X 2022 Aktywne słuchanie muzyki - metoda Batii Strauss

Renata Pietras-Pacynko

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

Aktywne słuchanie muzyki w koncepcji Batii Strauss to niezwykle atrakcyjna metoda wprowadzania dziecka w świat różnych gatunków muzyki, zwłaszcza muzyki poważnej. Polega na łączeniu słuchania muzyki z różnymi formami aktywności podejmowanymi przez dziecko. Dzięki temu dziecko odkrywa różne aspekty dzieła muzycznego:
- formę,
- tempo,
- rytm,
- dynamikę,
- nastrój.
Poznając budowę utworu muzycznego, poprzez zabawę, przyczyniamy się do etapowego wprowadzania i poznawania przez dzieci instrumentów muzycznych perkusyjnych. Dzieci mają możliwość aktywnego uczestniczenia w utworze, bycia dyrygentem i współwykonawcą utworu muzycznego. Bawiąc się przy wybranym utworze muzycznym, mimochodem osłuchują się z nim. Utwór szybciej zapada dzieciom w pamięć. Poprzez takie działania, muzyka, mimo że jest wielokrotnie słuchana, nie traci na swojej atrakcyjności, staje się bliska i rozpoznawalna.
Słuchanie muzyki metodą Batii Strauss integrujemy różne formy aktywności:
- słuchanie,
- granie,
- tańczenie,
- śpiewanie z elementami pantomimy, dramy,
- śpiewanie z wykorzystaniem różnych form plastycznych.
Pozwala w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieła muzycznego oraz w stosunkowo krótkim czasie osiągnąć cel zamierzony przez nauczyciela. Dzieci podczas aktywnego słuchania łatwo przyswajają muzykę, obcują z nią i czerpią z niej: piękno, wrażliwość, pomysłowość, muzykalność, uruchamiają wyobraźnię oraz pokonują nieśmiałość.
Metoda Batii Strauss pozwala na własne opracowanie wybranego utworu lub fragmentu muzycznego. Według Batii Strauss słuchanie muzyki powinno zawierać jak najwięcej elementów i maksymalnie wykorzystywać dostępne środki wyrazu i ekspresji. Poprzez kontakt z muzyką rozwijają się u dziecka dodatnie cechy charakteru, zdolności poznawcze, a cała osobowość kształtowana jest harmonijnie i wielostronnie.
Do wartości wychowawczych muzyki można zaliczyć:
- kształtowanie kultury muzycznej,
- rozwijanie umiejętności słuchania,
- rozbudzanie zainteresowań muzycznych
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
- odczuwanie piękna,
- oddziaływanie na dyspozycję dziecka do pracy, oraz na pamięć,
- rozwijanie poczucia więzi grupowej,
- rozwijanie samodzielności.
Metoda aktywnego słuchania muzyki według B. Strauss daje następujące możliwości dzieciom:
-uczestniczenie w utworze muzycznym,
- przeniknięcie do struktury całego utworu a w konsekwencji jego radosny i rozumny odbiór,
- kształcenie wyobraźni dźwiękowej,
- odczucie i przeżycie radości wspólnoty tworzenia, dostępnej jak wydawać by się mogło tylko artystom,
- możliwość wystąpienia w roli współwykonawcy lub artysty.