V 2022 Współpraca rodziców i nauczycieli w procesie edukacyjnym dziecka

 

 

Małgorzata Pietruk

doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

malgorzatapietruk@cen.edu.pl

 

 

 

Współpraca rodziców i nauczycieli  w procesie edukacyjnym dziecka

 

Dobra współpraca przedszkola i rodziców jest bardzo ważnym czynnikiem prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka. To właśnie rodzina, a następnie przedszkole kształtują jego rozwój umysłowy i społeczny, zachowania i postawy oraz wpływają na jego sukcesy szkolne.

Przedszkole nie może się rozwijać bez świadomego i aktywnego udziału rodziców. Jednym   z kluczowych działań powinno być dążenie do wzmocnienia rzeczywistej roli rodziców w systemie edukacji i zbudowania partnerstwa poprzez włączanie ich w działania wychowawcze i edukacyjne.

Podmiotowości rodziców w prawidłowym funkcjonowaniu placówki, jest zadaniem niezwykle trudnym dla dyrektora i nauczycieli. Wzrasta świadomość potrzeby współdziałania obydwu tych środowisk, ponieważ łączy je wspólny cel – dobro dziecka.

Kontakty między nauczycielami a rodzicami dziecka mają kilka celów. Jednym z nich jest tworzenie spójnych, bezpiecznych i przyjaznych warunków do edukacji i wychowania  dla dziecka, dbałość o jego prawidłowy i harmonijny rozwój. Aby zorganizować jednolite, bezpieczne środowisko, dorośli muszą komunikować się otwarcie i uzgodnić wspólne cele oraz zaplanować działania. Nauczyciele w relacjach z rodzicami dzieci mają możliwość ustalenia z nimi, czemu służą ich wzajemne kontakty i dlaczego są ważne. Poza tym współpraca nauczycieli i rodziców uczy dzieci postawy partnerstwa, wpływa na ich społeczną aktywność. Jest to również ważne po prostu dla klimatu przedszkola, a więc także atmosfery, jaka towarzyszy nauczycielom w ich pracy. Prowadzenie twórczej i partnerskiej komunikacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami wyznaczają cztery fundamentalne zasady:

– systematyczność,

– otwartość,

– równouprawnienie,

– wzajemna akceptacja i szacunek.

Najistotniejszym warunkiem prowadzenia konstruktywnej rozmowy jest nastawienie nauczyciela na słuchanie rodzica. Rosnąca świadomość rodziców, którzy coraz częściej zdają sobie sprawę ze swojej ważnej roli w procesie edukacji i wychowania swoich dzieci powoduje, że rodzice chętnie deklarują chęć zaangażowania się. Nie ma lepszej drogi do pozyskania rodziców niż włączenie ich do aktywności szkolnej i rozwinięcie wszechstronnych form współpracy oraz danie im możliwości współtworzenia klimatu szkoły i doświadczenia procesu edukacyjnego w którym uczestniczą ich dzieci.

Warunki dobrej współpracy:

  • Nauczyciel jest inicjatorem pierwszego ruch w kierunku dobrej współpracy.
  • Nauczyciel musi odrzucić uprzedzenia i być gotowym na kontakt z każdym rodzicem.
  • Przekonanie, że efektywność współpracy zależy od obu stron.
  • Przyznanie rodzicowi takich samych praw jakie sami chcemy mieć.
  • Tworzenie przyjaznej atmosfery.
  • Angażowanie do współpracy wszystkich rodziców.
  • Zmieniać co się da zmienić, pomagać, być otwartym na nowe propozycje.
  • Stosować zasady dobrej komunikacji.

Formy współpracy z rodzicami:

  • Edukacja pedagogiczna rodziców
  • Spotkania indywidualne i grupowe
  • Zajęcia otwarte dla rodziców
  • Spotkania integracyjne (uroczystości, spotkania okolicznościowe, festyny, gry terenowe, wycieczki)
  • Warsztaty tematyczne (bożonarodzeniowe, wielkanocne)
  • Spartakiada rodzinna

Życzę sukcesów we współpracy z rodzicami.