Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

V 2020 Z czego składa się muzyka? cz.2 Elementy muzyki – agogika w klasie 5

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Z czego składa się muzyka? cz.2

Elementy muzyki – agogika w klasie 5

Witaj! :) Czy wiesz z jakich elementów składa się muzyka? Popatrz!

Jak zauważyliście na ilustracji powyżej- muzyka składa się aż z siedmiu elementów, które wpływają na to jak odbieramy muzykę jako całość. Dzisiaj szczegółowo zajmiemy się jednym z nich.

Temat: Elementy muzyki – agogika

Agogika to inaczej tempo – określa jak szybko ma być zagrany lub zaśpiewany utwór muzyczny.

  • Posłuchaj utworu, do którego poniżej jest link. Zastanów się jak jego tempo wpłynęło na nastrój jaki odczuwasz słuchając.

https://youtu.be/Gc4tVgc1-tY  Claude Debussy „Światło księżyca”

* Obejrzyj krótki filmik:

- poznasz określenia tempa

- dowiesz się co to jest metronom

https://youtu.be/DuxOYJj5Tlo  agogika (tempo)

  • Teraz trochę praktyki:

- Weź instrument, który ostatnio zrobiłeś – najlepiej nadają się do tej zabawy instrumenty perkusyjne. Jeżeli nie masz grzechotki czy bębenka – weź z kuchni plastikową miskę i dwie drewniane łyżki. Możesz też użyć w tej zabawie fletu.

- Włącz filmik i graj rytmiczny podkład w takim tempie jakie jest określone.

https://youtu.be/7ZMh6tc7rt0  szybko-wolno

- zagraj na flecie gamę C- dur zmieniając tempo: coraz szybciej i coraz wolniej

- zagraj ze zmiana tempa utwór, który już znasz, np. „Czerwone jabłuszko”, „Old Mc. Donald”. Graj raz szybko, raz wolno, płynnie przyśpieszaj lub zwalniaj.

  • Słuchamy muzyki:

- Weź 2 chustki lub 2 wstążki, paski bibuły. Naśladuj  ruchy rąk, które widzisz na filmie, słuchaj muzyki. Jakie jest tempo tego utworu? Podaj nazwę włoską. Znajdziesz je w swoim podręczniku na stronie 35.

https://youtu.be/vMRg8Je1DhI Aram Chaczaturian - „Taniec z szablami”

- A teraz posłuchaj i obserwuj które instrumenty grają. Jak określisz takie tempo? Jak brzmi nazwa tempa w języku włoskim?

https://youtu.be/_ipFpG15CNQ Edward Grieg – „Poranek”

 

* A teraz trochę muzycznej zabawy.

 Poniżej linki do gier muzycznych, w których możesz komponować swoją muzykę.

-   https://tonematrix.audiotool.com/

Zaznacz dowolny kwadracik i posłuchaj jaki wyda dźwięk. Zaznaczaj kolejne i słuchaj powstałej muzyki. Możesz zaznaczać kilka kwadracików w pionie równocześnie – zabrzmi kilka dźwięków na raz. Takie współbrzmienia – to właśnie harmonia.

http://muzykotekaszkolna.pl/multimedia/gry-i-aplikacje/

Muzorys

Narysuj symbolami muzykę  i posłuchaj!

Muzolot

Kieruj przy pomocy strzałek na klawiaturze muzo lotem, łap instrumenty i słuchaj powstałej muzyki. Uważaj, nie rozbij się na skałach!

To już koniec naszej lekcji. Dzisiaj nic nie jest zadane :)