XII 2022 Aktywność plastyczno - muzyczna w życiu dziecka

 

 

Małgorzata Pietruk

doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

malgorzatapietruk@cen.edu.pl

 

 

 

Aktywność  plastyczno - muzyczna w życiu dziecka

 

 

Aktywność plastyczno  - muzyczna pozwala dziecku lepiej poznać otaczający świat, jego właściwości, elementy, relacje między nimi. Dzięki niej dziecko buduje swoje miejsce w świecie. Aktywność twórcza jest przejawem poziomu jego rozwoju, jak i czynnikiem stymulującym dalszy rozwój. Wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka wymaga jego własnej wielostronnej aktywności, zwłaszcza twórczej, którą może przejawiać jednostka w każdym okresie życia. Zachęcam nauczycieli do wspierania wychowanków w rozwijaniu ich umiejętności.

Przykłady zabaw muzycznych dla dzieci.

„Stonoga” - „Idzie, idzie stonoga, stonoga, aż się trzęsie podłoga, podłoga hej”. Słowo „idzie”, w trakcie zabawy zmieniamy odpowiednio na: „biegnie”, „skacze”, „maszeruje” itd., a zadaniem dzieci jest dostosowanie sposobu i prędkości poruszania się do słów piosenki.

„Lustro” – zabawa aktywizuje obie półkule mózgowe, ćwiczy percepcję wzrokową, zmysł równowagi, umuzykalnia i rozwija umiejętność zapamiętywania oraz naśladowania. Polega na ustawieniu się naprzeciwko siebie dwóch osób, z których jedna wciela się w rolę przeglądającego się, a druga w rolę odbicia. Kolejną wariacją, tej aktywności jest improwizacja taneczna prowadzącego i odtwarzanie jego ruchów w spontanicznym tańcu przez dzieci. Do zabawy wykorzystujemy dowolna piosenkę.

„Malarz” – dzieci stają się „malarzami”, a ich muzą jest muzyka. Odpowiednio dobrany repertuar (np. Cztery pory roku Vivaldiego), pędzle, farby i można pozwolić dzieciom uruchomić wyobraźnię i odpłynąć do świata fantazji. Dzieci mogą malować indywidualne obrazy (niekoniecznie realistyczne), każde na swojej kartce, niemniej ciekawą propozycją wydaje się być tworzenie dużego, wspólnego obrazu na jednej, dużej kartce.

„Obrytka” -  do zabawy wykorzystujemy piosenkę „Prawy do lewego”, dzieci ustawione parami, zwrócone w tę samą stronę, dziecko z przodu poddaje się poleceniom, dziecko z tyłu wykonuje polecenia prowadzącego. Polecenia: zwrotka (hasła) – dziecko z przodu, dziecko  z tyłu, dziecko z boku (dzieci wykonują polecenia), refren (hasło) – Obrytka (pary obracają wokół własnej osi), Obrytka z przytupem (pary obracają wokół własnej osi, mocno tupiąc), Obrytka z okrzykiem (pary obracają wokół własnej osi, głośno krzycząc).

 

Przykłady zabaw plastycznych dla dzieci.

„Stempelki ze słomki” -  prace plastyczne wykonujemy używając słomek papierowych do picia. Stosując słomki można wykonać wiele pomysłowych prac. Tematyka pracy zależy od nauczyciela.

„Stemplowanie piłeczkami sensorycznymi” - technika plastyczna jest równocześnie ćwiczeniem sensorycznym dla dzieci, stymulując dotyk. Tematyka pracy to „Jesienne drzewo”, „Zimowe drzewo”, „Wiosenne drzewo”, „Letnie drzewo”.

„Kropkowanie patyczkami kosmetycznymi” – technika plastyczna z wykorzystaniem patyczków. Kropkujemy obrazy w ograniczonym polu.

„Stemplowanie łupinami arbuza” – techniką plastyczną można wykonać piękną tęczę.