Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

V 2020 Przedszkole - praca opiekuńcza w placówce po kwarantannie cz.I

Renata Pietras-Pacynko

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

Czasami zdarza się, że dłuższa choroba dziecka staje się przyczyną problemów z ponowną adaptacją w przedszkolu. Obecnie, z uwagi na okres kwarantanny, dzieci dłuższy czas spędzały w domach ze swoimi rodzicami i nie uczęszczały do przedszkola. Taka przerwa może znacznie wybić dziecko z codziennego rytmu dnia. Przygotowanie placówek do ponownej pracy to zadanie dla dyrektorów i organów prowadzących. Do zadań nauczyciela należy dobre przygotowanie się do pracy w nowych warunkach, pracy w reżimie sanitarnym oraz zaspokajaniu potrzeb dzieci. W szczególności będzie to potrzeba bezpieczeństwa oraz skupienie się na zapewnieniu dziecku stabilności emocjonalnej.  

Marzeniem każdego nauczyciela jest mieć w grupie rodziców, którzy przygotują dziecko na nową sytuację. Przypomną dzieciom co ciekawego robiły w przedszkolu, jak wygląda rytm dnia, nawiązali do wspólnych zabaw z innymi.

Podczas kwarantanny wiele nauczycielek mało kontakt z dziećmi i rodzicami. Prowadzone były spotkania on-line. Na portalach społecznościowych zakładane były grupy, gdzie zamieszczane były prace dzieci, rysunki, zdjęcia, bajki, nauczycielki ogłaszały konkursy. Dzieci widząc swoją ulubioną panią, realizując wyznaczone zadania, miały choć namiastkę przedszkolnej atmosfery.

Następuje powrót do przedszkola. I co dalej? Jak pomóc dziecku odnaleźć się w nowym otoczeniu, czasami w grupach łączonych? Wiemy, że nie każdy rodzic będzie chciał oddać swoje dziecko do placówki. Zatem ilość zapisanych dzieci może być znikoma. Dodatkowo dostosowując się do wytycznych będą powstawały małe grupki, często będą to dzieci zróżnicowane wiekowo. Zatem jak pracować z taką grupą?

Na początek najważniejsze – zapewnić spokój emocjonalny dziecku. Poprowadzić rozmowy i zabawy dotyczące emocji, rozmawiać o nich, pokazać emocje za pomocą kart, rysunków; opowiadać historyjki społeczne, czytać bajki terapeutyczne. Następnie wzmacniać mocne strony dziecka, budować poczucie wartości dziecka. Należy jednocześnie ćwiczyć komunikację z dzieckiem: odgrywać scenki, zadawać pytania jednocześnie właściwie reagować w różnych sytuacjach. Wspólnie z dziećmi można opracować radzenie sobie w trudnej sytuacji np. co możemy robić w złości. Stworzyć np. album z emotikonek, urządzić kącik emocji, układać opowiadania i historyjki o radzeniu sobie z emocjami.

Wiele dzieci stale będzie rozmawiało dlaczego pozostawali w domu. Temat koronawirusa będzie nadal obecny. Zachęcam aby wykorzystać bajki o koronawirusie, do czytania i rozmów z dziećmi.

Bajka o złym królu Wirusie i dobrej Kwarantannie

Basia, Misiek Zdzisiek i głupi wirus

Co to jest koronawirus. Bajka z pacynkami – youtube.com

Cześć, jestem wirus – kuzyn grypy i przeziębienia

Jesteś moim bohaterem

Jeżyk Bartek zostaje w domu

Masz tę moc

O Maksie i jego cioci Kwarantannie z krainy Pollandi

O wirusie, który nosił koronę

Staś i Jadzia Pętelka zostają w domu

Zostań w domu

W drugiej części artykułu zachęcam do zapoznania się z propozycjami zabaw, jakie możemy realizować po powrocie z kwarantanny do przedszkola. Będą to zabawy opierające się na zachowaniu wsparcia emocjonalnego dla dzieci.