Danuta Lech – doradca metodyczny plastyki i edukacji plastycznej
Artystyczne filcowanie wełny - program autorski - Danuta Lech
Rodzaj zajęć
Program jest przeznaczony dla uczestników zajęć pracowni tkaniny artystycznej lub zajęć pozalekcyjnych – koła plastycznego. Program jest propozycją zajęć tematycznych z zakresu filcowania czesanki wełnianej na sucho i na mokro.
Przeznaczenie
Program przeznaczony jest dla dzieci uzdolnionych plastycznie, mających powyżej 10 lat, lubiących tworzyć eksperymentalne formy dekoracyjne i użytkowe w przestrzeni i na płaszczyźnie.
Koncepcja pedagogiczna/założenia teoretyczne
Podstawowym założeniem programu jest zainteresowanie uczniów ciekawą, nietypową, mającą swe początki już w prehistorii, techniką plastyczną, jaką jest filcowanie czesanki wełnianej. Wykształcenie w uczestnikach zajęć kreatywnej postawy i chęci do przekształcania własnego otoczenia. Wyrobienie poczucia wrażliwości na otaczającą ich rzeczywistość oraz potrzebę interpretowania otaczającego świata w swej twórczości. Wykonywanie prac z wełny owczej i samodzielne zamienianie jej w trójwymiarową formę daje nieograniczone możliwości oraz wspomaga rozwój wyobraźni i umiejętności manualnych uczestników zajęć. Program zajęć z filcowania ma w swym zamyśle również twórczą zabawę z naturalnym surowcem i wielowiekową historią włókiennictwa.
Czas realizacji
Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w cyklach trzy godzinnych, dla dwu grup zróżnicowanych wiekowo (dzieci młodsze i starsze).
Warunki do realizacji
Do realizacji programu potrzebna jest pracownia, w której są stoły ze stanowiskami do pracy o wymiarach około 100 cm x 100 cm dla 10 uczestników.
Do filcowania na mokro (dla 10 osobowej grupy uczestników) :
- czajnik do gotowania wody;
- gorąca woda;
- czesanka wełniana (odpowiednia gama barw);
- mydła w kostce;
- mydło granulowane;
- pojemniki do wody z mydłem;
- pompki do polewania wodą z mydłem;
- maty antypoślizgowe;
- folia bąbelkowa;
- ręczniki lub lniane ściereczki;
- rurki do rolowania.
Do filcowania na sucho (dla 10 osobowej grupy uczestników) :
- czesanka wełniana (odpowiednia gama barw);
- igły do filcowania (różne rodzaje);
- gąbka lub szczotka do filcowania (jako podkładka);
- szablony (np. foremki).
Cel ogólny:
Cele edukacyjne programu zostały określone i sformułowane zgodnie z założeniami podstawy programowej, dotyczą głównie kształtowania postawy twórczej uczestnika zajęć.
Cele szczegółowe:
- kształcenia i wychowania:
Uczeń:
Propozycje tematów:
Treści
|
Metody i formy pracy
|
Opis założonych osiągnięć ucznia Uczeń: |
wrzesień |
||
|
Prezentacja programu. Prezentacja i omówienie regulaminu pracowni oraz zasad BHP.
Pokaz i omówienie technik oraz prac plastycznych wykonanych tymi technikami. Pokaz i omówienie materiałów potrzebnych do filcowania na sucho i mokro oraz ćwiczenia praktyczne na tych materiałach.
Pokaz i omówienie narzędzi stosowanych do filcowania na sucho i mokro. |
- zapozna się z programem oraz regulaminem pracowni i zasadami BHP.
- pozna podstawowe techniki filcowania.
- zna podstawowe materiały do filcowania, potrafi samodzielnie przygotować miejsce pracy do filcowania na sucho lub mokro oraz jest w stanie np. prawidłowo dozować czesankę lub rozpuścić mydło granulowane. - zna i potrafi prawidłowo stosować podstawowe narzędzia stosowane do filcowania na sucho np. pompkę lub igłę. |
październik |
||
na temat „Ciepło, zimno – temperatura barw” – interpretacja abstrakcyjna.
|
Ćwiczenia przybliżające istotę i potrzebę zaprojektowania zamierzonych działań. Projektowanie na zadany temat. Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – układanie czesanki na filcu igłowym. Ćwiczenia praktyczne – doskonalące. |
- uświadamia sobie potrzebę wcześniejszego zaprojektowania swojej pracy.
- wykona samodzielnie pracę techniką filcowania na mokro.
- wykona pracę na filcu igłowym.
- utrwali umiejętność wykonania pracy na filcu igłowym.
|
listopad |
||
|
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro kontynuacja. |
- wykona pracę o wybranym kształcie filcując na mokro. - wykona pracę o wybranym kształcie filcując na sucho. - zaprojektuje własną interpretację tematu.
- wykona własną interpretację tematu. |
grudzień |
||
|
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro w okręgu. Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho.
|
- wykona samodzielnie pracę techniką filcowania na mokro. - wykona pracę przestrzenną o wybranym kształcie filcując na sucho. - wykona pracę o wybranym kształcie filcując na mokro.
- wykona pracę o wybranym kształcie filcując na sucho. |
styczeń |
||
|
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokroi łączenie barw.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho i łączenie barw.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro dredów o różnej długości.
|
- wykona kulki o wybranej wielkości, filcując na mokro.
- wykona kulki o wybranej wielkości, filcując na mokroi łącząc barwy.
- wykona kulki o wybranej wielkości, filcując na sucho i łącząc barwy.
- wykona dredy o różnej długości filcując na mokro. |
luty |
||
|
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho dredów o różnej długości. Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro
|
- wykona dredy o różnej długości filcując na sucho.
- wykona wizytówkę ze swoim imieniem, stosując proste formy liternicze. - wykona wizytówkę ze swoim imieniem, stosując proste formy liternicze oraz proste ornamenty dekoracyjne. - wykona pracę techniką filcowania na sucho, łącząc czesankę z wybraną tkaniną. |
marzec |
||
|
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro i nadawanie odpowiedniego kształtu pracy.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho.
|
- wykona samodzielnie pracę na mokro, łącząc prawidłowo formę płaską z przestrzenną. - wykona samodzielnie pracę na mokro, łącząc prawidłowo formę płaską z przestrzenną nadając jej zamierzony kształt. - wykona pracę filcując na sucho, łącząc poszczególne elementy w zamierzoną formę. - wykona pracę filcując na sucho, łącząc poszczególne elementy w zamierzoną formę. |
kwiecień |
||
|
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na sucho.
|
- wykona samodzielnie pracę na mokro, dbając o ciekawą ornamentykę na zaprojektowanej formie. - wykona samodzielnie pracę na mokro, dbając o ciekawą ornamentykę na zaprojektowanej formie. - wykona samodzielnie pracę na mokro, inspirując się fotografiami motyli. - wykona samodzielnie pracę na sucho, dbając o nadanie formie przestrzennej wrażenia ruchu. |
maj |
||
|
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro i sucho.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro.
|
- wykona bezszwową bransoletkę według własnego projektu. - wykona na mokro bezszwową bransoletkę według własnego projektu i ozdobi ją na sucho. - wykona samodzielnie bezszwową pracę techniką filcowania na mokro, dbając o kolejność poszczególnych czynności. - wykona samodzielnie bezszwową pracę techniką filcowania na mokro, dbając o kolejność poszczególnych czynności i ostateczną formę pracy. |
czerwiec |
||
|
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro i sucho.
Ćwiczenia praktyczne – filcowanie na mokro i sucho.
Praca zespołowa w grupach.
Praca zespołowa w grupach.
|
- wykona samodzielnie pracę techniką filcowania na mokro i dołączy na sucho elementy przestrzenne. - wykona samodzielnie pracę techniką filcowania na mokro i dołączy na sucho elementy przestrzenne. - przygotują do wystawy własne prace wykonane techniką filcowania na mokro i sucho. - dokonają aranżacji wystawy własnych prac. |
Ewaluacja
Przewidywane osiągnięcia uczestników zajęć będą na bieżąco obserwowane przez nauczyciela. Podsumowaniem i zwieńczeniem całorocznej pracy będzie wystawa prac uczestników zajęć, jak również udział i ewentualne sukcesy w konkursach plastycznych.