XI 2022 Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze u przedszkolaków

Renata Pietras-Pacynko

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

Asymetria funkcjonalna mózgu wskazuje na różną funkcję poszczególnych półkul mózgowych. Za co odpowiadają półkule:

Lewa półkula mózgu bierze udział w czynnościach takich jak:

  • mowa, zdolności komunikacyjne;
  • umiejętności matematyczne – liczenie, myślenie analityczne;
  • czytanie;
  • dostrzeganie szczegółów;
  • pozytywne odbieranie emocji;
  • racjonalne podejście do zadań;
  • utrzymywanie porządku w wykonywanych czynnościach.

O prawej półkuli mózgu można powiedzieć, że odpowiada między innymi za:

  • zdolności muzyczne;
  • wyobraźnię;
  • spontaniczność;
  • intuicję;
  • kreatywność;
  • umiejętności malarskie, rozróżnianie kolorów;
  • dostrzeganie podobieństw;
  • negatywne odbieranie emocji.

Obecnie poglądy opierają się na założeniu, że różnic półkulowych nie da się sprowadzić do jednego wymiaru. Mówi się, że obydwie tworzą pewien dynamiczny system, w którym istotną rolę pełni każda z nich.

Współcześnie wiele osób ma przestymulowaną prawą półkulę mózgu wskutek częstego korzystania z technologii, oglądania telewizora, korzystanie z komputerów i komórek. Lewa półkula mózgu odpowiadająca za czytanie ze zrozumieniem, własną inicjatywę w zadaniach i przetwarzanie reguł językowych jest zaniedbywana.

Zaleca się odstawienie nowinek technologicznych na rzecz:

  • czytania książek,
  • grania w szachy,
  • rozwiązywania krzyżówek czy po prostu inteligentnych rozmów.

Pierwsze efekty takiego detoksu widać po około 30 dniach. Osoba, która zdecydowała się zadbać o lewą półkulę mózgu czuje się pewniej, rozszerzają się jej poglądy oraz wzrasta pomysłowość.

Poleć te zasady rodzicom!

1. Dbamy aby książki odpowiednie do wieku dziecka.

2. Zwracamy uwagę na to czym dziecko się szczególnie się interesuje, aby dobrać odpowiednią literaturę.

3. Codziennie przez około 20-30 minut czytamy dziecku książkę.

4. Pomagamy dziecku zrozumieć, na czym polega czytanie, przez uważne obserwowanie i pokazywanie odpowiednich linijek tekstu.

5. Rozmawiamy z dzieckiem o przeczytanym fragmencie książki, zachęcamy do zadawania pytań na temat treści, wyjaśniamy niezrozumiałe słowa, zachęcamy do opowiedzenia dalszego ciągu książki.

6. Zwraca uwagę dziecka na ilustracje i ich związek z treścią.

7. Zachęca dziecko do ilustrowania przeczytanego tekstu.

8. Zachęca dziecko do uczenia się na pamięć krótkich wierszyków.

9. Wskazuje dziecku korzyści z czytania – poznawanie ciekawostek, poszukiwanie informacji, zrobienie czegoś według przepisu czy instrukcji.

10. Własnym przykładem pokazuje dziecku, że czytanie sprawia przyjemność, dziecko widzi, że rodzic czyta książki.

11. Uczy dziecko szacunku do książki – przypomina o myciu rąk, używaniu zakładki, układaniu książki na półkę.

12. Inspiruje dziecko do czytania książek innym, na przykład młodszemu rodzeństwu czy maskotce w przygotowanym kąciku do czytania.

Garść pomysłów:

  • Organizowanie kącika książki połączone zajęciami „Jak jest zbudowana książka?”
  • Współpraca z różnymi bibliotekami.
  • Zorganizowanie biblioteki w Sali przedszkolnej – wypożyczanie bajek do domów
  • Tworzenie bajek i baśni.
  • Zabawa w teatr – wiązanie treści utworu z różnymi formami ekspresji dziecka (ekspresją muzyczną, ruchową, plastyczną, językową).
  • Cykliczne zabawy kulinarne -odczytywanie przepisów kulinarnych w formie obrazkowo -wyrazowej.
  • Udział w uroczystościach przedszkolnych.
  • Organizacja przedstawień teatralnych z dziećmi i z rodzicami
  • Udział dzieci w konkursach: recytatorskich, plastycznych (np. tworzenie lapbooków, książeczki na wieszaku itp.)
  • Nagrywanie czytanych bajek przez rodziców – odtwarzanie bajek dla dzieci w przedszkolu
  • Spotkania z teatrem, a także inscenizowanie przez dzieci wierszy, bajek i baśni.
  • Zastosowanie bajkoterapii, jako metody na wyciszenie, relaksację i odreagowanie napięcia.
  • Zabawy: „Kamykowe opowieści”
  • Prowadzenie zajęć wspomagających naukę czytania, np. metoda G. Domana, Metoda Dobrego Startu itp.
  • Organizowanie akcji np. „Urodziny Książkowego Misia”, „Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek”, „Święto książki w przedszkolu”, „Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom”, „Czytający goście”, „Światowy Dzień Poezji”, „Światowy Dzień Książki”, „Tydzień Bibliotek”.