Renata Pietras-Pacynko
Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
Planowanie zajęć muzycznych
PLANOWANIE ZAJĘCIA:
- Ustalenie tematu zajęcia.
- Wyszukanie piosenek odpowiednich do rozwinięcia ustalonego tematu.
- Przeanalizowanie sposobu wykorzystania wybranych piosenek i określenie:
* która będzie piosenką przeznaczona do słuchania,
* która zostanie zaplanowana do nauki,
* która nadaje się do zabawy inscenizowanej, rytmicznej lub tanecznej,
* przy której piosence można zastosować
grę na instrumentach perkusyjnych.
Wychowanie muzyczne powinno opierać się na następujących formach aktywności dzieci:
1. Śpiew i mowa.
2. Ruch przy muzyce.
3. Gra na instrumentach, aktywne słuchanie muzyki.
Ad. 1
Na prostym materiale śpiewanej piosenki dziecko jest w stanie zaobserwować: rytm, metrum, tempo, dynamikę, budowę – części i powtórzenia, nastrój – wszystko to, co w przyszłości będzie podstawą świadomej percepcji utworu muzycznego.
Teksty piosenek:
Zespołowy śpiew:
Śpiew wpływa pozytywnie na fizyczny rozwój dziecka:
Operując własnym głosem nauczycielka powinna wystrzegać się popełniania błędów wymowy gdyż podstawową metodą nauki jest naśladowanie dobrego wzoru!
Zasady higieny głosu dziecka:
W pracy nad głosem dziecka należy wyróżnić trzy zasadnicze rodzaje ćwiczeń prowadzonych w przedszkolu w formie zabawy:
Ad. 2
W działaniu nauczycielki z dzieckiem przedszkolnym zaznaczają się dwa podstawowe kierunki:
- Rozwijanie całkowicie swobodnej wypowiedzi ruchowej dziecka inspirowanej piosenką, bajką, opowiadaniem, nastrojowym akompaniamentem.
- Systematyczne, przemyślane działanie prowadzące do podporządkowania ruchów rytmowi muzyki.
Ruch przy muzyce (zabawy):
Zabawy ruchowe ze śpiewem:
- zabawy ilustracyjne i inscenizowane – przedstawienie treści piosenki prostymi elementami ruchu z podziałem na role
- zabawy rytmiczne – odtwarzanie rytmu śpiewanej piosenki za pomocą prostych elementów ruchu, podskoków, klaskania, tupania, skłonów
- zabawy taneczne – stosowanie kroków tanecznych z jednoczesnym śpiewaniem
Zabawy ruchowe przy akompaniamencie instrumentu:
- zabawy z zakresu techniki ruchu – porządkowe, w przestrzeni, naprężające i rozluźniające, wzmacniające różne grupy mięśni
- zabawy uwrażliwiające na różne elementy muzyki - zakładają reakcję ruchową dzieci na elementy muzyki występujące w akompaniamencie – reakcja na:
- opowieści ruchowe – to zabawy wysnute z treści piosenek bajek lub wierszy. Nauczycielka poprzedza zabawę krótkim opisem wydarzenia czy sytuacji wprowadzając przy tym określone role indywidualne lub zbiorowe. Dzieci przejmują role ilustrując je ruchem przy odpowiednim akompaniamencie.
- taniec – jest to forma ruchu atrakcyjna i lubiana przez dzieci, wymagająca wyrobienia takich dyspozycji jak pamięć, orientacja, wrażliwość słuchowa, uwaga, a także opanowania podstawowych kroków tanecznych. Program umuzykalnienia w przedszkolu przewiduje naukę łatwych tańców regionalnych, narodowych i z innych krajów.
Ad. 3
Gra na instrumentach wpływa na koncentrację uwagi i zdyscyplinowanie, jest też doskonałym środkiem rozwijania sprawności manualnych dziecka.
Ważne!
Naukę gry rozpoczynamy od:
- grzechotki lub kołatki (ruch ręki przypomina klaskanie)
- następne będą instrumenty perkusyjne uderzane palcami prawej dłoni (bębenek, tamburyn)
- po nich instrumenty o stosunkowo dużej powierzchni uderzanej pałeczką (bębenek, pojedynczy talerz)
- dalej trójkąt i talerze podwójne
- wreszcie instrumenty wymagające umiejętności trafienia pałeczką w określone płytki a więc dzwonki.
Ćwiczenia słuchowe – przykłady:
- określanie słuchowe kierunku dźwięku zagranego na jednym z dwóch bębenków umieszczonych w różnych kątach sali,
- określenie odległości dźwięku (bliżej, dalej); dzieci odwrócone plecami, skupione w kącie sali,– dwoje dzieci ustawionych w różnej odległości od grupy na znak nauczycielki upuszczają kolejno na podłogę jednakowe woreczki, piłki, klocki itp.
- podawanie liczby dźwięków wydobywanych na wybranym instrumencie lub uzyskanych w inny sposób (w starszych grupach do 10 dźwięków),
- określenie gęstości dźwięków pochodzących z takich samych instrumentów o różnej liczbie (np. z 1 lub 2 trójkątów).
Utwory muzyczne przeznaczone wyłącznie do słuchania docierają do dzieci poprzez: