Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej
Z czego składa się muzyka? cz.4
Elementy muzyki – dynamika w klasie 4
Z czego składa się muzyka? To pytanie na powitanie J
Jak zauważyliście na ilustracji powyżej- muzyka składa się aż z siedmiu elementów,
które wpływają na to jak odbieramy muzykę jako całość.
Dzisiaj szczegółowo zajmiemy się jednym z elementów.
Temat: Elementy muzyki – dynamika
Dynamika – to inaczej głośność dźwięku, głośność muzyki.
https://youtu.be/gL-tvY9V2RA piosenka cicho-głośno
Żałuję, że nie mam takiego pięknego studia nagrań, żeby móc Wam zagrać i pokazać jak brzmią zmiany dynamiki na fortepianie. Zajrzyjcie do książki na określenia dynamiki umieszczone w tabelce na str.25. Obejrzyjcie film od czasu 2:50 i posłuchajcie.
https://youtu.be/nIedldf0DIo dynamika
https://youtu.be/gHgBzrUzpc4 zmiany dynamiki
https://youtu.be/oMNjSF0DR0Y śmieszny filmik – zmiany dynamiki
- Czy macie jeszcze zrobione przez Was instrumenty perkusyjne? Teraz będą nam potrzebne. Można również wypożyczyć od Mamy z kuchni miski, garnki i drewniane łyżki. Teraz możemy zaczynać granie! Waszym zadaniem jest wybijać miarowo rytm i zmieniać dynamikę (głośność) w czasie grania. Linki poniżej to muzyczka z takimi zmianami. Kiedy usłyszysz zmianę – Ty również zacznij grać głośniej lub ciszej.
https://youtu.be/rOuvaOIStXU zabawa cicho-głośno
- Weź dzwonki i zagraj jedną z melodii, którą znasz (Trzy kurki, Old Mc Donald) lub gamę od C1 do C2:
1. Graj głośno. 2. Graj cicho. 3. Graj coraz głośniej. 4. Graj coraz ciszej.
5. Rób zmiany głośności wg. swojego pomysłu.
Posłuchajcie utworu, który napisał Józef Haydn około 230 lat temu. Dlaczego słuchacze zaczęli nazywać tę Symfonię „Niespodzianka”? Uwaga zaczyna się cicho, więc ustawcie trochę głośniej poziom dźwięku w swoim komputerze…
https://youtu.be/VOLy6JxEDLw J. Haydn – Symfonia z uderzeniem w kocioł
Rosyjski kompozytor Piotr Czajkowski napisał taką muzyczną bajkę, którą się tańczy. To balet pt. „Dziadek do orzechów” Posłuchajcie dynamiki w utworze i poobserwujcie grające instrumenty.
https://youtu.be/LmlEmi2HxjY P. Czajkowski – Marsz ołowianych żołnierzyków
A teraz obejrzyjcie fragment tej bajki dla dzieci, którą tańczą inne dzieci - młodzi tancerze.
Oglądajcie od czasu 4:35.
https://youtu.be/10Na94GRAQI P. Czajkowski - „Dziadek do orzechów” fragment spektaklu tańczonego przez dzieci
To już koniec i nie ma dzisiaj żadnej pracy domowej, jednak…
Dla chętnych:
https://youtu.be/s_SMZxINJJk ciekawostki o głośności dźwięków
- http://toytheater.com/ Wybierz dziedzinę MUSIC
Composer – przeciągaj wartości rytmiczne i pauzy na pięciolinię, umieszczaj nuty na różnej wysokości, włącz play – posłuchaj swojej kompozycji
- https://tonematrix.audiotool.com/
Zaznacz dowolny kwadracik i posłuchaj jaki wyda dźwięk. Zaznaczaj kolejne i słuchaj powstałej muzyki. Możesz zaznaczać kilka kwadracików w pionie równocześnie – zabrzmi kilka dźwięków na raz.
- https://www.classicsforkids.com/games/compose_your_own_music.php
Skomponuj swój utwór! Najpierw wybierz wartość rytmiczną, następnie pojawi się klawiatura – wybierz dźwięk. Następnie znowu najpierw rytm, później dźwięk. Posłuchaj swojego utworu –włącz play.
Żegnam się z Wami i mam nadzieje, że dobrze się bawiliście:)