Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

V 2020 Wiosenna piosenka dla przedszkolaków – gramy na dzwonkach i śpiewamy

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Wiosenna piosenka dla przedszkolaków – gramy na dzwonkach i śpiewamy

Chciałam zaproponować Państwu zajęcia umuzykalniające, zawierające naukę piosenki o raz grę na dzwonkach, związane z wiosenną piosenka o kukułce. Materiał opracowany jest tak, że umożliwia pracę z dzieckiem w domu. Zawiera polecenia ułożone w taki sposób, żeby krok po kroku nauczyć się śpiewać i grać piosenkę. Z tym zadaniem poradzą sobie dzieci sześcioletnie oraz dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zajęcia można podzielić na dwa bloki – w zależności od możliwości indywidualnych danego dziecka. Jeżeli dziecko wcześniej grało już na dzwonkach – być może uda się to zrobić podczas jednych zajęć. Jeżeli jednak dziecko dopiero rozpoczyna granie na dzwonkach – warto najpierw zacząć od zabaw na dzwonkach a naukę piosenki zostawić, np. na inny dzień. Mama zanim zacznie pracę ze swoi dzieckiem musi koniecznie najpierw sama obejrzeć całą lekcję.

Kukułka

Dzisiaj nauczymy się śpiewać piosenkę o kukułce. Będziemy też naśladować odgłosy kukułki i grać je na instrumentach. Ale najpierw obejrzymy filmik, na którym ją zobaczymy i usłyszymy.

  •   odgłosy kukułki

W załączniku 1 jest piosenka pt. „Wiosna kuku”.

  • Posłuchaj piosenki razem z dzieckiem, obserwuj tekst:
  1. Kuku, kuku, po co krzyczysz?
    Muszę wszystkie drzewa zliczyć.

Ref. Będę tak kukać przez całą wiosnę,
policzę ile drzew w lesie rośnie.

  1. Kuku, kuku, jedno, drugie,
    kuku, kuku, liczyć lubię.

Ref. Będę tak kukać…

  1. Liczę pilnie kuku, kuku,
    ile sosen, ile buków.

Ref. Będę tak kukać…

  • Bardzo ważne jest osłuchanie z piosenką, dlatego teraz posłuchaj jej jeszcze raz. Dla urozmaicenia – zabawa, do której przygotuj rekwizyty, które będzie dziecko omijać a w naszej zabawie będą udawać drzewa. Mogą to być: pufy i stołeczki ale równie dobrze - pluszaki czy wieże z klocków. Kukułka lata po lesie, omija drzewa i kuka. Dziecko, słuchając piosenki, biega poruszając rękami (naśladuje ruch skrzydeł). Kiedy usłyszy w piosence kukanie – powtarza je.
  • Inny wariant zabawy - to zabawa z przerwą w muzyce. Przygotuj materiały z których zrobisz 3-4 gniazdka. Mogą to być np. chustki, wstążki, skakanki, które leżą na podłodze. W czasie piosenki dziecko „lata” pomiędzy gniazdkami. Kiedy mama zatrzyma piosenkę – dziecko wskakuje do najbliższego gniazdka.
  • Kolejny etap nauki piosenki – to zapoznanie z tekstem. Mam czyta 1 wers piosenki – dziecko powtarza. Dla ułatwienia można pokazywać gesty, które ułatwią zapamiętanie tekstu. Oczywiście najpierw uczymy się 1 zwrotki i refrenu. Bardzo dobrze jest mówić tekst w takim rytmie w jakim jest później śpiewany w piosence. (takim przypadku mama powinna wcześniej sama dobrze nauczyć się piosenki). W zapamiętaniu rytmu i teksu pomagają orfodźwięki – czyli dźwiękogesty, np. klaskanie, pstrykanie, klepanie rękami o kolana czy podłogę z równoczesnym wymawianiem tekstu. Można też użyć dostępnych w domu instrumentów perkusyjnych, np. grzechotek lub wykorzystać drewniane klocki (i rytmicznie nimi stukać: o podłogę, jeden o drugi). Można też wykonać samodzielnie grzechotki lub bębenki, jednak proponuję to zrobić wcześniej.
  • Teraz uczymy się melodii. Mama włącza piosenkę, dziecko słucha fragment i powtarza melodię i słowa. W tym czasie mama włącza pauzę. Jeżeli mama wcześniej dobrze nauczyła się śpiewać tę piosenkę – dziecko powtarza fragment zaśpiewany przez mamę. Śpiewamy w taki sposób zwrotkę i refren dwa razy i dopiero próbujemy zaśpiewać całość. W tym momencie dobrze jest się znowu poruszać, np. powtórzyć którąś zabawę ruchową. Kiedy już prawie wychodzi śpiewanie - dodajemy akompaniament np. na bębenku czy drewnianych klockach. Kolejne powtórzenia piosenki, w których np. zmieniamy „instrument” czy modyfikujemy zabawę ruchową, sprawiają że dziecko coraz lepiej zapamiętuje tekst i melodię.
  • Zabawa „odgłosy kukułki”

Do tego wykorzystamy instrumenty takie jak: dzwonki (cymbałki), keyboard (mini pianinko) i flet prosty. Ale najpierw naśladujemy odgłosy ptaka swoim głosem. Robimy „rozmowę mamy kukułki i dziecka” – czyli dziecko powtarza dźwięki mamy, która stara się kukać raz wyżej a raz niżej.

A teraz zagraj kukułkę na dzwonkach, do tego są potrzebne dźwięki : C A C A    lub G E  G E. Koniecznie raz graj wyżej ( z prawej strony dzwonków) a raz niżej (z lewej strony).

Jeżeli masz flet prosty możesz zagrać na nim odgłosy kukułki, co jest zaprezentowane  na filmiku 2. Dziecko słuchając Twojej gry wskazuje ręką czy kukułka kuka wysoko czy nisko.

Poniżej link do strony, na której pokazane są chwyty na flecie.

https://youtu.be/xBeDz12pCf4  flet gama C

Pamiętaj, że pierwsza namalowana dziurka – to ta dziurka pod spodem fletu, która mam być zakryta.

  • Kolejny etap dzisiejszych zajęć to nauka gry na dzwonkach. Można w tym miejscu zrobić przerwę na inną aktywność (najlepiej ruchową, może spacer), ponieważ przy nauce gry dziecko musi się trochę skoncentrować.

Zagraj dziecku zwrotkę i refren, dziecko najpierw naucz grać tylko zwrotkę (a refren można zaśpiewać). Podaję dźwięki po białych płytkach (oryginalnie jest od dźw. a, ale wtedy trzeba używać czarnych płytek – to trochę trudniejsze):

zwrotka :  G  E   G  E     F  D    E C1      (C dolne, po lewej stronie)    x2

Pokaż dziecku, że podczas grania przeskakuje jedną płytkę (najpierw jest to płytka f)

refren:       A!  A!  C1    F  E    D  D  H!     C1  E  

        A!  A!  C1    F  E    D  D  H!     C1  C1

(A! i H!  - to dolne dźwięki po lewej stronie)

Na filmiku 3 pokazane jest jak zagrać piosenkę.

Filmik 4 i 5 pokazuje jak ułatwić dziecku granie – można kolorowymi flamastrami podpisać płytki, które potrzebne są do naszej melodii oraz rozpisać tymi samymi kolorami dźwięki piosenki. Dzieci znające literki powinny bez problemu sobie poradzić.

Na zdjęciu 6 pokazane są płytki dodatkowo zaznaczone kolorami. Młodsze dzieci mogą grać wg. kolorów. Mama mówi jaki kolor a dziecko uderza w odpowiednią płytkę. Zrobiłam podobną zabawę z moim 3,5 synem. Świetnie się bawiliśmy, chociaż oczywiście nie zagrał dokładnie melodii, ponieważ uderzał  po kilka razy. Jeżeli Twoje dziecko nie nauczy się od razu piosenki – to też nie problem. Najpierw musi oswoić się z instrumentem i poćwiczyć technicznie trafianie w odpowiednią płytkę. Zabawa z kolorami to ułatwi.

Dzieci sześcioletnie mogą grać wg. literek: mama mówi literkę i pokazuje ją na kartce a dziecko uderza w odpowiednią płytkę. Filmik 7 pokazuje zabawę w szukanie literek, którą również robiłam ze swoim synem. Mój syn wymyślił inny wariant zabawy w literki – dorysował na niepodpisanych płytkach nazwy dźwięków. To w zasadzie pierwsze napisane litery przez mojego 3,5 syna! (obejrzyj filmik 8). Być może Twoje dziecko będzie samo chciało również podpisać literki – to fajna zabawa, a później przy pomocy spirytusu można te napisy zmyć.

  • Gramy na flecie

To raczej zadanie dla mamy, ponieważ dzieci maja jeszcze mało sprawne palce i nie potrafią szczelnie zatkać wszystkich dziurek. W załączniku 9 jest filmik, na którym gram zwrotkę piosenki o kukułce. Najtrudniejszy dźwięk – C1, ponieważ wszystkie dziurki muszą być dokładnie zakryte. Początkowo to może nie wychodzić i nie należy się tym przejmować tylko grać dalej.

  • Jeżeli spodobało Ci się granie na dzwonkach – możesz sięgnąć po inne proste melodie:

https://youtu.be/Hh0HFR9O5EA dzwonki - Mała żabka

https://youtu.be/Yru_bMfiCyI  dzwonki – Trzy kurki

Jeżeli wpiszesz na stronie You Tube: instrument101 – znajdziesz tam wiele piosenek do grania na dzwonkach, które możesz nauczyć swoje dziecko lub sama zagrać dziecku te melodie. W tym czasie dziecko może Ci akompaniować na grzechotce czy bębenku.

Droga Mamo! Pamiętaj, że bawiąc się z dzieckiem w granie na dzwonkach nie tylko rozwijasz zdolności muzyczne. Ćwiczysz również: koordynację wzrokowo-ruchową, rozpoznawanie liter i kolorów (można mówić również po angielsku) oraz sprawność manualną ręki. Tak więc muzyka stymuluje rozwój innych umiejętności. Mam nadzieję, że dobrze się bawiliście. Wkrótce przygotuje następny materiał do muzycznych zabaw z dzieckiem w domu.

Pliki do pobrania
Wiosna kuku kukuPobierz
kolorowe plytkiPobierz
flet piosenkaPobierz
Kuba rysuje literkiPobierz
dzwonki piosenkaPobierz
dzwonki piosenka literkiPobierz
dzwonki literkiPobierz
flet kukulkaPobierz
dzwonki piosenka literkiPobierz