V 2022 Doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej i pamięci ruchowej

Renata Pietras-Pacynko

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

Warunkiem niezbędnym do opanowania sprawności czytania i pisania jest pełna sprawność analizatora: wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego. Wzrok, słuch i narzady ruchowe, służą do odbierania bodźców. 

Przedstawiam artykuły, w których omównione zostały poszczególne analizatory, wraz z ćwiczeniami usprawniającymi.

Ćwiczenia usprawniające pamięć i koordynację

Percepcja słuchowa

Percepcja wzrokowa

Literatura, która może przydać się każdemu nauczycielowi, by rozwijać u dzieci przedstawione powyżej analizatory:

  1. Waszkiewicz „Obserwuje, mówię i rysuję. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową”
  2. Frostig, D. Horne „Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy”, Warszawa 1989
  3. Podleśna „Gumowe ucho. Ćwiczenia percepcji słuchowej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym”, Harmonia 2010;  „Perskie oko. Ćwiczenia percepcji wzrokowej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym”, Harmonia 2009
  4. Małasiewicz „Sokoli wzrok. Ćwiczenia dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej z zaburzoną percepcją wzrokową”, Harmonia 2011
  5. Bogdanowicz, A. Adryjanek „Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów” OPERON 2009