X 2021 Pomoce dydaktyczne, które rozbudzają ciekawość

 

 

Małgorzata Pietruk

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

malgorzatapietruk@cen.edu.pl

 

 

 

Pomoce dydaktyczne, które rozbudzają ciekawość

Pomoce dydaktyczne ubogacają proces edukacyjny, rozwijają ciekawość poznawczą dzieci, zachęcają je do aktywności. Warto wzbogacać warsztat pracy o ciekawe pomoce, które można wykorzystywać do działań edukacyjnych. Polecam pomoce dydaktyczne, które warto mieć w swoim zbiorze.

Gra dydaktyczna „Doobble”  

Gra doskonali spostrzegawczość, koncentrację uwagi, refleks, wzbogaca słownictwo, uczy współzawodnictwa. W Dobble można grać na klika sposobów. W zasadach można znaleźć pięć mini-gier. Najpopularniejszą jest wersja, w której wszystkie karty rozdaje się graczom, a jedną z kart kładzie na środku stołu. Na dany sygnał gracze patrzą na pierwszą kartę z góry, którą trzymają w ręku i szukają wspólnego symbolu z kartą, która leży na stole. Symbol nazywają głośno i szybko kładą swoją kartę na stole, przykrywając starą kartę. Teraz każdy z graczy musi znaleźć wspólny symbol z nową kartą! Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się kart.

Aby utrudnić zabawę symbole na kartach bywają odwrócone i miewają inne rozmiary. Same karty są okrągłe i pełne kolorowych ilustracji roślin, postaci i przedmiotów, a każda z nich jest unikalna i łączy się z innymi kartami jednym i tylko jednym symbolem.

Gra „Żuczek Bugzzle”

Żuczek Bugzzle to gra - układanka logiczna, w której zadaniem dziecka jest ułożenie  z kolorowych elementów, wzoru z dołączonych kart, na podstawce. Półkoliste klocki tworzą wyjątkową mozaikę na brzuszku żuczka, a dziecko w trakcie zabawy rozwija zdolności analityczne i ćwiczy sprawność paluszków. Mądra zabawa, która pozwala nie tylko przyjemnie spędzić czas, ale również zadbać o rozwój małego człowieka. Kolorowe elementy można również wykorzystać do nauki matematyki.

Gra „Studnia Jakuba”

To materiał edukacyjny dla dzieci. Uczy cierpliwości i zręczności, a także doskonali koncentrację uwagi. Składa się z 60 drewnianych drążków w sześciu kolorach o średnicy 10 mm i długości 180 mm oraz jednej drewnianej kostki z kolorowymi ściankami. Drążki służą do układania liter, cyfr, znaków, figur geometrycznych. Można je segregować według koloru; można tworzyć sekwencje i szeregi. Umożliwiają one też tworzenie wielu własnych gier poprzez zliczanie lub przyporządkowywanie kolorom wartości. Studnia Jakuba jest doskonałym materiałem do zabaw takich jak:

  • układania drążków jeden na drugim,
  • budowania własnych konstrukcji,
  • wystukiwania rytmów i wielu innych.

Gra „Paleta”

Gra jest pięknie wykonana – całość drewniana, zatem mocna i wystarczająco duża lecz nie toporna, a elegancka, naprawdę przyjemna w dotyku i estetycznie wyglądająca. System kształcenia jest wyjątkowo pomysłowy i głęboko przemyślany – otóż na środku palety umieszcza się wymienne tarcze – zębatki, na których są zadania. W centralnym punkcie każdej z nich znajduje się zbiór pomieszanych elementów – obrazków z namalowanymi, drobnymi oznaczeniami, a na obrzeżach ułożone są odpowiednio posegregowane, odpowiadające im lub do nich w pewien sposób dopasowane obiekty, na które wskazujemy wybranym przez siebie, wyszukanym na środku znacznikiem - obciążnikiem (kółeczka lub pierścienie kojarzące się z kolorami farb na palecie malarza). Po zakończeniu pracy, albo w jej trakcie odwracamy nakładaną tarczę i sprawdzamy rozwiązanie. Na drugiej stronie znajduje się tzw. strefa kontrolna. Prawidłowe rozwiązanie to takie, kiedy kolory klocków zgadzają się z kolorami półkoli na tarczy.