X 2019 Co ważne, co nowe w nowej podstawie programowej wychowania fizycznego w szkole ponadpodstawowej

Małgorzata Kulik – doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa

Co ważne, co nowe w nowej podstawie programowej wychowania fizycznego w szkole ponadpodstawowej

Realizacja podstawy programowej wychowania fizycznego w szkole ponadpodstawowej

Nowy rok szkolny to również pierwszy rok praktycznego zafunkcjonowania nowej podstawy programowej wychowania fizycznego kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego,  technikum oraz branżowej szkoły I i II stopnia. Kierunek tych zmian wprowadzają dwa rozporządzenia dotyczące podstawy programowej, a tym samym  wytyczają kierunki planowania pracy nauczyciela wychowania fizycznego i praktyczną realizację zajęć.

Twórcy „nowej” podstawy programowej bardzo mocno akcentują personalistyczne podejście w wychowaniu fizyczny.  Koncepcja ta  koncentruje się  na wartości człowieka, jego pragnieniach i dążeniach. Ukierunkowuje na indywidualizację zajęć, indywidualne podejście i wybór form aktywności fizycznej i zaangażowania w zajęcia.

Współczesna koncepcji sprawności fizycznej ukierunkowana jest na zdrowie (ang. health-related fitness). Znamy to podejście już z założeń poprzedniej podstawy programowej. Jest to pojmowanie wychowania fizycznego, które  ma stwarzać fundament pod kształtowanie nawyku całożyciowej aktywności fizycznej, ma  dostarczyć wiedzy i praktycznych umiejętności. W myśl tych założeń wychowanie fizyczne ma wpływać na świadomość w zakresie troski o ciało i zdrowie.

Zadaniem nauczyciela wychowania fizycznego jest przygotowanie młodego człowieka do samodzielnego wyboru form aktywności fizycznej, które będą spełniać jego oczekiwania co do atrakcyjności, dostępności i możliwości fizycznych i motorycznych. To kształtowanie postaw ku sportom całożyciowym.

Analizując zapisy podstawy programowej widoczne są:

Zasadnicze różnice dotychczasowej  i nowo opracowanej podstawy programowej

  1. zajęcia prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym w ramach następujących bloków tematycznych: rozwój fizyczny i sprawność fizyczna, aktywność fizyczna, bezpieczeństwo w aktywności fizycznej, edukacja zdrowotna,  kompetencje społeczne -  sformułowano dla całego etapu edukacyjnego
  2. treści zapisano jako wymagania programowe w zakresie wiedzy i umiejętności. Nowa podstaw programowa dla szkół ponadpodstawowych zawiera opis wiadomości i umiejętności zgodny z  ideą europejskich ram kwalifikacji i sformułowany w języku efektów kształcenia
  3. treści wzbogacono m.in. o: nowoczesne formy aktywności fizycznej, formy aktywności fizycznej pochodzące z innych kręgów kulturowych, monitorowanie poziomu aktywności fizycznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

W myśl założeń podstawy programowej poszukiwanie i wprowadzanie nowych form aktywności fizycznej powinno być jednym z podstawowych elementów wychowania fizycznego. Podstawa programowa zakłada, że realizując treści z zakresu nowych form aktywności fizycznej nauczyciel powinien korzystać z propozycji form pochodzących      z różnych kręgów kulturowych. Wprowadzenie nowych form aktywności ma uatrakcyjnić zajęcia i zwiększyć motywację do podejmowania całożyciowej aktywności fizycznej wśród uczniów. Ma również jeszcze jedno ważne zadanie - poznanie innych kręgów kultury, co wypływa z dyrektyw UE. Przygotowując zatem uczniów do całożyciowej aktywności, nie można pominąć nowoczesnych technologii i ich wykorzystania w celu promowania  i monitorowania podejmowanych aktywności. Wszelkiego rodzaju aplikacje o charakterze dydaktycznym czy filmy instruktażowe, do których dostęp jest współcześnie powszechny, powinny zostać uwzględnione w nowoczesnej edukacji fizycznej.  Nowe spojrzenie na realizację treści wychowania fizycznego, powinno wpisywać się w bieżące możliwości cywilizacyjne a przede wszystkim – zainteresowania uczniów. Zajęcia z wychowania fizycznego dla uczniów szkoły ponadpodstawowej  są realizowane w formie zajęć klasowo-lekcyjnych i zajęć do wyboru przez ucznia, w tym: zajęć sportowych, zajęć rekreacyjno-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki. Wymagania szczegółowe podstawy programowej odnoszą się do zajęć prowadzonych w systemie klasowo-lekcyjnym.

W wychowanie fizyczne to również wiodąca rola w edukacji zdrowotnej. Treści tego obszaru

uwzględniają znaczenie ruchu jako środka przeciwdziałającego negatywnym skutkom przyszłej pracy zawodowej  i zawierają zapisy wskazujące na konieczność edukowania  w tym zakresie, zarówno w obrębie wiedzy jak i umiejętności. W tym bloku tematycznym zawarto treści dotyczące zdrowia i jego diagnozowania w kontekście przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym i zawodowym.  Treści edukacji zdrowotnej mają integrować się z treściami z innych przedmiotów, w tym np. biologii, wychowania do życia w rodzinie, wiedzy o społeczeństwie, a przede wszystkim edukacji dla bezpieczeństwa. Sugeruje się wspólne realizowanie treści, np. podczas festynów, wycieczek, rajdów w zakresie pierwszej pomocy, zasad bezpiecznego ruchu drogowego czy tak ważnej edukacji zdrowotnej.

W myśl nowej założeń podstawy programowej nauczyciel wychowania fizycznego to mentor, który ma wdrażać ucznia i pokazywać mu możliwości wyboru sportów całożyciowych. Taki wybór ma być zgodny z zainteresowaniami i możliwościami ucznia, a i również przygotować i rekompensować  wszelkie uciążliwości podjętych w przyszłości zawodów.

LITERATURA:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego,  technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego  oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym  lub znacznym, kształcenia ogólnego  dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej