Renata Pietras-Pacynko
Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
Co powinien nauczyciela przedszkola?
W celu umożliwienia dziecku odpowiedniej pracy, nauczyciel powinien:
Takich sytuacji edukacyjnych i doświadczeń dostarcza stosowanie aktywizujących metod nauczania, do których zaliczyć można projekt edukacyjny.
Projekt edukacyjny
Projekt to cykl zaplanowanych działań, który ma określone:
Wyróżnia się dwa rodzaje projektu:
Projekt badawczy |
Projekt działania lokalnego |
Polega na zebraniu Jego cel dydaktyczny polega |
Polega na podjęciu jakiegoś działania (społecznie pożytecznego) w środowisku lokalnym. Efektem takich działań może być posadzenie drzewa zasianie trawy itp.
|
Etapy składowe projektu:
Projekt na etapie edukacji przedszkolnej zawiera w sobie następujące elementy składowe:
Organizacja przestrzeni do realizacji projektu
Przed przystąpieniem do realizacji projektu, warto zadbać o odpowiednią przestrzeń w sali zajęć. Istotne jest, by znalazło się w niej wyodrębnione miejsce przeznaczone na gromadzenie materiałów potrzebnych
w przedszkolu.
Etapy konstruowania projektu
ETAP I – wybór zagadnienia, tematu
ETAP II – realizacja
Realizacja wszystkich etapów projektu może trwać od kilku dni do paru tygodni. Projekty mogą być bardziej lub mniej rozbudowane w zależności od doświadczenia naszego i wychowanków.
Rodzice podczas realizacji projektu mogą być pomocni w organizacji zajęć w terenie, zdobywaniu materiałów i informacji, okazów badawczych oraz w prezentacji końcowej. Niektórzy rodzice mogą być przydatni jako eksperci. Wymiana poglądów, informacji może być bardzo ciekawym doświadczeniem i wpłynąć na zacieśnienie kontaktów między nauczycielem, rodzicami i dziećmi.
ETAP III – zakończenie
Etap III to zakończenie projektu, które stanowi najczęściej występ dzieci, bądź prezentacja wytworów pracy, prezentacja multimedialna z kolejnych etapów projektu.
Sposoby prezentacji:
- odtworzenie nagrań
- makieta
- albumy
- kroniki
- broszury
- mini wykład itp.
Ważnym elementem realizowanego projektu jest jego ewaluacja, w której dzieci powinny odpowiedzieć na pytania:
Zalety stosowania projektu:
społeczne:
- rozwiązywanie problemów;
- negocjacje;
- ustalanie strategii działania;
- przewidywanie życzeń i odczuć innych osób;
rozwój intelektualny:
- uczy się: myślenia krytycznego, stawiania hipotez, przewidywania i weryfikowania przewidywań, dociekliwości, wytrwałości w dążeniu do rozwiązywaniu problemu;
- pogłębianie wiedzy: swoboda inicjowania i rozwijania własnych zainteresowań poprzez samodzielny dobór działań;
rozwój samodzielności:
- sam określa swoje cele;
- sam kieruje swoją aktywnością;
- sam bierze odpowiedzialność za własną pracę;
- sam sobą kieruje;
- sam ocenia swoje osiągnięcia;
- sam dobiera działania;
- sam wybiera materiały do pracy;
inne zalety:
- różnorodność działań;
- udział wszystkich dzieci;
- samodzielność;
- wzrasta poczucie własne wartości (mam sukces);
- rozwijanie kreatywności;
- włączenie rodziców w realizację projektu: zbierają materiały, książki, występują w roli ekspertów, towarzyszą w wycieczkach, biorą udział w wydarzeniu kulminacyjnym itp.