Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej
Wiosenna piosenka dla przedszkolaków – gramy na dzwonkach i śpiewamy
Chciałam zaproponować Państwu zajęcia umuzykalniające, zawierające naukę piosenki o raz grę na dzwonkach, związane z wiosenną piosenka o kukułce. Materiał opracowany jest tak, że umożliwia pracę z dzieckiem w domu. Zawiera polecenia ułożone w taki sposób, żeby krok po kroku nauczyć się śpiewać i grać piosenkę. Z tym zadaniem poradzą sobie dzieci sześcioletnie oraz dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zajęcia można podzielić na dwa bloki – w zależności od możliwości indywidualnych danego dziecka. Jeżeli dziecko wcześniej grało już na dzwonkach – być może uda się to zrobić podczas jednych zajęć. Jeżeli jednak dziecko dopiero rozpoczyna granie na dzwonkach – warto najpierw zacząć od zabaw na dzwonkach a naukę piosenki zostawić, np. na inny dzień. Mama zanim zacznie pracę ze swoi dzieckiem musi koniecznie najpierw sama obejrzeć całą lekcję.
Kukułka
Dzisiaj nauczymy się śpiewać piosenkę o kukułce. Będziemy też naśladować odgłosy kukułki i grać je na instrumentach. Ale najpierw obejrzymy filmik, na którym ją zobaczymy i usłyszymy.
W załączniku 1 jest piosenka pt. „Wiosna kuku”.
Ref. Będę tak kukać przez całą wiosnę,
policzę ile drzew w lesie rośnie.
Ref. Będę tak kukać…
Ref. Będę tak kukać…
Do tego wykorzystamy instrumenty takie jak: dzwonki (cymbałki), keyboard (mini pianinko) i flet prosty. Ale najpierw naśladujemy odgłosy ptaka swoim głosem. Robimy „rozmowę mamy kukułki i dziecka” – czyli dziecko powtarza dźwięki mamy, która stara się kukać raz wyżej a raz niżej.
A teraz zagraj kukułkę na dzwonkach, do tego są potrzebne dźwięki : C A C A lub G E G E. Koniecznie raz graj wyżej ( z prawej strony dzwonków) a raz niżej (z lewej strony).
Jeżeli masz flet prosty możesz zagrać na nim odgłosy kukułki, co jest zaprezentowane na filmiku 2. Dziecko słuchając Twojej gry wskazuje ręką czy kukułka kuka wysoko czy nisko.
Poniżej link do strony, na której pokazane są chwyty na flecie.
https://youtu.be/xBeDz12pCf4 flet gama C
Pamiętaj, że pierwsza namalowana dziurka – to ta dziurka pod spodem fletu, która mam być zakryta.
Zagraj dziecku zwrotkę i refren, dziecko najpierw naucz grać tylko zwrotkę (a refren można zaśpiewać). Podaję dźwięki po białych płytkach (oryginalnie jest od dźw. a, ale wtedy trzeba używać czarnych płytek – to trochę trudniejsze):
zwrotka : G E G E F D E C1 (C dolne, po lewej stronie) x2
Pokaż dziecku, że podczas grania przeskakuje jedną płytkę (najpierw jest to płytka f)
refren: A! A! C1 F E D D H! C1 E
A! A! C1 F E D D H! C1 C1
(A! i H! - to dolne dźwięki po lewej stronie)
Na filmiku 3 pokazane jest jak zagrać piosenkę.
Filmik 4 i 5 pokazuje jak ułatwić dziecku granie – można kolorowymi flamastrami podpisać płytki, które potrzebne są do naszej melodii oraz rozpisać tymi samymi kolorami dźwięki piosenki. Dzieci znające literki powinny bez problemu sobie poradzić.
Na zdjęciu 6 pokazane są płytki dodatkowo zaznaczone kolorami. Młodsze dzieci mogą grać wg. kolorów. Mama mówi jaki kolor a dziecko uderza w odpowiednią płytkę. Zrobiłam podobną zabawę z moim 3,5 synem. Świetnie się bawiliśmy, chociaż oczywiście nie zagrał dokładnie melodii, ponieważ uderzał po kilka razy. Jeżeli Twoje dziecko nie nauczy się od razu piosenki – to też nie problem. Najpierw musi oswoić się z instrumentem i poćwiczyć technicznie trafianie w odpowiednią płytkę. Zabawa z kolorami to ułatwi.
Dzieci sześcioletnie mogą grać wg. literek: mama mówi literkę i pokazuje ją na kartce a dziecko uderza w odpowiednią płytkę. Filmik 7 pokazuje zabawę w szukanie literek, którą również robiłam ze swoim synem. Mój syn wymyślił inny wariant zabawy w literki – dorysował na niepodpisanych płytkach nazwy dźwięków. To w zasadzie pierwsze napisane litery przez mojego 3,5 syna! (obejrzyj filmik 8). Być może Twoje dziecko będzie samo chciało również podpisać literki – to fajna zabawa, a później przy pomocy spirytusu można te napisy zmyć.
To raczej zadanie dla mamy, ponieważ dzieci maja jeszcze mało sprawne palce i nie potrafią szczelnie zatkać wszystkich dziurek. W załączniku 9 jest filmik, na którym gram zwrotkę piosenki o kukułce. Najtrudniejszy dźwięk – C1, ponieważ wszystkie dziurki muszą być dokładnie zakryte. Początkowo to może nie wychodzić i nie należy się tym przejmować tylko grać dalej.
https://youtu.be/Hh0HFR9O5EA dzwonki - Mała żabka
https://youtu.be/Yru_bMfiCyI dzwonki – Trzy kurki
Jeżeli wpiszesz na stronie You Tube: instrument101 – znajdziesz tam wiele piosenek do grania na dzwonkach, które możesz nauczyć swoje dziecko lub sama zagrać dziecku te melodie. W tym czasie dziecko może Ci akompaniować na grzechotce czy bębenku.
Droga Mamo! Pamiętaj, że bawiąc się z dzieckiem w granie na dzwonkach nie tylko rozwijasz zdolności muzyczne. Ćwiczysz również: koordynację wzrokowo-ruchową, rozpoznawanie liter i kolorów (można mówić również po angielsku) oraz sprawność manualną ręki. Tak więc muzyka stymuluje rozwój innych umiejętności. Mam nadzieję, że dobrze się bawiliście. Wkrótce przygotuje następny materiał do muzycznych zabaw z dzieckiem w domu.