VI 2022 Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

 

 

Małgorzata Pietruk

doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

malgorzatapietruk@cen.edu.pl

 

 

Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

 

Zabawy ruchowe mają pozytywny wpływ na ogólny rozwój dziecka. Dotlenianie, słońce, światło i ruch polepszają ogólne funkcjonowanie organizmu. Codzienne pobyt na świeżym powietrzu jest świetną nauką radzenia sobie ze zmiennymi temperaturami, co bez wątpienia ma wpływ na wzmocnienie odporności organizmu i zapobieganie przeziębieniom. Ponadto częste przebywanie na dworze, szczególnie w słoneczne dni, pobudza wytwarzanie witaminy D w organizmie, a to z kolei ma pozytywny wpływ na kości i zęby naszych pociech.  Kolejnym ważnym aspektem aktywności fizycznej jest jej skuteczność w walce z otyłością, cukrzycą i wieloma innymi chorobami. Aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu pozwala dotlenić i oczyścić organizm z toksyn, spalić nadmiar tkanki tłuszczowej. Bardzo ważną kwestią jest stworzenie możliwości, by dziecko miało szansę spróbować, jak największej ilości różnorodnych zabaw, sportów czy gier ruchowych. Dzieci powinny uczyć się zdrowej rywalizacji, ponieważ dzięki temu łatwiej im będzie funkcjonować w grupie rówieśniczej. W tym celu warto organizować różnorodne gry zespołowe.

Przykłady z zabaw na świeżym powietrzu.

„Zbijak” – zabawa polega na wyeliminowaniu przeciwników - dwoje dzieci, stojących naprzeciwko siebie, rzuca na przemian piłką w taki sposób, aby trafić nią dzieci znajdujące się między nimi.

„Głupiego Jasia” - zabawa polega, by osoba, która w drodze losowania została „Jasiem”,  złapała piłkę, którą rzucają do siebie pozostałe dzieci.

„Piłka goni piłkę” dzieci stają w dużym kole. Dwoje z nich (stojących w pewnej odległości od siebie) trzyma piłki. Na hasło nauczyciela piłki są przekazywane z rąk do rąk – jedna piłka goni drugą piłkę. Jeśli uda się dogonić piłkę, to zabawa rozpoczyna się jeszcze raz, tylko  w przeciwnym kierunku.

„Kolory” dzieci ustawiają się w kółku, jedna osoba rzuca do wybranej osoby piłkę wypowiadając nazwę jakiegoś koloru. Zadaniem drugiej osoby jest złapanie piłki. Zakazane nazwy kolorów, na które nie łapiemy piłki to: „czarny” i „biały”.

„Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy” – jedno dziecko jest Babą Jagą, pozostałe dzieci ustawione w szeregu po przeciwnej stronie boiska. Dzieci poruszają się do przodu, gdy Baba Jaga śpi, stoją bez ruchu gdy Baba Jaga patrzy. Wygrywa dziecko, które pierwsze dojdzie do Baby Jagi.

„Ciuciubabka” – jedno dziecko ma zawiązane oczy i musi złapać inne dziecko. Dzieci biegają wokół „Ciuciubabki”.

„Gąski, gąski do domu” – gąski ustawione na jednym końcu boiska, po przeciwnej stronie stoi gospodyni, w ukryciu jest wilk. Hasła: Gąski, gąski do domu. Boimy się. Kogo? Wilka. A gdzie on. Za płotem. Gąski, Gąski do domu. Na to hasło wszystkie dzieci biegną do gospodyni, a wilk próbuje złapać gąski.

„Tor przeszkód” ustawiamy przeszkody według własnego pomysłu lub wykorzystujemy przyrodnicze eksponaty. Dzieci pokonują trasę zgodnie z ustawionymi przeszkodami.

„Berek” dziecko będące „berkiem” musi załapać jedno z uciekających dzieci. Złapane dziecko zostaje „berkiem”.

„Wiewiórki do dziupli” – dzieci ustawione trójkami, dwoje z nich trzyma się za ręce tworząc dziuplę, trzecie jest w środku dziupli i zamienia się w „wiewiórkę”. Na hasło „Wiewiórki  z dziupli” – dzieci biegają po „lesie”, „Wiewiórki do dziupli” dzieci muszą zająć wolną dziuplę.

 

Zachęcam do aktywności na świeżym powietrzu.