Renata Pietras-Pacynko
Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
Myślenie to zdolność tworzenia nowych informacji przez przetwarzanie informacji już posiadanych. Myślenie rozwija się jeszcze przed narodzeniem aż do wieku około 20-25 lat, potem już tylko doskonali się. W rozwoju myślenia wyróżniamy trzy etapy:
I. Myślenie zmysłowo-ruchowe (od urodzenia do około 3 lat)
II. Myślenie konkretno-wyobrażeniowe (od około 3 lat do około 11-12 lat)
1. od 3 lat do około 6-7 lat – myślenie konkretno-wyobrażeniowe przedoperacyjne
2. od około 6-7 lat do około 11-12 lat – myślenie konkretno - wyobrażeniowe operacyjne na konkretach (stopniowe kształtowanie się myślenia logicznego)
III. Początki i rozwój myślenia słowno-pojęciowego, logicznego (około 11-12 lat)
WAŻNE ZASADY
1.Każde dziecko rozwija się we własnym tempie.
2.Pozwalaj dziecku zadawać pytania.
3.Kluczowa rolę w uczeniu odgrywa: doświadczanie, przeżywanie, poznawanie świata wszystkimi zmysłami.
4.Ciekawe zajęcia matematyczne (z punktu widzenia zdobywanych doświadczeń) to te, które są realizowane w przedszkolnym ogrodzie, na placu zabaw, w piaskownicy.
5.Ważnym elementem niezbędnym w rozwoju matematycznym jest kształtowanie orientacji przestrzennej.
6.Kształtowanie myślenia matematycznego to także zapoznawanie dziecka ze światem geometrii, umożliwianie dziecku poznawania miar długości, objętości i ciężaru.
7.Niezwykle istotnym elementem w rozwoju myślenia matematycznego jest rozwój emocjonalny.