Renata Pietras-Pacynko
Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
Metody analityczno - syntetyczne to grupa metod, które w nauce czytania są uznawane za najbardziej skuteczne.
Metoda analityczno – syntetyczna o charakterze wzrokowym.
Tutaj przebieg nauki czytania to przejście od analizy wzrokowej przez analizę słuchową do syntezy:
- spostrzeganie wzrokowe wyrazu,
- wyodrębnianie określonej litery,
- nazywanie tej litery,
- połączenie poznanej nowej litery z pozostałymi literami w wyrazie i odczytanie wyrazu.
Metoda analityczno – syntetyczna o charakterze fonetycznym (słuchowa).
Analiza i synteza dokonywane są na różnych wyrazach i z kolorowymi kartonikami.
- rozpoznawanie słuchowe wyrazu (nauczycielka mówi wyraz), później wyodrębnia kolejne głoski w wyrazie,
- głoski zastępowane są kolorowymi kartonikami,
- litery są wprowadzane o wiele później!
Metoda analityczno – syntetyczna o charakterze funkcjonalnym.
Etapy przy nauce czytania metodą o charakterze funkcjonalnym:
1. Analiza słuchowa zdania i wyodrębnianie w nim wyrazów.
2. Dzielenie wyrazów na głoski.
3. Nauka odróżniania samogłosek od spółgłosek.
4. Wprowadzenie kolorowych oznaczeń do budowy modelu wyrazu.
5. Wprowadzenie liter.
6. Ćwiczenia na sylabach.
7. Doskonalenie techniki czytania.