Małgorzata Kulik - doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa
ZDALNE NAUCZANIE W WYCHOWANIU FIZYCZNYM – marszobieg
Przedstawiam Państwu propozycję zajęć przygotowaną na potrzeby zdalnej lekcji wychowania fizycznego. Proponuję wykorzystanie materiału oczywiście z modyfikacją do etapu edukacyjnego. Przykładowy konspekt zajęć zawiera w sobie część teoretyczną z praktyczną we wsparciu materiałów, których źródłem są wcześnie polecane we wcześniejszych artykułach strony internetowe.
Tematem zajęć jest marszobieg w kontekście kształtowania wytrzymałości. Zniesienie obostrzeń związanych z COVID - 19 umożliwia wykonywanie ćwiczeń w terenie z utrzymaniem zaleceń dotyczących np. maseczek, bezpiecznych odległości itd. Część pierwsza zawiera krótką notatkę, której zadaniem jest przygotowanie teoretyczne uczniów do wykonywanego zadanie. Daje nam to możliwość świadomego wdrażania ucznia do działań. W części drugiej zawarty jest plan treningowy, który pokazuje zasadę budowania marszobiegu. Zadanie przewidziane jest na tydzień zdalnego nauczania, z rozpisaniem na 3 (dla szkoły ponad podstawowej ) lub 4 jednostki lekcyjne – dla szkół podstawowych. Jest to oczywiście przykład jak budować, na czym polega i czemu ma służyć marszobieg. Uczeń dostaje od nas propozycję zdalnej lekcji wychowania fizycznego, która odnosi się do zapisów podstawy programowej. Realizacja podstawy programowej zakłada:
Część I
Marszobieg to bieg przeplatany marszem lub marsz przeplatany biegiem. O ile na początku przygody z marszobiegiem marsz stanowi większą część treningu, to po kilku tygodniach proporcje te ulegają zmianie i trenujący więcej biegnie niż idzie, co świadczy o jego rosnącej formie i wytrzymałości.
WAŻNE!!
POMOC. I tu mogą Państwo można zasoby You Tube np. https://www.youtube.com/watch?v=PPaMKwTxlTc lub https://www.youtube.com/watch?v=_7RtXGxe1-Q
ZADANIE dla ucznia: np. samodzielnie przygotowanie zestawu ćwiczeń,
POMOC. I tutaj mogą Państwo wykorzystać np.: https://ewf.h1.pl/user/?movieId=117 (krótki instruktaż pomiaru tętna) lub proponowany we wcześniejszych materiałach: pomiar na szyi:
https://www.youtube.com/watch?v=Y8cd9ShYK5k. Pomiar na nadgarstku :
https://www.youtube.com/watch?v=ANtB2hK3l-E lub tu https://www.youtube.com/watch?v=UXYrQUVm9lk.
ZADANIE dla ucznia. Można w tym momencie jako pracę zadać np. przesłanie wyników, przesłanie zdjęć lub filmiku z pomiarem.
POMOC. I tutaj mogą Państwo wykorzystać bardzo dobrze zaprezentowany instruktaż https://ewf.h1.pl/user/?movieId=44.
ZADANIE dla ucznia. Można w tym momencie jako pracę zadać np. przesłanie zdjęć lub filmu z nagranym fragmentem biegu.
Część II
Marszobieg – przykładowy plan treningowy.
Na początku treningu robimy krótką rozgrzewkę, przede wszystkim rozgrzewając nogi i ręce.
POMOC. Mogą Państwo rozpisać samodzielnie np.:
RR wzdłuż T.
lub wyszukać stosowną (do zadania, etapu edukacyjnego) formę rozgrzewki i podać w formie linku.
ZADANIE dla ucznia. Można w tym momencie jako pracę zadać np. przesłanie zdjęć lub filmu z nagranym fragmentem rozgrzewki. Zadaniem może być zaproponowana przez ucznia rozgrzewka.
Trening rozpoczynamy od marszu. Nigdy nie zaczynamy od biegania. W początkach trenowania długość biegu będzie krótsza od maszerowania. Czas dla osób początkujących wynosi od 10 do 25 minut, natomiast dla osób średnio zaawansowanych to wartość od 25 do 70 minut. Należy sobie wybrać odpowiedni plan dostosowany do własnych możliwości np.:
Z czasem trzeba zmienić te proporcje
Pamiętajmy jednak, by w planie treningowym uwzględnić swoje samopoczucie. Jeśli trening jest zbyt wyczerpujący, wracamy do wcześniejszego rozkładu biegu i przechodzimy do następnego etapu dopiero, gdy poprzedni sposób trenowania nie sprawia nam już żadnych trudności. Z każdym tygodniem trenowania należy nie tylko wydłużać czas biegu i zmieniać proporcje w stosunku do chodu, ale również wydłużać czas trwania całego treningu. Gdy będziemy na średniozaawansowanym poziomie, trening całościowy powinien trwać ok. 70 minut. Zakończeniem treningu powinien być kilkuminutowy marsz, a następnie porcja ćwiczeń rozciągających.
POMOC. Mogą Państwo wykorzystać film przedstawiający „Rekomendowane ćwiczenia rozciągające po treningu - rozciąganie nóg w siadzie płotkarskim”. https://ewf.h1.pl/user/?movieId=39 lub inne przykłady, które z łatwością odnajdziecie w sieci.
ZADANIE dla ucznia. Propozycja własnych ćwiczeń rozciągających.
Mogą Państwo przy okazji realizacji treści lekkoatletycznych wpleść wiadomości z zakresu tej dyscypliny, rekordów Europy, Świata lub historii olimpiady, jak np. film realizowany we współpracy z Muzeum Sportu i Turystki w Warszawie. „Trening interwałowy oraz prezentacja sylwetki Janusza Kusocińskiego”. https://ewf.h1.pl/user/?movieId=111 lub wirtualne zwiedzanie Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie
https://www.muzeumsportu.waw.pl/zobacz/filmy/869-wirtualne-zwiedzanie-ekspozycji-na-zywo.
Jest to kolejna zdalna lekcja wychowania fizycznego, gdzie możemy połączyć teorię z praktyką, a przy wykorzystaniu zasobów Internetu uczynić atrakcyjniejszą w formie dla ucznia.