Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej
Zdalna lekcja muzyki utrwalająca wielkanocne i wiosenne piosenki i melodie
Przygotowałam kolejna lekcję muzyki dla moich uczniów, którą wysyłam do Państwa. Jest to lekcja utrwalająca poznane wcześniej piosenki wiosenne i wielkanocne. Uczniowie maja również utrwalić melodie, które grali na dzwonkach lub flecie (starsze klasy). Jest też porcja słuchania muzyki. Podzieliłam lekcję na trzy bloki, które uczeń może przerobić w dowolnej kolejności a nawet rozłożyć sobie na kilka dni. W każdej części jest materiał do utrwalenie (repertuar, który uczniowie już poznali) oraz nowe piosenki czy utwory. Pomyślałam, że każdy uczeń pracuje w innym tempie, niektórzy mają orzeczenia od psychologów o potrzebie dostosowania pracy, czy wreszcie – uczniowie są bardziej lub mniej zainteresowani muzyką. Taki układ lekcji daje możliwość zrobić minimum ale również więcej popracować: udoskonalić swoje umiejętności wokalne czy instrumentalne. Zauważyłam również, że kiedy zadaję dodatkowy materiał do samodzielnej pracy na ocenę celującą – jestem wręcz zasypywana nagraniami i filmikami! Uczniowie chętnie wykonują te zadania, nawet piszę mi w mailu: „to zadanie wykonałem śpiewająco!” czy „zadanie z muzyki zrobiłam jako pierwsze.”
Dla ułatwienia pracy w tekście są linki do nagrań na You Tube a także wklejony gotowy tekst piosenek czy dźwięki melodii, tak żeby uczeń nie tracił czasu na samodzielne szukanie. Utwory do słuchania również zawierają możliwość wyboru. Bardziej dociekliwy uczeń być może przesłucha wszystkie propozycje i porówna je. Starałam się zróżnicować stylistykę, żeby każdy znalazł cos dla siebie. Ponieważ jest to lekcja dla klasy czwartej – pozwoliłam sobie umieścić zadanie do wykonania wspólnie z rodzicami. Jest to zabawa, która ma pokazać wielkanocny zwyczaj chodzenia z kogucikiem (o wielkanocnych tradycjach czytaliśmy szerzej na poprzedniej lekcji, która również jest dostępna dla Państwa). Zadane ma na celu zaktywizowanie domowników i zachęcenie do wspólnej zabawy, w trakcie której dziecko wielokrotnie śpiewając piosenkę- doskonale ją utrwala. Kolejny cel – to oderwanie się od problemów, które dręczą rodziców i miłe spędzenie czasu na zabawie z własnymi dziećmi. Można tę zabawę przeprowadzić również w piątej klasie i zrezygnować z niej w klasach starszych. Doskonale nadaje się dla młodszych uczniów i przedszkolaków, dlatego może zaangażować wszystkich domowników.
Poniżej scenariusz lekcji, natomiast w załączniku pomysły na zmodyfikowanie tej lekcji w taki sposób, żeby starsi uczniowie mogli z nie skorzystać. Są tam linki do piosenek i melodii oraz rozpisane literowo nuty. Jest również repertuar dodatkowy.
Temat: Utrwalenie piosenek i melodii wielkanocnych.
Dzisiejsza lekcja będzie podzielona na 3 części: śpiewanie, granie i słuchanie. Wy również możecie podzielić tę lekcję na 3 krótsze lekcje. Możecie też wybrać utwór który będziecie śpiewać, grać lub słuchać. Ważne jest, żebyście byli aktywni i spróbowali! Nie ma żadnej pracy domowej tylko dla Was (chyba, że ktoś chce mi coś nagrać i ma na to czas). Jest za to praca domowa dla Rodziców (i dla Was)! J ( dobrze byłoby żebyście na to znaleźli czas)
Zaczynamy!
https://youtu.be/2F9FG1rD3qI „Wielkanocnej piosenka”
https://youtu.be/2wgSEPqkPAI „Wstawaj! To już wiosna! (M. Jeżowska)
https://youtu.be/iN6YfhyeZhs „Znów przyszła wiosna” (M. Kluza)
https://youtu.be/OCmZrAz3t-U ZoZi Znaki Wielkanocy
Ref. To są znaki…
https://youtu.be/OTPObfVuHCY „Pisanki, pisanki”
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe. Na nich malowane bajki pisankowe.
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki. Na każdej pisance piękne opowiastki.
https://youtu.be/B3AVIa8MJbQ „Wielkanocne idą święta”
https://youtu.be/wqce1T6Vtt8 Panie Janie
C D E CC D E C
E F GE F G
G A G F E CG A G F E C
D G! CD G! C
G! – G z lewej strony
https://youtu.be/Nv-xYuKNNws Crazy frog - dzwonki
E GE E AE D
E HE E C2H G
E H E2 ED D H!fis E
H! to dolne Hz lewej strony, fis to czarna płytka prawie na środku, koło białego F
https://youtu.be/k85mRPqvMbE Crazy frog video, od dźwięku d
D FD D GD C
D AD D BA F
D A D2 DC C A! E D
A ! – to A z lewej strony
https://youtu.be/gIpXEVuiDDU Alleluja - rockowo
https://youtu.be/jKQR62A0GXo Alleluja – gitary elektryczne
https://youtu.be/P5v24Q7i0EE wersja z tekstem, dość śmieszna
https://youtu.be/ovwbHsKS6gA Alleluja Leonarda Cohena
https://youtu.be/VaAhUGpsKgk wersja po polsku, zwróćcie uwagę na wytłoczki po jajkach na ścianach, czy wiecie po co one tu są?
https://youtu.be/LRP8d7hhpoQ Pentatonix – tylko śpiew (naśladują instrumenty „gębowo”) Poszukaj na You Tube innych piosenek tego zespołu-brzmią niesamowicie!
https://youtu.be/lExW80sXsHs Polecam historię muzyki w pigułce!
Praca domowa dla rodziców! (jak znajdziecie czas)
Tak naprawdę to Wasza wspólna praca. Poproś rodziców o pomoc i wytłumacz im na czym polega zadanie. Zaprezentuj swojej rodzinie zwyczaj chodzenia z kogucikiem. Poproś mamę o koszyczek, udekoruj koszyczek kogucikiem lub kurczaczkiem (jeżeli nie masz gotowych, to możesz: narysować i wyciąć, ulepić z plasteliny, wyciąć z kolorowego papieru). Poproś mamę o dekoracyjne jajka (plastikowe, papierowe, drewniane). Rozdaj te jajka wszystkim domownikom (mamie, tacie, rodzeństwu). Przeprowadź wspólnie ze swoją rodziną zabawę w wielkanocne chodzenie z kogucikiem. Odwiedź wszystkich członków swojej rodziny (w ich pokojach), zaśpiewaj im piosenkę „Wieziemy tu kogucika”, złóż świąteczne życzenia. Domownicy w zamian za to obdarowują Ciebie jajkami. Jeżeli będziecie robić tę zabawę w Święta – zamiast jajek dekoracyjnych – możecie użyć kolorowych pisanek lub czekoladowych jajeczek lub innych smakołyków. Możecie też zamienić się rolami, wtedy musisz nauczyć swoich domowników piosenki i to oni (np. mama) będą chodzić z kogucikiem.
Życzę Wam dobrej zabawy! J Koniecznie opisz mi w 3-4 zdaniach jak przebiegała Wasza zabawa.
Na koniec nauka piosenki w kilku praktycznych krokach. Taką „instrukcję” możemy załączyć uczniom do lekcji:
- dobrze jest zacząć od rozgrzewki głosowej, wykorzystaj jeden z linków:
- najpierw posłuchaj całej piosenki równocześnie śledząc jej tekst
- podczas drugiego słuchania piosenki możesz np. tańczyć
- teraz słuchaj fragmentu piosenki i powtarzaj. Zatrzymuj muzykę po każdej linijce tekstu (za pomocą pauzy) i powtarzaj melodię. W ten sposób zaśpiewaj po fragmencie całą piosenkę.
- następnie próbuj zaśpiewać całość
Mam nadzieję, że artykuł okaże się dla Państwa przydatny w praktyce. Zachęcam do własnych poszukiwań. Proszę również o kontakt ze mną poprzez e mail – wtedy będę mogła indywidualnie np. podesłać mp3 z piosenkami czy podpowiedzieć inne rozwiązania. Jestem również dostępna dla Państwa przez telefon. Dołączam życzenia wesołych Świąt i oczywiście mokrego Dyngusa! J