i Dziadka. Układając scenariusz należy wziąć pod uwagę nie tylko wiek dzieci ale również ich i nasze realne możliwości. Warto również pomyśleć o takim repertuarze, który będzie można wykorzystać na obu imprezach. Często cały występ jasełkowy jest w całości powtarzany dla dziadków, ponieważ z reguły oni tego spektaklu wcześniej nie widzieli. Jest to słuszne rozwiązanie, ponieważ przygotowanie występu jest dużym wysiłkiem i warto efekt pokazać dwukrotnie.
Przykładem piosenki do wykorzystania w taki sposób jest melodia „Jingle bells”. Można ją wykorzystać na kilka sposobów w zależności od wieku dzieci a także ich umiejętności.
Dzieci dobierają się parami i tworzą zaprzęg. Na zwrotkę piosenki – maszerują (zaprzęg jedzie pod górę), na refren – biegną (zaprzęg jedzie z górki). Na kolejna zwrotkę jest zmiana renifera i dzieci zamieniają się rolami. Dzieci starsze zamiast biegania mogą wykonywać krok poleczki. Jako efekt dodatkowy można zastosować instrumenty, np. janczary na paskach z przylepcem. Dzieci zapinają instrumenty na kostkach i podczas zabawy tanecznej mamy również akompaniament dźwiękowy. Dzieciom taka zabawa podoba się, bardzo dbają o wysokie unoszenie kolan w marszu (bo wtedy dzwoneczki głośniej dzwonią). Inny instrument do wykorzystania to tamburyn. Dzieci tworząc zaprzęg łapią nie za ręce ale za instrument, który podczas ruchu wydaje dźwięk.
Można wykonać go: jako samodzielny utwór na dzwonkach, połączyć z zaśpiewaniem piosenki (zwrotkę dzieci śpiewają a refren grają) lub wykonać z towarzyszeniem nagrania (należy tylko sprawdzić tonację utworu).
Dźwięki w tonacji C-dur
e e e e e e e g c1 d e f f f f f f e e e e e d d e d
e e e e e e e g c1 d e f f f f f f e e e e g g f d c1
Wersja ułatwiona:
e e e e e e e e e e f f f e e e d d d d
e e e e e e e e e e f f f e e e d d d c1
Dzieci przedszkolne mogą grać tylko dźwięki e natomiast dalej – np. grać na janczarach lub marakasach.
Podczas melodii zwrotki można wykonywać rytmiczny burdon na dźwięku c1 lub na zmianę c1 c1 i c2 c2.
Dźwięki w tonacji D-dur (są trudniejsze do zagrania ale dzieci z III-IV klasy powinny sobie poradzić). Gramy tę wersję wtedy, kiedy pasuje do podkładu (można to sprawdzić grając razem z nagraniem). W tej wersji jako burdon gramy dźwięk d1 lub d2.
fis fis fis fis fis fis fis a d e fis g g g g g fis fis fis fis fis e e fis e
fis fis fis fis fis fis fis a d e fis g g g g g fis fis fis fis a a g e d
Inna dość znana piosenka to “Świeć gwiazdeczko”, którą można wykonać jako:
- piosenkę z elementami ruchu ilustrującego tekst piosenki
- piosenkę z mini układem tanecznym w parach
Dzieci stają jedno za drugim i wykonują na zmianę gesty rąk: 1 dziecko – gest u góry, w tym czasie 2 dziecko – gest przed sobą, lub po prawej i lewej stronie. Przykłady gestów: kręcenie rękami „młynka”, „żaróweczki”, rytmiczne wymachy rąk na boki tworząc w parze znak X. Podczas refrenu: 1 dziecko stoi a 2 – okrąża je w podskokach lub krokiem poleczki, można również zatańczyć w małym kółeczku.
Tę wersję piosenki można wykorzystać jako zabawę na zakończenie imprezy, w której dziecko tańczy razem z babcią. W tańcu dobrze będzie wyglądała różnica wzrostu a proste gesty i kroki nadają się do wspólnej zabawy.
- piosenkę z instrumentami: janczary, marakasy lub trójkąty
- zagrać na dzwonkach chromatycznych
d d h a fis fis g fis e d x 3
fis fis fis h a a
fis g fis g fis g a
h a h a h a fis x 2
Piosenka pt. “Aniołki” jest zabawna i podoba się zarówno dzieciom jak i widzom. Nadaje się z powodzeniem dla dzieci przedszkolnych i młodszoszkolnych. Wykonuje się ją z gestami ilustrującymi tekst.
1 Nie miały aniołki (palec pokazuje na boki – nie) choinki na święta.(palec rysuje trójkąt – uproszczoną choinkę)
O choince do nich nikt tam (palec w górę) nie pamięta.
Popatrzyły się na siebie (rozglądają się na boki), wywierciły dziurę w niebie. (pokazują wiercenie)
O ho ho, o ho ho, o ho ho! (łapią się za głowę w geście zdziwienia)
2 Złapały za czubek (łapią) największą choinkę.( rysują duży trójkąt)
Przywiązały do niej (ręce pokazują wiązanie liny) bardzo długą linkę. (ręce pokazują długość)
I ciągnęły ją na górę (ciągną), przez tę w niebie małą dziurę. (palce połączone –„dziurka”)
O ho ho, o ho ho, o ho ho! (łapią się za głowę w geście zdziwienia)
3 Chciały pozapalać świeczki choinkowe. ( udajemy zapalanie świeczek zapałkami)
Święty Piotrek strażak złapał się za głowę. (łapią się za głowę)
I zawołał: Matko Boża! Chcą mi w niebie zrobić pożar! ( ręce w górę)
O ho ho, o ho ho, o ho ho! (łapią się za głowę w geście zdziwienia)
4 Spojrzał na choinkę święty Piotrek strażak. (ręka robi daszek nad oczami, spoglądają w górę)
Zamiast świeczek gwiazdki pozapalać kazał. (ręce w górę, poruszamy palcami)
I zaśpiewał wielkim (świętym) głosem z aniołkami gloria, gloria. (dzieci łapią się za ręce i tworzą 2-3 osobowe kółeczka – tańczą w podskokach)
Gloria, gloria, gloria!
Piosenka dla dzieci przedszkolnych „Świeci gwiazdka” ma łatwy tekst i melodię, więc mogą ją wykonać nawet małe dzieci.