II 2023 Kształtowanie orientacji przestrzennej
Renata Pietras-Pacynko
Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
Myślenie
Myślenie to zdolność tworzenia nowych informacji przez przetwarzanie informacji już posiadanych. Myślenie rozwija się jeszcze przed narodzeniem aż do wieku około 20-25 lat, potem już tylko doskonali się.
W rozwoju myślenia wyróżniamy trzy etapy:
I. Myślenie zmysłowo-ruchowe (od urodzenia do około 3 lat)
II. Myślenie konkretno-wyobrażeniowe (od około 3 lat do około 11-12
lat)
1. od 3 lat do około 6-7 lat – myślenie konkretno-wyobrażeniowe
przedoperacyjne
2. od około 6-7 lat do około 11-12 lat – myślenie konkretno-
wyobrażeniowe operacyjne na konkretach (stopniowe
kształtowanie się myślenia logicznego)
III. Początki i rozwój myślenia słowno-pojęciowego, logicznego (około
11-12 lat)
Ważne zasady:
- Każde dziecko rozwija się we własnym tempie.
- Pozwalaj dziecku zadawać pytania.
- Kluczowa rolę w uczeniu odgrywa: doświadczanie, przeżywanie, poznawanie świata wszystkimi zmysłami.
- Ciekawe zajęcia matematyczne (z punktu widzenia zdobywanych doświadczeń) to te, które są realizowane w przedszkolnym ogrodzie, na placu zabaw, w piaskownicy.
- Ważnym elementem niezbędnym w rozwoju matematycznym jest kształtowanie orientacji przestrzennej.
- Kształtowanie myślenia matematycznego to także zapoznawanie dziecka ze światem geometrii, umożliwianie dziecku poznawania miar długości, objętości i ciężaru.
- Niezwykle istotnym elementem w rozwoju myślenia matematycznego jest rozwój emocjonalny.
Planowanie treści matematycznych w ciągu roku:
Orientacja przestrzenna
Kompetencje, pomagające dzieciom lepiej orientować się w przestrzeni, powinno się kształtować zgodnie z prawidłowościami rozwojowymi przez cały okres wychowania przedszkolnego.
Treści kształcenia w zakresie orientacji przestrzennej obejmują następujące hasła:
- Kształtowanie świadomości własnego ciała (nazywanie części ciała, wprowadzenie kierunków od osi ciała, umowy typu: to jest lewa strona, to prawa, to jest góra, to dół, to z przodu, to z tyłu itp.)
- Poznawanie schematu własnego ciała, wytyczanie kierunków od osi swego ciała, ustalanie miejsca przedmiotu w stosunku do siebie.
- Porozumiewanie się co do miejsca zajmowanego w przestrzeni: świadome poruszanie się w otoczeniu (np. idę w lewo, idę w prawo, przesuwam się do przodu itd.), określanie położenia przedmiotów względem siebie (np. jestem tu, a to jest po mojej prawej stronie).
- Drugi człowiek i jego otoczenie: schemat ciała drugiej osoby, określanie położenia przedmiotów w stosunku do drugiej osoby.
(rys. E. Gruszczyk-Kolczyńska "Matematyka w przedszkolu")
- Ćwiczenia ułatwiające dzieciom orientację na kartce papieru
(rys. E. Gruszczyk-Kolczyńska "Matematyka w przedszkolu")
REGUŁY:
- lepiej pokazywać niż objaśniać (uczenie sytuacyjne),
- każde dziecko musi osobiście gromadzić doświadczenia (musi samo doświadczać i samo ćwiczyć, nie wystarczy jak tylko patrzy),
- dzieci muszą nazywać osobiste doświadczenia (kładę woreczek z lewej strony),
- nie uczyć „na siłę”
- tworzyć przyjazną atmosferę, zachęcającą do nauki przez zabawę.