IV 2020 Instrumenty perkusyjne – przykład lekcji muzyki w klasie 4 szkoły podstawowej

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Instrumenty perkusyjne – przykład lekcji muzyki w klasie 4 szkoły podstawowej

Poniżej zamieszczam mój scenariusz lekcji muzyki w klasie czwartej, na której uczniowie poznawali instrumenty perkusyjne oraz samodzielnie je wykonywali. Jako podsumowanie lekcji zastosowałam muzyczne gry online, do których potrzebne jest zainstalowanie wtyczki Adobe Flash. W załączniku – zdjęcia instrumentów i filmiki, które nadesłali mi uczniowie – było to ich praca domowa.

 

Witajcie! :)

Dzisiaj udajemy się w podróż w krainę rytmu, ponieważ instrumenty które będziemy dzisiaj poznawać najbardziej lubią grać rytm. Niektóre z nich grają też melodię.

Czy już wiecie jakie to instrumenty?

Pamiętajcie, że tę lekcję możecie podzielić sobie na części i np. dokończyć ją jutro. Do ostatniej zabawy na koniec lekcji pewnie będzie potrzebna pomoc kogoś dorosłego.

 A  teraz – zaczynamy!

Temat: Instrumenty perkusyjne

            Instrumenty perkusyjne to takie, które żeby wydały dźwięk trzeba:

- uderzyć (ręką, pałeczką)

- potrząsnąć (całym instrumentem)

- pocierać (ręką, pałeczką)

Czasami mówi się na nie instrumenty samobrzmiące, bo nie potrzebują do powstania dźwięku np. powietrza (tak jak trąbka), ale czy rzeczywiście tak same brzmią?

  • Przeczytaj informacje z książki ze stron 79-82 i dokładnie przyjrzyj się ilustracjom.
  • A teraz trochę muzyki, najedź na link, naciśnij klawisz Ctrl i lewy klawisz myszy. Tam Wasz kolega opowie Wam i pokażeinstrumenty perkusyjne, na których gra.

https://youtu.be/_lHJvAeQr9w  

Czy wiecie co to jest zestaw perkusyjny? Jeżeli nie – to popatrzcie!

https://youtu.be/isF1KSklmuU  

Instrumentów perkusyjnych jest na świecie bardzo dużo. Tworzyli je już ludzie pierwotni, żeby przekazywać sobie sygnały. Dzieli się je na grupy, np. ze względu na to z czego są zbudowane. Są więc instrumenty drewniane i metalowe. My jednak podzielimy je inaczej:

- te które grają tylko rytm                                      - te które oprócz rytmu grają również melodię

* Narysuj w zeszycie  tabelkę i zapisz w niej kilka przykładów. Pomoże Ci w tym książka. Do której grupy zaliczysz instrument, na którym często graliśmy w szkole – dzwonki chromatyczne?

instrumenty perkusyjne

niemelodyczne

melodyczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli chcesz jeszcze obejrzeć kilka instrumentów i posłuchać ich – oto następny link z audycją.

https://youtu.be/hrlypdHkXnM 

  • A teraz czas na własnoręczne robienie instrumentów!

Poniżej masz kilka linków  z pomysłami jak zrobić grzechotki, bębenki  czy kij deszczowy. Do ich wykonania będziesz potrzebował: pudełek po jogurcie, butelek po wodzie, przyda się puszka po kawie, balony, sznurek, taśma klejąca, trochę kaszy czy grochu. Możesz użyć materiałów, które masz dostępne w domu. Jeżeli niczego akurat nie masz – pożycz od mamy z kuchni miski i drewniane łyżki. Koniecznie zamknij się w pokoju, bo będzie trochę hałasu! ;-)

Grzechotki

https://youtu.be/j_f4TJcsXHo

https://youtu.be/j8AcriiK5n0

https://youtu.be/7sUNXA4NYKI

Bębenki

https://youtu.be/5NULeIe0mG8

https://youtu.be/AtGUqwsHtNg

https://youtu.be/XYcxZPHhKG4

https://youtu.be/xIUNHJDonAY jak zrobić kij deszczowy

https://youtu.be/Dvtp1LYg4Lo   guiro, zaklinacz deszczu

  • Czy instrumenty już są naszykowane? Zaczynamy – gramy!!!

https://youtu.be/4vZ5mlfZlgk  patrz i zagraj rytm na swoim bębenku

https://youtu.be/0wuh7NPeB6Q oglądaj i zagraj na swoim bębenku

https://youtu.be/rLV7GJlpVbs   zgadnij jaki to rytm – wybierz jeden z dwóch podanych

https://youtu.be/wFzDz-g3MJw  zgadnij jaki to rytm – wybierz jeden z trzech podanych

  • Jeżeli masz jeszcze ochotę na trochę melodii oprócz rytmu – weź dzwonki chromatyczne, oto nowa melodia:

https://youtu.be/uWAadsIet0A     Old Mc Donald – dzwonki

Podaję dźwięki, spróbuj grać dwoma pałeczkami (lewa ręka dźwięk D):

G G G D     E E D     H H A A G

G G G D     E E D     H H A A G

G G G D     G G G D     GDGD     G G E D

G G G D     E E D     H H A A G

  • A teraz trochę zabawy na koniec lekcji! Przeczytaj najpierw opis i wybierz w co chcesz grać. Możesz też zrobić to innego dnia.

Potrzebna będzie wtyczka Adobe Flash – zainstaluj ją lub poproś rodzica.

 Naciśnij klawisz Ctrl i najedź na link i znajdziesz się na stronie muzycznej gry.

http://www.audepicault.com/fanfare/fanfare.htm

Stwórz swój zespół: włączaj kolejnych muzyków do gry i słuchaj. Równocześnie może grać aż sześć osób. Sprawdź różne kombinacje: zacznij od solo, potem duet, trio itd., zmieniaj wykonawców. Na koniec niech zagra cała orkiestra! A oto skład orkiestry: tuba, trąbka, bęben wielki, werbel i talerze, helikon, puzon

http://www.musicgames.net/livegames/orchestra/orchestra2.htm

Posłuchaj dźwięku i odgadnij który instrument gra.Jeżeli nie wiesz – naciśnij jeszcze raz. Nazwy instrumentów są w języku angielskim, ciekawe czy je znasz?

http://toytheater.com/

Wybierz dziedzinę MUSIC

Piano C major – możesz grać na pianinie, np. melodię Old Mc Donald

Xylophone – możesz grać na dzwonkach

 

Praca domowa:

- wyślij mi zdjęcie instrumentu który zrobiłeś

Praca dla chętnych:

- nagraj mi filmik i zaprezentuj różne sposoby gry na Twoim instrumencie

- naucz się melodii Old Mc Donald, nagraj i wyślij mi ją

 

Dziękuję za pracę na dzisiejszej lekcji! Do następnej! :)

Pliki do pobrania
Pokaz brzmieniaPobierz
Zestaw perkusyjnyPobierz
Zaklinacz deszczuPobierz