IV Edukacja matematyczna w przedszkolu

Renata Pietras-Pacynko

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

Myślenie to zdolność tworzenia nowych informacji przez przetwarzanie informacji już posiadanych. Myślenie rozwija się jeszcze przed narodzeniem aż do wieku około 20-25 lat, potem już tylko doskonali się. W rozwoju myślenia wyróżniamy trzy etapy:

I.     Myślenie zmysłowo-ruchowe (od urodzenia do około 3 lat)

II.    Myślenie konkretno-wyobrażeniowe (od około 3 lat do około 11-12 lat)

       1. od 3 lat do około 6-7 lat – myślenie konkretno-wyobrażeniowe przedoperacyjne

       2. od około 6-7 lat do około 11-12 lat – myślenie konkretno - wyobrażeniowe operacyjne na konkretach (stopniowe kształtowanie się myślenia logicznego)

III.   Początki i rozwój myślenia słowno-pojęciowego, logicznego (około 11-12 lat)

WAŻNE  ZASADY

1.Każde dziecko rozwija się we własnym tempie.

2.Pozwalaj dziecku zadawać pytania.

3.Kluczowa rolę w uczeniu odgrywa: doświadczanie, przeżywanie, poznawanie świata wszystkimi zmysłami.

4.Ciekawe zajęcia matematyczne (z punktu widzenia zdobywanych doświadczeń) to te, które są realizowane w przedszkolnym ogrodzie, na placu zabaw, w piaskownicy.

5.Ważnym elementem niezbędnym w rozwoju matematycznym jest kształtowanie orientacji przestrzennej.

6.Kształtowanie myślenia matematycznego to także zapoznawanie dziecka ze światem geometrii, umożliwianie dziecku poznawania miar długości, objętości i ciężaru.

7.Niezwykle istotnym elementem w rozwoju myślenia matematycznego jest rozwój emocjonalny.

/uploads/r.pietras/Edukacja_matematyczna_w_przedszkolu..ppt