VI 2020 O technice filcowania  - w nauczaniu zdalnym cz.I. Filcowanie na mokro

Danuta Lech – doradca metodyczny plastyki i edukacji plastycznej

O technice filcowania  - w nauczaniu zdalnym cz.I. Filcowanie na mokro

Filcowanie to jedna z technik rękodzieła artystycznego, która przeżywa w ostatnich latach renesans. Obecnie ta ciekawa, nietypowa, stara, bo mająca swe początki już w prehistorii, technika spilśniania czesanki wełnianej cieszy się ogromnym zainteresowaniem w Europie jak i na całym świecie. Filcowanie obok działań artystycznych daje ogromne możliwości w zakresie pracy edukacyjnej, arteterapii z dziećmi i młodzieżą, ale również  z dorosłymi. Doświadczenia twórcze, artystyczne i terapeutyczne z wełną owczą dają nieograniczone możliwości ekspresji, wspomagają rozwój wyobraźni, wrażliwości na otaczającą rzeczywistość, zdolności oraz umiejętności  manualnych. Filcować można „na mokro” i „na sucho”. Technika filcowania „na mokro” polega na ręcznym układaniu owczej czesanki  wełnianej w przemyślane, zaprojektowane wcześniej  płaskie i  przestrzenne wzory i formy. Takie działania umożliwiają przede wszystkim indywidualny, niepowtarzalny charakter filcowanej pracy. Pierwszym etapem pracy jest wybranie tematu i określenie formy pracy, następnie określamy kolorystykę i gromadzimy odpowiednią czesankę. Po zakomponowaniu i ułożeniu naszej kompozycji przelewamy ją wodą z rozpuszczonym w niej mydłem. Następnie przy pomocy folii bąbelkowej lub specjalnej maty masujemy, najpierw delikatnie, tak aby nie zniszczyć ułożonej kompozycji, później, przy pomocy ręcznika, lnianej ściereczki nieco mocniej rolujemy i pocieramy. Po uzyskaniu optymalnego efektu przelewamy gorącą wodą, wypłukujemy resztki mydła, wyciskamy, osuszamy, nadajemy ostateczną formę i suszymy.

Aby przyjrzeć się  bliżej technice filcowania na  proponuję następujące linki:

https://www.youtube.com/watch?v=R_c2tqqXBqg

https://www.youtube.com/watch?v=a8YQj955bV4

https://www.youtube.com/watch?v=o1CPm3IQicU

https://www.youtube.com/watch?v=TCVrgrMve94

https://www.youtube.com/watch?v=BArtc1Hc0wI