XI 2017 Z książką w świetlicy szkolnej – sposoby realizacji edukacji czytelniczej

Danuta Lech - doradca plastyki i świetlicy

Z książką w świetlicy szkolnej – sposoby realizacji edukacji czytelniczej

W świetlicy szkolnej od zawsze, w ramach zajęć edukacyjno-wychowawczych prowadzone były zajęcia czytelnicze. Tym bardziej teraz, kiedy od kilku ostatnich lat trwa realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, nauczyciele w niejednej świetlicy szkolnej szczególnie skupiają się na rozbudzeniu w dzieciach zamiłowania do czytania. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że ten proces powinien zacząć się już w domu rodzinnym. Potrzebę słuchania czytanych książek, a następnie czytania powinni rozbudzić rodzice i dziadkowie. W szkole potrzeba kontaktu z książką powinna być rozwijana i wzbogacana w dodatkowe aktywności: plastyczne, muzyczne, teatralne, prozdrowotne oraz inne, związane z treścią przeczytanych książek. W efekcie dziecko czytając, wzbogaca swoje słownictwo, rozwija wyobraźnię, kształtuje samodzielność myślową, w rezultacie umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów. Zatem podstawowym celem nauczycieli, również nauczycieli świetlicy, jest kształtowanie nawyku obcowania z książką. Cele ogólne tego procesu mogą przejawiać się w różnorodnych działaniach:                   

- rozbudzanie wśród dzieci zainteresowania książką, która jest źródłem wrażeń emocjonalnych i wartości estetycznych;

- wyrabianie kultury czytelniczej;

- rozbudzanie wyobraźni i wrażliwości na otaczający świat;

- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;

- rozbudzenie radości i przyjemności z obcowania z książką;

- rozbudzanie zapału do czytania książek.

Z celów ogólnych wynikają cele szczegółowe:

- kształtowanie pozytywnego stosunku do książki, nawyku dbania o nią i szanowania jej;

- zwiększenie zasobu słownictwa dzieci;

- poprawienie koncentracji uwagi;

- poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin;

- rozwijanie ciekawości świata, o którym można dowiedzieć się czytając książki.

Aby działania nauczyciela świetlicy zaowocowały realizacją założonych celów proponuję sporządzić kalendarz zaplanowanych wydarzeń czytelniczych, w których można wykorzystać poniższe sposoby realizacji edukacji czytelniczej:

- urządzenie kącika czytelniczego;

- współpraca z biblioteką szkolną i biblioteką publiczną;

- udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”;

- prezentowanie książek przez dzieci;

- spotkania z autorem;

- wieczory lub poranki z ciekawą książką;

- wspólne opowiadanie i głośne czytanie ulubionych książek;

- organizacja lub udział w konkursach i popisachw czytaniu fragmentów wybranej literatury;

- przygotowanie bajkowego przedstawienia;

- tworzenie książeczek tematycznych dotyczących czytanych lektur;

- tworzenie własnych książeczek;

- opowiadania twórcze oraz swobodne teksty na temat przeczytanych lektur;

- drama;

- improwizacja;

- konkursy i quizy literackie (np. odgadywanie postaci,tytułów książek, autorów);

- zajęcia biblioteczne;

- układanie wierszyków i rymowanek;

- stworzenie listy ciekawych książek;

- przeprowadzenie zabaw i ćwiczeń czytelniczych;

- stosowanie ćwiczeń rozwijających umiejętności aktywnego słuchania;

- przygotowanie przedstawienia (wykonywanie scenografii, strojów);

- bal postaci z bajek;

- prace plastyczne (zakładka do książki, ex-libris, ilustracja wybranego fragmentu książki, projekt okładki książki, plakat zachęcający do czytania książek);

- układanie baśni lub opowiadania, np. do zaprezentowanej ilustracji;

- układanie zakończenia do baśni lub opowiadania;

- konkursy recytatorskie, np. tematyczne;

- wycieczka do miejsca, gdzie produkuje się np. papier tradycyjny lub papier czerpany

- wyjście na kiermasz książki lub do księgarni;

- wycieczka do wydawnictwa lub drukarni;

- wycieczka do miejsca, gdzie produkuje się np. papier, papier czerpany.

Wymienione sposoby realizacji założonych celów związanych z edukacją czytelniczą są jedynie propozycją, z której nauczyciel świetlicy ma prawo wybrać te, które odpowiadają indywidualnym możliwościom i potrzebom dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej.

LITERATURA:

Szpulak G., Umiejętność czytania w życiu współczesnego człowieka. Poradnik Bibliotekarza 1999, nr 6. Wawrzykowska-Wierciochowa D., Świetlice dla uczniów. Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 2014.