Małgorzata Pietruk
doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
malgorzatapietruk@cen.edu.pl
Współpraca rodziców i nauczycieli w procesie edukacyjnym dziecka
Dobra współpraca przedszkola i rodziców jest bardzo ważnym czynnikiem prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka. To właśnie rodzina, a następnie przedszkole kształtują jego rozwój umysłowy i społeczny, zachowania i postawy oraz wpływają na jego sukcesy szkolne.
Przedszkole nie może się rozwijać bez świadomego i aktywnego udziału rodziców. Jednym z kluczowych działań powinno być dążenie do wzmocnienia rzeczywistej roli rodziców w systemie edukacji i zbudowania partnerstwa poprzez włączanie ich w działania wychowawcze i edukacyjne.
Podmiotowości rodziców w prawidłowym funkcjonowaniu placówki, jest zadaniem niezwykle trudnym dla dyrektora i nauczycieli. Wzrasta świadomość potrzeby współdziałania obydwu tych środowisk, ponieważ łączy je wspólny cel – dobro dziecka.
Kontakty między nauczycielami a rodzicami dziecka mają kilka celów. Jednym z nich jest tworzenie spójnych, bezpiecznych i przyjaznych warunków do edukacji i wychowania dla dziecka, dbałość o jego prawidłowy i harmonijny rozwój. Aby zorganizować jednolite, bezpieczne środowisko, dorośli muszą komunikować się otwarcie i uzgodnić wspólne cele oraz zaplanować działania. Nauczyciele w relacjach z rodzicami dzieci mają możliwość ustalenia z nimi, czemu służą ich wzajemne kontakty i dlaczego są ważne. Poza tym współpraca nauczycieli i rodziców uczy dzieci postawy partnerstwa, wpływa na ich społeczną aktywność. Jest to również ważne po prostu dla klimatu przedszkola, a więc także atmosfery, jaka towarzyszy nauczycielom w ich pracy. Prowadzenie twórczej i partnerskiej komunikacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami wyznaczają cztery fundamentalne zasady:
– systematyczność,
– otwartość,
– równouprawnienie,
– wzajemna akceptacja i szacunek.
Najistotniejszym warunkiem prowadzenia konstruktywnej rozmowy jest nastawienie nauczyciela na słuchanie rodzica. Rosnąca świadomość rodziców, którzy coraz częściej zdają sobie sprawę ze swojej ważnej roli w procesie edukacji i wychowania swoich dzieci powoduje, że rodzice chętnie deklarują chęć zaangażowania się. Nie ma lepszej drogi do pozyskania rodziców niż włączenie ich do aktywności szkolnej i rozwinięcie wszechstronnych form współpracy oraz danie im możliwości współtworzenia klimatu szkoły i doświadczenia procesu edukacyjnego w którym uczestniczą ich dzieci.
Warunki dobrej współpracy:
Formy współpracy z rodzicami:
Życzę sukcesów we współpracy z rodzicami.