X 2022 Zabawy matematyczne dla najmłodszych

 

 

Małgorzata Pietruk

doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

malgorzatapietruk@cen.edu.pl

 

 

„Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna.

Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka.

Matematyka jest miarą wszystkiego.”

                                                                                                                                                                               Arystoteles

 

 

Zabawy matematyczne w przedszkolu

 

Matematyka otacza nas z każdej strony. Przedszkole jest doskonałym miejscem, w którym można zdobyć podstawy wiedzy i umiejętności matematycznych. Niewiele trzeba, aby nauka była przyjemnością i odbywała się niejako przy okazji. Nie trzeba też w uczeniu matematyki korzystać z wymyślnych pomocy dydaktycznych. Wystarczy stworzyć sytuację edukacyjną lub też wykorzystać sytuację, w której znaleźliśmy się przypadkowo, aby dać możliwość doświadczania i wyciągania wniosków. A także możliwość poprawiania i próbowania od nowa: jak coś mi nie wyjdzie, to spróbuję jeszcze raz. Cały sekret tkwi w tym, aby dzieciom dostarczać pozytywnych emocji podczas nauki. Wtedy nauka będzie zabawą, przygodą,  a dzieci będą chciały więcej i więcej, zdobędą przy okazji wiedzę i utrwalą ją. Jeżeli pomożemy zbudować dzieciom fundament wiedzy i umiejętności matematycznych, to  w przyszłości osiągną sukces edukacyjny, ale także osiągną odporność emocjonalną i nie będą bały się matematyki. Niech matematyka będzie przyjemnością. Wystrój wnętrza i jego odpowiednie zaaranżowanie umożliwiają zaspokojenie podstawowych potrzeb rozwojowych dziecka, wpływają także na kształtowanie jego sfery psychofizycznej. Należy więc zwrócić uwagę na zachowanie estetyki, minimalizmu, zagospodarowanie kącików edukacyjnych,  w tym kącika matematycznego. Kącik matematyczny tworzymy razem z dziećmi, przy udziale rodziców. Dzięki temu dzieci będą znały jego zawartość, a rodzice będą współodpowiedzialni za rozwój matematyczny swoich pociech. Przestrzeń należy tak zorganizować, aby każde dziecko mogło działać samodzielnie. Zaczynam od ćwiczeń, w których wszystkie dzieci biorą udział jednocześnie. Pierwsze zajęcia mają charakter pokazowy, czyli prezentuję prawidłowe wykonanie zadania. Każda kolejna czynność ma zachęcać dzieci do samodzielnej pracy. Dlatego tak ważne jest zorganizowanie samodzielnego stanowiska dla każdego dziecka. Może to być wydzielony fragment na dywanie, podkładka, tacka – miejsce, w którym dziecko będzie samodzielnie pracowało. Dziecko powinno mieć także zestaw przedmiotów, tylko dla siebie. Będzie w ten sposób mogło samodzielnie i bez przeszkód doświadczać, wnioskować. Matematyka, jako główna forma edukacji, powinna znaleźć się w planie raz w tygodniu. Pozostałe zabawy matematyczne powinny pojawiać się przynajmniej trzy razy w tygodniu w poranku lub zabawach popołudniowych. Matematyka prowadzona w formie zabawy ma na celu utrwalanie umiejętności nabytych podczas zajęć głównych. Nauczyciel występuje w roli: inicjatora sytuacji, opiekuna oraz przewodnika.

Pomoce ułatwiające aktywność matematyczną:

lusterko wielkości dłoni, bez ramki – dla każdego dziecka

frotki na rękę, opaska

obręcze gimnastyczne

szarfy w różnych kolorach

dywanik wielkości wycieraczki lub tacki kuchenne

tacki styropianowe, plastikowe

mozaika geometryczna

liczmany (kasztany, fasolki, inne)

miary krawieckie

klamerki

komplet kostek domina dla każdego dziecka

kostki tradycyjne oraz kostki liczbowe

guziki

nakrętki

karty do klasyfikacji

patyczki

klocki różnego rodzaju: drewniane, plastikowe

przedmioty do klasyfikowania (np. przedmioty codziennego użytku)

naczynia do przelewania,

matematyczny wiatrak

maty do kodowania

Dary Froebla

Rozwiązania praktyczne.

Wiatrak matematyczny.

Został stworzony przez Izabelę Żukowską i Urszulę Dąbrowską. Jest to pomoc dydaktyczna służąca do nauki matematyki poprzez ruch i aktywność własną dzieci w wieku przedszkolnym. Podczas zabaw z wykorzystaniem Wiatraka uczymy orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni, rytmów, konstruowania gier. Kształtujemy umiejętności liczenia, rachowania, mierzenia. Wprowadzamy w świat pojęć matematycznych. Doskonalimy koordynację, równowagę, sprawność manualną. Łączymy bodźce wzrokowe, dotykowe oraz ruch.

Przykłady zabaw matematycznych

Wesoły pociąg.

Nauczyciel lub 2 dzieci stoją w środku Wiatraka. Pozostali trzymają wstęgi w lewej ręce, stoją bokiem do prowadzącego, stoją za dzieckiem, które jest lokomotywą. Idą jedna osoba za drugą w różnym tempie ( szybko, wolno), trzymając wstążkę. Śpiewają piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”. Po końcowych słowach zatrzymują się na końcowej stacji np. stacja ucho.

Dzieci dotykają wstążką ucha. (stacja kolano, nos, brzuch, policzek). Trudności wzrastają z wiekiem (lewe ucho, prawe kolano itp.).

Dywanik.

Wiatrak leży na podłodze, dzieci zajmują miejsca – każde przy jednej wstążce. Rozdajemy dzieciom patyczki, fasolki. Nauczyciel mówi ułóż taki wzór: patyczek, fasolka, patyczek, fasolka. Wymyślamy nowe rytmy. Zachęcamy do tworzenia własnych rytmów przez dzieci.

Liczykrupa.

Wiatrak rozłożony na podłodze, dzieci siedzą każdy przy jednej wstążce. Rozdajemy dzieciom liczmany. Nauczyciel mówi:

Powiedz, jaka jest cyfra na twojej wstążce?

Przelicz od 1 aż do tej liczby na wstążce.

Ułóż tyle samo fasolek.

Po wykonaniu zadań dzieci przesuwają się o jedno miejsce dalej.

Powiedz, jaka cyfra jest na wstążce?

Ułóż o dwie mniej fasolki. itp.

 

Źródło: „Wiatrak matematyczny” Izabela Żukowska, Urszula Dąbrowska