Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

V 2020 Zdalne prace domowe z muzyki

Agnieszka Wilczyńska doradca metodyczny: muzyka, edukacja muzyczna

Zdalne prace domowe z muzyki

            Opracowując materiały do poszczególnych lekcji z muzyki w klasach 4-7 zastanawiałam się wielokrotnie jakie zadawać prace domowe. Zawsze najbardziej zależało mi na praktycznym muzykowaniu: grze na instrumentach i śpiewie. Jednak pomimo najlepszych instrukcji – nie jest proste samodzielnie opanować piosenkę czy utwór. Do tego dochodzi strona techniczne – nagranie filmiku i wysłanie go. Postanowiłam więc, że ten rodzaj prac domowych będę traktować jako prace na ocenę celującą. Takie ujęcie pracy spowodowało u uczniów… dużą chęć wykonywania i wysyłania nagrań. Otrzymałam mnóstwo przepięknie zaśpiewanych piosenek, zarówno tych które ja proponowałam przy lekcjach, jak i piosenek ulubionych wykonawców. Oczywiście były też piosenki z cyklu „śpiewać każdy może”, jednak wykonane z niesamowitym zaangażowaniem, co sprawiało że były to wartościowe nagrania.  Wczoraj dostałam nagranie piosenki specjalnie wymyślonej z okazji Dnia Mamy – bardzo udany utwór.

 Jeżeli chodzi o granie na instrumentach: moja 4 i 7 klasa gra na dzwonkach chromatycznych, natomiast 5 i 6 – na flecie prostym, jednak czasami w szkole również na dzwonkach. Dlatego zadając prace najczęściej zamieszczałam materiały do gry na obu instrumentach. Wielu uczniów tak polubiło grę na dzwonkach, że pomimo iż to nie było obowiązkowe – poprosiło rodziców o zakup dzwonków do domu (np. w ramach prezentu gwiazdkowego).  Dlatego wielu uczniów nagrywało mi przeróżne melodie: od fragmentów utworów ludowych i klasycznych po przeboje filmowe czy radiowe. Niektórzy uczniowie, jak sami mi pisali, odkurzyli stojące gdzieś w kącie gitary czy keyboardy i właśnie na tych instrumentach grali zadane lub dowolne melodie. Jeden z uczniów zagrał mi piosenkę i napisał, że pewnie doskonale wiem jaka to melodia. Tym samym spowodował, że razem z moja rodziną wysłuchaliśmy nagrania kilkakrotnie i wspólnie szukaliśmy odpowiedzi. Było to bardzo aktywizujące zadanie, tym razem dla nauczyciela.

Inny pomysł na pracę domową – to wykonanie instrumentu. Różne klasy miały zadane instrumenty z odrębnych grup: strunowe, dęte, jednak najpopularniejsze (i najłatwiejsze do wykonania) były instrumenty perkusyjne. Uczniowie mieli mi wysłać zdjęcie instrumentu ( na piątkę) lub filmik (na szóstkę). Część prac była wykonana przeciętnie lub poprawnie, jednak niektóre instrumenty zachwyciły mnie starannością wykonania, ciekawym połączeniem różnych sposobów gry, czy też faktem, że na tych robionych instrumentach można było zagrać melodię. Uczniowie na filmiku szczegółowo pokazywali i opowiadali jak zrobić ich instrument. Inni – pokazywali różne sposoby wydobycia dźwięku. Jeszcze inni – akompaniowali sobie do piosenki a nawet śpiewali i tańczyli z instrumentem. Rodzeństwa nagrywały wspólnie filmiki, co dodatkowo oprócz pracy domowej, było dla nich wspólna zabawą. Otrzymałam filmik z grą na harfie, zestawie perkusyjnym, a także własną kompozycję zagraną na cymbałach. Dodatkowo – instrumenty były wykorzystywane do akompaniamentu do piosenki podczas następnych lekcji.

Jednak zadając prace domowe należy pamiętać o grupie uczniów, którzy zupełnie nie odnajdują się w muzykowaniu. Dla nich przygotowałam zadania teoretyczne, np. wypełnij tabelę nazwami instrumentów, wpisz cechy tańców narodowych w odpowiednie rubryki, uzupełnij karty pracy, itd. Poniżej dwa przykłady tabeli:

Instrumenty strunowe - chordofony

smyczkowe

szarpane

uderzane

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polskie tańce narodowe:

 

Polonez

Krakowiak

Kujawiak

Mazur

Oberek

metrum

 

 

 

 

 

tempo

 

 

 

 

 

pochodzenie

 

 

 

 

 

cechy charakterystyczne

 

 

 

 

 

 

Zastanawiałam się w jaki sposób sprawdzić czy uczniowie słuchają muzyki załączonej jako link do lekcji. Postanowiłam zadać zagadkę, przy okazji lekcji o elementach muzyki - artykulacja:

  • Zagadka:

Poniżej dwa linki z utworami, w których została zastosowana charakterystyczna artykulacja,  trzeci utwór jest w załączniku. Jaka to artykulacja?

https://youtu.be/WTc-KoBAKts   Vittorio Monti – „Czardasz”

https://youtu.be/wOwDVD7pphw   Johann Strauss – „Pizzicato polka”

G. Fuhlisch - „Śmiejący się puzon”

Uczniowie odsyłali prace, w których zdarzały się błędy. Pomimo to obniżałam ocenę tylko o minus, doceniając fakt aktywnego słuchania muzyki.

Ostatnio zadałam pracę wymagającą od uczniów:

- przestudiowania w książce informacji oraz ilustracji

- przesłuchania muzyki załączonej w linkach (krótkie 2-3 min. fragmenty)

- oraz dopasowania poznanych pojęć

- wyszukania informacji  kto jest kompozytorem utworu. Zadanie dotyczyło widowisk muzyczno-teatralnych. Poniżej zamieszczam tę pracę:

Polecenie:

1. Poniżej masz 11 linków z widowiskami  muzyczno – teatralnymi. Napisz:

- jaki to rodzaj widowiska  (opera, balet, rewia, operetka, musical)

- imię i nazwisko kompozytora

2. Następnie obejrzyj 4 linki i określ:

- jakim głosem śpiewa wykonawca, podaj nazwę

- podaj imię i nazwisko kompozytora

  • Zaczynamy! J:)

1.

https://youtu.be/ouN_O5mcEIM  „Dziadek do orzechów”

https://youtu.be/28FBf4RigTs   „Madame Butterfly”

https://youtu.be/Hu7QejWR8qo    „Zemsta Nietoperza”

https://youtu.be/4e0hA5AIycc    „Baron cygański”

https://youtu.be/-JaeBxYCI9k   „Upiór w operze”

https://youtu.be/ea-u_nAQhH0  „Uprowadzenie z Seraju”

https://youtu.be/h6evvGkLv4o   „Frozen”

https://youtu.be/vSRSYCSAX64  „ Grease”

https://youtu.be/YOZmlYgYzG4    „Święto wiosny” od ok.8 min.

https://youtu.be/EOnSxy8X1fU  „Dzwonnik z Notre Dame”

https://youtu.be/zVoB9S8SVSE   „Cristal”

2.

https://youtu.be/cHblGI8TpFA  aria Skołuby

https://youtu.be/ERD4CbBDNI0   „O sole Mio”

https://youtu.be/BBeXF_lnj_M   Erbarme dich, mein Gott

https://youtu.be/MyD1aP2jLs0   aria Królowej Nocy

Ta praca nie była łatwa, jednak wielu uczniów odesłało ją bardzo szybko i bezbłędnie zrobioną.

I jeszcze prace na oceny celujące – prezentacje. Uczniowie proponowali tematy związane z muzyką, które opracowywali na 6-10 slajdach zamieszczając: ważne informacje, ciekawostki, zdjęcia i koniecznie linki z muzyką. Kiedy oceniłam prace a uczniowie usunęli ewentualne poprawki – zamieszczałam prezentacje na platformie tak, żeby wszyscy mogli je obejrzeć. Do jednej ( o muzyce jazzowej) zadałam do napisania kilka zdań n.t  wybranego, wysłuchanego utworu.

            Jest rzeczą oczywistą, że wykonując każdy rodzaj pracy domowej - uczeń mógł w jakiś sposób oszukać czy wykonać zadanie niezgodnie z instrukcją (np. zamiast posłuchać – wyszukać informacje w internecie). Jednak uczniowie (i rodzice) przysyłając pracę opisywali mi wielokrotnie z jakim zaangażowaniem pracowali i jak ich to zadanie wciągnęło.

I jeszcze taka refleksja na koniec… Spotkałam się z opiniami, ze w ogóle nie powinnam zadawać prac domowych z muzyki, a już w szczególności podczas pracy zdalnej. Jestem jednak odmiennego zdania. Odesłane wspaniałe nagrania świadczą, że uczniowie chętnie je wykonywali. Często pisali, że przy klasie nie odważyliby się sami zagrać czy zaśpiewać. Niektórzy wykonywali po kilka wersji i sami oceniali, że jedna jest lepsza a inna gorsza. Tym samym – uczyli się na własnych błędach, które dzięki nagraniu, słyszeli. Kiedy pisałam do rodziców, że pewne prace mają wykonywać w miarę możliwości czasowych i po odrobieniu „ważniejszych lekcji”, w dopowiedzi wielu rodziców pisało, że dziecko prace domowe z muzyki odrabia jako pierwsze. Inni twierdzili, że dzieci dobrze się przy tym bawią i mniej odczuwają fakt, że nie mogą wyjść z domu. Uważam więc, że warto zadawać prace domowe z muzyki i dużej kreatywności w ich wymyślaniu Wam życzę!