X 2020 Kodeks klasowy – ważna sprawa

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej - katarzynafiebiger@cen.edu.pl

Kodeks klasowy – ważna sprawa

Odpowiedzialni dotrzymują umów. Umowy mogą być różne: kupna, sprzedaży, o pracę, czy dotyczące norm społecznych zachowań. Dobrze zawarte sprawiają, że możemy czuć się bezpieczni. W polskim prawie obowiązują zarówno umowy ustne, zawarte przy świadku, jak i pisemne. Te na piśmie, są trwalsze i często dzięki nim, można dochodzić swoich praw czy sprawiedliwości nawet w sądach. Z dziećmi też możemy i często powinniśmy zawierać umowy. Mogą one bowiem sprawić, że dziecko poczuje się ważne, dowartościowane a wręcz w centrum zainteresowania dorosłego. Dotrzymane umowy sprawiają, że ustalone granice działają i to w obie strony. Są zatem bardzo ważne w wychowaniu dzieci. Dlatego też warto jej zawierać i stosować.

Normy i zasady współżycia w klasie to umowa, którą zawieramy z uczniami, aby łatwo było w niej na co dzień funkcjonować. Podstawa programowa mówi, że uczeń powinien identyfikować się ze swoją grupą społeczną do której należy i powinien respektować normy i reguły postępowania w tych grupach. Poza tym, powinien przyjmować konsekwencje swojego uczestnictwa i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad. Często te zasady to inaczej kodeks klasowy, który może być pomysłem innych, a który może zainspirować  nauczyciela do stworzenia we własnej klasie swojego. Dzięki takiemu zbiorowi zasad postępowania, uczeń będzie mógł ocenić zarówno swoje zachowanie jak i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości takich jak godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, oraz inne ważne cechy uznane przez środowisko szkolne i ogólnoludzkie. Powinni go świadomie wykreować uczniowie, bo będzie on niepowtarzalny i dostosowany tylko dla nich i w ich szkole. Kodeks taki może mieć różne formy. Mogą to być spisane punkty, emotikony czy może być w formie znaków na wzór tych drogowych.

Od września z moją klasa III C w  SP4 w Koszalinie im. Zdobywców Kosmosu uczestniczymy w ogólnopolskim e-Twinngowym projekcie pod hasłem „Kierunek Bezpieczeństwo”. Razem z panią Dorotą Dankowską nauczycielką z SP 5 im. Gryfitów w Słupsku kreatywnie go współtworzymy. Do współpracy przystąpiło 28 szkół z całej Polski. Projekt polega na opracowywaniu i wdrażaniu ze swoimi uczniami wypracowanych pomysłów dotyczących różnych aspektów klasowego i szkolnego życia, oraz szeroko pojętego w nich bezpieczeństwa. Dotyczy dbania o dobre klasowe relacje interpersonalne, oraz zachowania się w każdej sytuacji i bezpieczeństwa: w klasie, na holach szkolnych, na salach gimnastycznych, na boiskach i placach zabaw. Ponadto ten projekt to poznawanie zasad ruchu drogowego i bezpieczeństwa dzieci na ulicy, w domu, w sieci – czyli w Internecie, na basenie, innych miejscach publicznych, oraz podczas zabaw na przydomowych podwórkach. Więcej napisałam o tym tutaj. Realizując z dziećmi ciekawe zadania w bardzo różnych formach, wymieniamy doświadczenia i współpracujemy. Wielkie zaangażowanie uczestniczek – nauczycielek, które kreują różnorodne pomysły i dzielą się nimi z pozostałymi, sprawiają, że my sami jesteśmy bogatsi o nowe inspiracje pedagogiczne i dydaktyczne. Dzięki temu projektowi uczniowie nie tylko więcej wiedzą, mają nowe umiejętności, ale także budzą się w nich pozytywne emocje, bo nawiązują więzi podczas na przykład spotkań on-line. Takie spotkanie odbyła nasza klasa z zaprzyjaźnioną klasą 3 D z SP nr 10 w Tarnobrzegu i będzie ono niezapomniane. 

Część koleżanek udostępniła swoje wypracowane regulaminy i kodeksy klasowe, które chciałabym zaprezentować. Tu kodeks I C z SP 5 im. Gryfitów w Słupsku – gdzie wychowawczynią jest pani Dorota Dankowska. Kodeks klasy pani Joanny Kuroczko ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Tarnobrzegu prezentuje się tak -  kodeks III D. A oto projekt klasy III B i pani Anny Mordwy z Niepublicznej Szkoły Podstawowej "Piątka" w Olsztynie - kodeks III B. Pani Katarzyna Ratkowska i klasa III A że Szkoły Podstawowej nr 34 w Krakowie przygotowały taki - kodeks III A. Pani Małgorzata Reszko i dzieci ze świetlicy w SP nr 6 im. H. Sienkiewicza w Gnieźnie zrobiły taki kodeks świetlicy. A pani Paulina Loryńska ze Szkoły Podstawowej im. 11 Listopada w Rusi, Filia w Bartągu i jej klasa I E wspólnymi siłami stworzyła taki kodeks I E.

Z Koszalina dwie szkoły brały udział w projekcie e-Twinningowym „Kierunek bezpieczeństwo”. I A ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Koszalinie, gdzie wychowawczynią jest pani Edyta Jurys i oto ich -  kodeks I A. Z naszej  „czwórki” kodeksy przygotowały: kodeks II A , której wychowawczynią jest pani Anetta Koprowska i moja klasa 3 C  kodeks III C.

Zachęcam nauczycieli do brania udziału w projektach e-Twinningowych, które są o różnych tematykach. Każdy nowicjusz może znaleźć coś dla siebie, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Sam może stworzyć, lub dołączyć do tworzonego i cieszyć się wyzwaniem. Wyzwaniem, ponieważ każdy projekt jest inny, niepowtarzalny i pozwala na doświadczenie nieznanego. Spotkać tu można wspaniałych, ambitnych, kreatywnych i przede wszystkim pomocnych i chętnych do współpracy nauczycieli, z którymi można zawrzeć znajomości, nie tylko na czas trwania projektu. Nie ma nudy. I nawet najstarsi stażem nauczyciele, zapomną o czymś takim jak wypalenie zawodowe:)

Życzę inspiracji w tworzeniu kodeksów klasowych ze swoimi podopiecznymi.