V 2020 Chór i muzyka wokalna – przykład lekcji w klasie piątej

Agnieszka Wilczyńska - doradca metodyczny muzyka, wychowanie muzyczne

Chór i muzyka wokalna – przykład lekcji w klasie piątej

Chciałabym podzielić się z Państwem moją ostatnią lekcją z muzyki w klasie piątej szkoły podstawowej. Dotyczy ona muzyki wokalnej, więc oczywiście zawiera linki z odpowiednią muzyką ilustrującą to zagadnienie. Postanowiłam zacząć lekcję piosenką amerykańskiego zespołu Pentatonix, który śpiewa a capella a instrumenty naśladuje głosem. Pod koniec lekcji umieściłam „Evolution of Music” tego zespołu, gdzie w ciągu 4 minut wokaliści prezentują zmiany jakie zaszły w muzyce na przestrzeni wieków. W lekcji zaproponowane są piosenki do samodzielnego śpiewania przez uczniów. Również w załączniku znajdują się propozycje wakacyjnych piosenek oraz innych, m.in. z okazji Dnia Ojca. Po pewnym skróceniu – lekcja nadaje się do przeprowadzenia w klasie czwartej jako lekcja o rodzajach głosów ludzkich.

Na końcu lekcji umieściłam poniższy link:

https://youtu.be/RU5TKla-F28    Bajka muzyczna „W zaczarowanym ogrodzie ciotki Nutki”

Chciałam podkreślić walory tej bajki, której I część nagrała Filharmonia Koszalińska w ramach cyklicznych koncertów niedzielnych dla najmłodszych odbiorców pt. Familijny Park Sztuki wirtualnie. Filmik jest krótki, sam utwór trwa ok. 2,5 minuty, więc dość łatwo będzie skupić się na jego odbiorze. Można tu zobaczyć i usłyszeć takie instrumenty jak: harfa, tuba, kotły czy flet piccolo. W czasie trwania utworu instrumenty pojawiają się w momencie kiedy je słychać, a sam utwór jest lekki i pogodny. Filmik doskonale nadaje się dla młodszych odbiorców. Jednak uważam, że starsze dzieci nie będą nudzić się oglądając i słuchając, ponieważ również strona wizualna jest atrakcyjna. Następna część bajki pojawi się za 10 dni, więc również można będzie ją wykorzystać w kolejnych muzycznych lekcjach.

Poniżej – moja lekcja – zapraszam do czytania, słuchania i modyfikowania według własnych potrzeb.

Przywitamy się dzisiaj piosenką! J Posłuchaj jakie głosy tu śpiewają?

https://youtu.be/3MteSlpxCpo  Pentatonix

Temat: Chór i muzyka wokalna.

Czy wiecie jakimi głosami śpiewali poszczególni członkowie zespołu?

  • Posłuchajcie solistów śpiewających 4 różnymi głosami: basem, tenorem, altem i sopranem.

https://youtu.be/cHblGI8TpFA  aria Skołuby z opery „Straszny dwór” Stanisław Moniuszko

Jak nazywa się ten niski męski głos?

Teraz posłuchajmy wysokiego głosu kobiecego:

https://youtu.be/MyD1aP2jLs0   aria Królowej Nocy z opery „Czarodziejski flet”  Wolfgang Amadeusz Mozart

Ten wysoki kobiecy głos to….

Pozostały jeszcze :

wysoki głos męski, czyli….

https://youtu.be/ERD4CbBDNI0   „O sole Mio” trzech tenorów: L. Pavarotti, P. Domingo,  J. Carreras

i niski głos kobiecy-…

https://youtu.be/BBeXF_lnj_M   Jan Sebastian Bach: Erbarme dich, mein Gott

Słuchaliśmy arii, które pochodzą z większych utworów scenicznych, np. z  opery. Opera to takie widowisko, które łączy w sobie kilka innych sztuk: śpiew, muzykę, taniec, teatr. Jest wystawiane na ogromnej scenie w teatrze operowym a artyści zamiast słów przekazują swoje myśli: śpiewem, gestem i tańcem. Obejrzyjcie fragmenty przedstawienia:

https://youtu.be/ea-u_nAQhH0  „Uprowadzenie z Seraju” fr. Wolfgang Amadeusz Mozart

  • Kiedy wokaliści śpiewają razem tworzą zespół wokalny albo chór.

Przeczytajcie  na ten temat informacje w swojej książce  na stronach 126-131.

Chóry mogą śpiewać samodzielnie lub występować w większym przedstawieniu razem z tancerzami i muzykami.  A teraz ilustracja muzyczna – tu śpiewa chór mieszany (męsko-żeński), w którym wokaliści śpiewają 4 różnymi głosami: mężczyźni -  basem i tenorem a kobiety -  altem i sopranem.

https://youtu.be/6982BsQS_6Q    chór niewolników z opery „Nabucco” Giuseppe Verdiego

W zależności od tego jakie głosy śpiewają  chóry mogą być różne. Posłuchajcie jak brzmi chór dziecięcy: 

https://youtu.be/qklskifBOd8   Il piccolo Coro dell' Antoniano  - włoski chór dziecięcy  - posłuchaj od początku lub od 1:00

Tutaj wystąpią chłopcy i mężczyźni. To słynny polski chór „Poznańskie słowiki”: 

https://youtu.be/DYy2iTgjEXA 

A teraz inny chór mieszany, który śpiewa muzykę religijną – chór gospel

https://youtu.be/olQrCfkvbGw     „O happy day”

  • A teraz wracamy do nowszej muzyki i zespołu Pentatonix, którego słuchaliśmy na początku lekcji. To amerykański zespół (w skrócie PTX), który wykonuje utwory  a capella, czyli bez towarzyszenia instrumentów a te które słyszycie są naśladowane „gębowo” ;-)

Zespół Pentatonix pokazał w jednym utworze jak zmieniała się muzyka na przestrzeni wieków. Na końcu utworu  wykonawcy mówią – posłuchaj jak brzmią barwy ich głosów  w mowie.

https://youtu.be/lExW80sXsHs  Evolution of Music  - Pentatonix

  • Jeżeli  chcecie sami pośpiewać – sięgnijcie do propozycji piosenek z naszej książki:

https://youtu.be/yTwJCYfE9WQ    „Mokro”  str.136-137

https://youtu.be/HDDgu3RVfA0  „Ja mam tylko jeden świat” 140-141

https://youtu.be/Xf1-AZhlS-Q  „Familijny rock and roll” 144-145

https://youtu.be/rFjMVddH4OQ   „Płonie ognisko w lesie” 148

https://youtu.be/vXONrlE9jyc  „Stokrotka” 149

https://youtu.be/Sw4jcFyCSF0  „Lato, lato czeka” 5

https://youtu.be/FH0s-3MzOcc   „Szkolny rock and roll” – nauka  164-165

  • Na koniec lekcji – bajka dla Was! :)

To taka specjalna bajka – muzyczna. Posłuchajcie i popatrzcie! :)

https://youtu.be/RU5TKla-F28    Bajka muzyczna „W zaczarowanym ogrodzie ciotki Nutki”

Nie ma pracy domowej! Chyba że… chcecie nagrać dla mnie swoje wykonana piosenekJ

Pliki do pobrania
załącznik-piosenkiPobierz