III 2020 Ortografia inaczej

Izabela Janocha - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

Ortografia inaczej

Poszukując ciekawych inspiracji do nauki ortografii natrafiłam na książkę pt.: „Ortografia inaczej”, która została wydana przez Europejski Instytut Szkoleniowy. Poszukałam w sieci strony wydawnictwa i natrafiłam na ciekawe artykuły dotyczące uczenia się ortografii, języków obcych, a także szybkiego czytania. Na blogu wydawnictwa https://eis.edu.pl/blog-2/ możemy przeczytać o różnorodnych sposobach angażowania dzieci w naukę ortografii, o uatrakcyjnianiu nauki poprzez stosowanie ciekawych metod nauczania, o angażowaniu dzieci w naukę tak, aby opanowanie ortografii nie było męczarnią, a pożyteczną, wpływającą na rozwój dziecka zabawą. Możemy też przeczytać, że aktywne formy edukacji podtrzymują zainteresowanie i koncentrację dziecka na dłużej, rozwijają jego spostrzegawczość, pamięć słuchową i wzrokową. Zdaniem autorów zajęcia wzbogacone o recytację wierszyków, śpiewanie piosenek lub zajęcia plastyczne stymulują w dzieciach umiejętność twórczego myślenia. Gdy jesteśmy pogodni, zrelaksowani i nie mamy w danej chwili żadnych trosk, odczuwamy pewną świeżość umysłu, a nauka przychodzi nam łatwo i sprawia przyjemność.

Jest to jeden z powodów, dla których tak skuteczna jest nauka przez zabawę, przez skojarzenia. Dzieci uwielbiają się bawić. Europejski Instytut Szkoleniowy proponuje naukę ortografii metodą hakową, która polega na tworzeniu skojarzeń za pomocą „wyrazów haków” i historyjek, które ułatwiają dzieciom opanowanie ortografii. Zajęcia pokazowe, które obejrzałam oraz książka, zainspirowały mnie do zabawy rysunkowej w tworzenie prostych ilustracji do wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Jest to świetny sposób na utrwalanie zasad ortografii i zapamiętywanie wyrazów.

Z metodą haków można się zapoznać na stronie https:eis.edu.pl

Poniżej ilustracje zainspirowane książką.