Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

V 2020 Z czego składa się muzyka? cz.4 Elementy muzyki – dynamika w klasie 4

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Z czego składa się muzyka? cz.4

Elementy muzyki – dynamika w klasie 4

Z czego składa się muzyka? To pytanie na powitanie J

Jak zauważyliście na ilustracji powyżej- muzyka składa się aż z siedmiu elementów,

które wpływają na to jak odbieramy muzykę jako całość.

  •  – to dźwięki o różnej wysokości i różnym czasie trwania, które są do siebie dopasowane
  •  – porządkuje dźwięki w czasie, określa który dźwięk trwa długo a który krótko
  •  – reguluje natężenie dźwięku
  •  (tempo) – określa szybkość utworu,
  •  – określa sposób wydobywania dźwięku,
  •  – porządkuje współbrzmienia dźwięków w utworze, tak że do siebie pasują lub się ze sobą „kłócą”
  •  – określa barwę dźwięku, wskazuje jaki instrument wykonuje melodię

 

Dzisiaj szczegółowo zajmiemy się jednym z elementów.

Temat: Elementy muzyki – dynamika

Dynamika – to inaczej głośność dźwięku, głośność muzyki.

  • Posłuchajcie piosenki, która wyjaśnia śpiewająco co to jest dynamika.

https://youtu.be/gL-tvY9V2RA  piosenka cicho-głośno

  • Obejrzyjcie filmik , do którego zamieściłam Wam poniżej link.

Żałuję, że nie mam takiego pięknego studia nagrań, żeby móc Wam zagrać i pokazać jak brzmią zmiany dynamiki na fortepianie. Zajrzyjcie do książki na określenia dynamiki umieszczone w tabelce na str.25. Obejrzyjcie film od czasu 2:50 i posłuchajcie.

https://youtu.be/nIedldf0DIo  dynamika

  • Kolejny filmik pokazuje jak zmienia się dynamika w śpiewie i grze orkiestry. Nazwy dynamiki pokazują się jako napisy.

https://youtu.be/gHgBzrUzpc4  zmiany dynamiki

  • Popatrzcie i posłuchajcie – tym razem orkiestra zwierzaków zagra dla Was zmiany dynamiki.

https://youtu.be/oMNjSF0DR0Y  śmieszny filmik – zmiany dynamiki

  • Gramy!!!

- Czy macie jeszcze zrobione przez Was instrumenty perkusyjne? Teraz będą nam potrzebne. Można również wypożyczyć od Mamy z kuchni miski, garnki i drewniane łyżki. Teraz możemy zaczynać granie! Waszym zadaniem jest wybijać miarowo rytm i zmieniać dynamikę (głośność) w czasie grania. Linki poniżej to muzyczka z takimi zmianami. Kiedy usłyszysz zmianę – Ty również zacznij grać głośniej lub ciszej.

https://youtu.be/rOuvaOIStXU  zabawa cicho-głośno

- Weź dzwonki i zagraj jedną z melodii, którą znasz (Trzy kurki, Old Mc Donald) lub gamę od C1 do C2:

1. Graj głośno.    2. Graj cicho.   3. Graj coraz głośniej.   4. Graj coraz ciszej.  

5. Rób zmiany głośności wg. swojego pomysłu.

  • A teraz dla Was zagadka

Posłuchajcie utworu, który napisał Józef Haydn około 230 lat temu. Dlaczego słuchacze zaczęli nazywać tę Symfonię „Niespodzianka”? Uwaga zaczyna się cicho, więc ustawcie trochę głośniej poziom dźwięku w swoim komputerze…

https://youtu.be/VOLy6JxEDLw  J. Haydn – Symfonia z uderzeniem w kocioł

  • A teraz przenosimy się w świat bajki…

 Rosyjski kompozytor Piotr Czajkowski napisał taką muzyczną bajkę, którą się tańczy. To balet pt. „Dziadek do orzechów” Posłuchajcie dynamiki w utworze i poobserwujcie grające instrumenty.

https://youtu.be/LmlEmi2HxjY  P. Czajkowski – Marsz ołowianych żołnierzyków

A teraz obejrzyjcie fragment tej bajki dla dzieci, którą tańczą inne dzieci - młodzi tancerze.

Oglądajcie od czasu 4:35.

https://youtu.be/10Na94GRAQI  P. Czajkowski - „Dziadek do orzechów” fragment spektaklu tańczonego przez dzieci

To już koniec i nie ma dzisiaj żadnej pracy domowej, jednak…

Dla chętnych:

  1. Obejrzyj ciekawostki o różnych dźwiękach, które nas otaczają.

https://youtu.be/s_SMZxINJJk  ciekawostki o głośności dźwięków

  1. Pobaw się w komponowanie muzyki na komputerze:

-   http://toytheater.com/  Wybierz dziedzinę MUSIC

Composer – przeciągaj wartości rytmiczne i pauzy  na pięciolinię, umieszczaj nuty na różnej wysokości, włącz play – posłuchaj swojej kompozycji

-   https://tonematrix.audiotool.com/

Zaznacz dowolny kwadracik i posłuchaj jaki wyda dźwięk. Zaznaczaj kolejne i słuchaj powstałej muzyki. Możesz zaznaczać kilka kwadracików w pionie równocześnie – zabrzmi kilka dźwięków na raz.

-   https://www.classicsforkids.com/games/compose_your_own_music.php

Skomponuj swój utwór! Najpierw wybierz wartość rytmiczną, następnie pojawi się klawiatura – wybierz dźwięk. Następnie znowu najpierw rytm, później dźwięk. Posłuchaj swojego utworu –włącz play.  

Żegnam się z Wami i mam nadzieje, że dobrze się bawiliście:)