IV 2020 Zdalna lekcja muzyki utrwalająca wielkanocne i wiosenne piosenki i melodie

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Zdalna lekcja muzyki utrwalająca wielkanocne i wiosenne piosenki i melodie

Przygotowałam kolejna lekcję muzyki dla moich uczniów, którą wysyłam do Państwa. Jest to lekcja utrwalająca poznane wcześniej piosenki wiosenne i wielkanocne.  Uczniowie maja również utrwalić melodie, które grali na dzwonkach lub flecie (starsze klasy). Jest też porcja słuchania muzyki. Podzieliłam lekcję na trzy bloki, które uczeń może przerobić w dowolnej kolejności a nawet rozłożyć sobie na kilka dni. W każdej części jest materiał do utrwalenie (repertuar, który uczniowie już poznali) oraz nowe piosenki czy utwory. Pomyślałam, że każdy uczeń pracuje w innym tempie, niektórzy mają orzeczenia od psychologów o potrzebie dostosowania pracy, czy wreszcie – uczniowie są bardziej lub mniej zainteresowani muzyką.  Taki układ lekcji daje możliwość zrobić minimum ale również więcej popracować: udoskonalić swoje umiejętności wokalne czy instrumentalne. Zauważyłam również, że kiedy zadaję dodatkowy materiał do samodzielnej pracy na ocenę celującą – jestem wręcz zasypywana nagraniami i filmikami! Uczniowie chętnie wykonują te zadania, nawet piszę mi w mailu: „to zadanie wykonałem śpiewająco!” czy „zadanie z muzyki zrobiłam jako pierwsze.”

Dla ułatwienia pracy w tekście są linki do nagrań na You Tube a także wklejony gotowy tekst piosenek czy dźwięki melodii, tak żeby uczeń nie tracił czasu na samodzielne szukanie. Utwory do słuchania  również zawierają możliwość wyboru. Bardziej dociekliwy uczeń być może przesłucha wszystkie propozycje i porówna je. Starałam się zróżnicować stylistykę, żeby każdy znalazł cos dla siebie. Ponieważ jest to lekcja dla klasy czwartej – pozwoliłam sobie umieścić zadanie do wykonania wspólnie z rodzicami. Jest to zabawa, która ma pokazać wielkanocny zwyczaj chodzenia z kogucikiem (o wielkanocnych tradycjach czytaliśmy szerzej na poprzedniej lekcji, która również jest dostępna dla Państwa). Zadane ma na celu zaktywizowanie domowników i zachęcenie do wspólnej zabawy, w trakcie której dziecko wielokrotnie śpiewając piosenkę- doskonale ją utrwala.  Kolejny cel – to oderwanie się od problemów, które dręczą rodziców i miłe spędzenie  czasu na zabawie z własnymi dziećmi. Można tę zabawę przeprowadzić również w piątej klasie i zrezygnować z niej w klasach starszych. Doskonale nadaje się dla młodszych uczniów i przedszkolaków, dlatego może zaangażować wszystkich domowników.

Poniżej scenariusz lekcji, natomiast w załączniku pomysły na zmodyfikowanie tej lekcji w taki sposób, żeby starsi uczniowie mogli z nie skorzystać. Są tam linki do piosenek i melodii oraz rozpisane literowo nuty. Jest również repertuar dodatkowy.

Temat: Utrwalenie piosenek i melodii wielkanocnych.

Dzisiejsza lekcja będzie podzielona na 3 części: śpiewanie, granie i słuchanie. Wy również możecie podzielić tę lekcję na 3 krótsze lekcje. Możecie też wybrać utwór który będziecie śpiewać, grać lub słuchać. Ważne jest, żebyście byli aktywni i spróbowali!  Nie ma żadnej pracy domowej tylko dla Was (chyba, że ktoś chce mi coś nagrać i ma na to czas). Jest za to praca domowa dla Rodziców (i dla Was)! J ( dobrze byłoby żebyście na to znaleźli czas)

Zaczynamy!

  1. Śpiewamy piosenki:
  • Możesz ponownie zaśpiewać piosenki z poprzedniej lekcji lub je posłuchać i potańczyć przy nich.

https://youtu.be/2F9FG1rD3qI       „Wielkanocnej piosenka”

https://youtu.be/2wgSEPqkPAI        „Wstawaj! To już wiosna! (M. Jeżowska)

https://youtu.be/iN6YfhyeZhs         „Znów przyszła wiosna” (M. Kluza)

 

  • Mam dla Ciebie nowe propozycje. Posłuchaj, wybierz co Ci się podoba i zaśpiewaj! Pamiętaj o swoim rodzeństwie, które możesz zaprosić do wspólnego śpiewania i zabawy!

https://youtu.be/OCmZrAz3t-U    ZoZi Znaki Wielkanocy

  1. Te mazurki ozdobione migdałami. Te koszyki wypełnione pisankami
    Te baranki ulepione z marcepanu. Bazie kotki od staruszki ze straganu

    Ref. To są znaki tradycyjnej Wielkanocy. Kiedy życie się odradza do swej mocy
    To znaki rozbudzonej świeżo wiosny. Świat się staje znów zielony i radosny
    Świat radosny! Radosny! Świat radosny!
  2. Te palemki od bibuły kolorowe. Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe
    No a potem jeszcze lany poniedziałek. Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek

Ref. To są znaki…

https://youtu.be/OTPObfVuHCY  „Pisanki, pisanki”

  1. Pisanki, pisanki, jajka malowane. Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe. Na nich malowane bajki pisankowe.

  1. Na jednej kogucik, a na drugiej słońce. Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki. Na każdej pisance piękne opowiastki.

https://youtu.be/B3AVIa8MJbQ   „Wielkanocne idą święta”

  1. Idą święta, wielkanocne idą święta. O tych świętach każdy zając pamięta.
    Do koszyczka zapakuje słodycze i na święta ci przyniesie moc życzeń.
  2. Idą święta, wielkanocne idą święta. O tych świętach i kurczątko pamięta.
    W żółte piórka się ubierze, wesołe. Wśród pisanek będzie biegać po stole.
  3. Idą święta, wielkanocne idą święta. O tych świętach nasz baranek pamięta.
    Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący, będzie dzwonił, będzie skakał po łące.
  4. Idą święta, wielkanocne idą święta. O tych świętach każde dziecko pamięta.
    Pomaluje jajka w kwiatki i w gwiazdki, zrobi na pisankach śliczne obrazki.
  1. Gramy na dzwonkach:
  • Możesz powtórzyć i utrwalić melodie z poprzedniej lekcji: „Trzy kurki” i „Wieziemy tu kogucika”
  • A oto nowe melodie:

https://youtu.be/wqce1T6Vtt8    Panie Janie

C D E CC D E C

E F GE F G

G A G F E CG A G F E C

D G! CD G! C

G! – G z lewej strony

 

  • Tę melodię pewnie znacie. Wybierzcie, którą wersje chcecie grać. Ta na dzwonki jest od E i jest do tego filmik. Ta oryginalna z teledyskiem jest od D i żeby ją zagrać z filmikiem trzeba sobie zwolnić tempo w ustawieniach. Miłej zabawy!

 

https://youtu.be/Nv-xYuKNNws      Crazy frog - dzwonki

E GE E AE D

E HE E C2H G

E H E2 ED D H!fis E

H! to dolne Hz lewej strony, fis to czarna płytka prawie na środku, koło białego F

 

https://youtu.be/k85mRPqvMbE     Crazy frog video, od dźwięku d

D FD D GD C

D AD D BA F

D A D2 DC C A! E D

A ! – to A z lewej strony

 

  1. Słuchamy muzyki:
  • Posłuchajcie jeszcze raz Alleluja z oratorium Mesjasz Haendla ale w innej wersji, wybierzcie w jakiej:

https://youtu.be/gIpXEVuiDDU     Alleluja - rockowo

https://youtu.be/jKQR62A0GXo        Alleluja – gitary elektryczne

https://youtu.be/P5v24Q7i0EE   wersja z tekstem, dość śmieszna

  • A to inne Alleluja, pewnie je znacie:

https://youtu.be/ovwbHsKS6gA   Alleluja  Leonarda Cohena

https://youtu.be/VaAhUGpsKgk  wersja po polsku, zwróćcie uwagę na wytłoczki po jajkach na ścianach, czy wiecie po co one tu są?

https://youtu.be/LRP8d7hhpoQ  Pentatonix – tylko śpiew (naśladują instrumenty „gębowo”) Poszukaj na You Tube innych piosenek tego zespołu-brzmią niesamowicie!

https://youtu.be/lExW80sXsHs  Polecam historię muzyki w pigułce!

Praca domowa dla rodziców!  (jak znajdziecie czas)

Tak naprawdę to Wasza wspólna praca. Poproś rodziców o pomoc i wytłumacz im na czym polega zadanie. Zaprezentuj swojej rodzinie zwyczaj chodzenia z kogucikiem. Poproś mamę o koszyczek, udekoruj koszyczek kogucikiem lub kurczaczkiem (jeżeli nie masz gotowych, to możesz: narysować i wyciąć, ulepić z plasteliny, wyciąć z kolorowego papieru). Poproś mamę o dekoracyjne jajka (plastikowe, papierowe, drewniane). Rozdaj te jajka wszystkim domownikom (mamie, tacie, rodzeństwu). Przeprowadź wspólnie ze swoją rodziną zabawę w wielkanocne chodzenie z kogucikiem. Odwiedź wszystkich członków swojej rodziny (w ich pokojach), zaśpiewaj im piosenkę „Wieziemy tu kogucika”, złóż świąteczne życzenia. Domownicy  w zamian za to obdarowują Ciebie jajkami. Jeżeli będziecie robić tę zabawę w Święta – zamiast jajek dekoracyjnych – możecie użyć kolorowych pisanek lub czekoladowych jajeczek lub innych smakołyków. Możecie też zamienić się rolami, wtedy musisz nauczyć swoich domowników piosenki i to oni (np. mama) będą chodzić z kogucikiem.

 Życzę Wam dobrej zabawy! J Koniecznie opisz mi w 3-4 zdaniach jak przebiegała Wasza zabawa.

Na koniec  nauka piosenki w kilku praktycznych krokach. Taką „instrukcję” możemy załączyć uczniom do lekcji:

- dobrze jest zacząć od rozgrzewki głosowej, wykorzystaj jeden z linków:

https://youtu.be/_ZPzhVUd79o

https://youtu.be/FdZpAM-9Z0A

https://youtu.be/8bOUaSqarBY

- najpierw posłuchaj całej piosenki równocześnie śledząc jej tekst

- podczas drugiego słuchania piosenki  możesz np. tańczyć

- teraz słuchaj fragmentu piosenki i powtarzaj. Zatrzymuj muzykę po każdej linijce tekstu (za pomocą pauzy) i powtarzaj melodię. W ten sposób zaśpiewaj po fragmencie całą piosenkę.

- następnie próbuj zaśpiewać całość 

Mam nadzieję, że artykuł okaże się dla Państwa przydatny w praktyce. Zachęcam do własnych poszukiwań. Proszę również o kontakt ze mną poprzez e mail – wtedy będę mogła indywidualnie  np. podesłać mp3 z piosenkami czy podpowiedzieć inne rozwiązania. Jestem również dostępna dla Państwa  przez telefon.  Dołączam życzenia wesołych Świąt i oczywiście mokrego Dyngusa! J