V 2020 Dzień Matki – propozycje repertuaru

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Dzień Matki – propozycje repertuaru

W związku ze zbliżającym się świętem wszystkich mam – zwykle w szkole organizuje się okolicznościowe występy. W obecnej sytuacji zaproponowałam moim uczniom samodzielne przygotowanie koncertu dla mamy, który będzie zawierał piosenki i utwory instrumentalne. Przygotowałam dla Państwa moje propozycje piosenek a także w linkach – repertuar utworów na flet i dzwonki. Są tam melodie popularne, o zróżnicowanym stopniu trudności, rozpisane dźwiękami oraz linki z nagraniami tych utworów. Umieściłam tam również propozycje kilku znanych piosenek.

Na początek – krótkie przypomnienie  jak najszybciej nauczyć się piosenki, które możemy zamieścić w materiale dla naszych uczniów:

  • Piosenki – uwagi techniczne:

- zrób rozgrzewkę wokalną:

https://youtu.be/2sAq66kpsvU  rozgrzewka 1

https://youtu.be/YCLyAmXtpfY rozgrzewka 2

-  pierwsze słuchanie piosenki z obserwowaniem tekstu

- drugie słuchanie – można użyć instrumentów perkusyjnych (zrobionych wcześniej lub takich które mamy w domu), które rytmicznie akompaniują piosence. Można również przy piosence potańczyć.

- kolejny etap nauki piosenki – to podzielenie piosenki na fragmenty (linijki), słuchanie i po kawałku powtarzanie  usłyszanego fragmentu. Pomoże nam w tym włączanie pauzy. Dopiero po takim zaśpiewaniu możemy „skleić” piosenkę i zaśpiewać ją w całości.

  • Piosenki:

Pierwsze dwie piosenki można wykorzystać w klasie czwartej ale również w klasach I-III.

https://youtu.be/hSfG7CddMgU  „Żab nie wolno trzymać w domu”

  1. Mój tata ma cztery krawaty, ale ich wcale nie nosi,
    Krawaty wiszą w szafie, a tata trochę chrapie.
    A mama boi się żab. I robi dużo krzyku.
    Nawet jeśli to kijanka, nawet jeśli śpi w słoiku.

 

A tata lubi samochód. Samochód lubi się psuć.
Więc tata go w kółko reperuje, a mama się ciągle denerwuje.
Bo zawsze gdy się jedzie, coś psuje się na złość.
Gdy tata znów pod autem siedzi, to mama ma całkiem dość!

 

  1. A z psem jest tylko kłopot, bo ma na łapach błoto.
    I raz ogonem wazon zbił, więc mama opada już z sił.
    I zaraz daje nam szmatki. I mówi, że pełno kurzu.
    Że mamy sprzątać, podlać kwiatki. I w domu jest straszna burza!


Po burzy jest awantura, bo ktoś zjadł konfitury.
Na temat dzieci, taty, psów, to mamie brakuje już słów!
I mama boi się myszy. A tata chce trochę ciszy.
Więc myszy nie wolno trzymać w domu. Nawet ukradkiem po kryjomu!

Ref. Jak tata z mamą tańczy, to mama się uśmiecha.
        I mówi, że nieważny kurz. I że się żab nie boi już!   X2
        I można konfitury jeść. I mieć kijanek sześć!!!

 

https://youtu.be/18OLc-h_FhI   „Uściski dla mamy”

Refren: Na dobry dzień wspaniały przepis znam.

                            Uściskam mamę i buziaczka dam.

                                   Przegonię chmury i otworzę słonku drzwi.

                                   I już humorek murowany mam.

  1. Mama mnie dobrze zna, o łakomczuszka dba.

Kisiel gotuje, piecze tort. Mniam, mniam. I wszystko gra.

 Refren: Na dobry dzień ....

  1. Mama się cieszy gdyż, przyszedł od wróżki list.

W nim zaproszenie jest na bal więc się stroimy dziś.

Refren: Na dobry dzień ....

  1. Mama wygląda tak jak najpiękniejszy kwiat.

Jak piękna róża, piękny bez, jak piękny polny mak.

       Refren: Na dobry dzień…

 

Piosenka  „A ja wolę moja mamę” jest bardzo znana i popularna. Warto jej  się nauczyć śpiewać a następnie wykorzystać to, że „jest w uchu” i nauczyć się ją grać na dzwonkach chromatycznych.

https://youtu.be/TwXvxanqT1c   „A ja wolę moją mamę”

https://youtu.be/i5Hj0aXwNHM  „A ja wolę moją mamę” – rockowo

https://youtu.be/DsQjggkwBvc  „A ja wolę moją mamę” – karaoke

  1. Pewnego razu Kinga, spotkała Wikinga.
    Mieszkał na obrazku, zrywał się o brzasku.
    I zwiedzał wielkie morza. I Kindze było go żal.
  2. . A ja wolę moją mamę, co ma włosy jak atrament
    Złote oczy jak mój miś. I płakała rano dziś.
  3. Pewnego dnia Dorota, znalazła w lesie kota.
    Wzięła więc go do domu, zamiast go dać byle komu.
    I świetnie się bawili. I w zgodzie sobie żyli.
  4. . A ja wolę moją mamę, co ma włosy jak atrament
    Złote oczy jak mój miś. I płakała rano dziś.
    A ja wolę moją mamę, co ma włosy jak atrament.
    Złote oczy jak mój miś. Może się uśmiechnie dziś.

     

„Co się stało z mamą” – to propozycja piosenki dla uczniów z klas starszych.

https://youtu.be/GXV04u5B9lE „Co się stało z Mamą” cover piosenki Maryli Rodowicz

1. Był ślub wśród najwyższych sfer. Taki odlot każdy mieć by chciał.
Sto prób odbyło się, żeby każdy swoje miejsce znał.
Już miał gruchnąć marsz, biskup stułę w gładkie dłonie wziął...
Gdy ktoś z pierwszych ław, nagle wrzasnął rany boskie STOP!

I zrobił się szum, jak nie wiem co-o o. Gdy cały ten tłum ryknął na głos:

Ref. Co się stało z Mamą? Mama zniknęła stąd.
Krótką chwilę była, gdzieś się zmyła.
Każdy trzeba przeszukać kąt.
Co się stało z Mamą? Ktoś musiał widzieć ją.
Cały ślub wstrzymamy, bo bez Mamy wszyscy goście jak dzieci są.

2. Zaczął się ruch, jak na placu pełnym blaszanych szczęk.
Wzdłuż naw rozległ się, telefonów komórkowych brzęk.
Do drzwi wszyscy pchali się, jakby przed czymś szybko chcieli zbiec.
Wciąż rósł przed kościołem kurz, tak za Mercem szybko śmigał Merc!


Za chwilę przez fax, to poszło na kraj-aj-jaj.
I wśród innych kraks, ten problem był naj-naj-naj.

 

Ref. Co się stało z mamą ?...


Mama tak na oko ze dwa metry wysoka.

Uwielbia stek i gulasz, na plecach ma tatuaż.
Gdy grozi wielka wsypa, to wyskakuje z jeepa.
Tak się ten opis kończy, a teraz list gończy.

Ref. Co się stało z mamą ?...

 

 „Moja mama jest artystką” – to piosenka do nauki raczej dla dziewcząt.

 

https://youtu.be/yJLWLviGtu0  „Moja mama jest artystką”

  1. Moja mama jest artystką, śpiewa lepiej niż w operze.

Zwłaszcza kiedy walczy z nitką, albo wtedy kiedy pierze.

I ja często śpiewam z mamą, lubię wspólne z nią śpiewanie.

Duet z nas wprost nie z tej ziemi, choć ma tato inne zdanie...

Ref. 1. Moja mama to ma głos, że z podziwu miauczy kot.

                                               A z wrażenia wyje pies. Tato, tato, nie krzyw się.       X2

  1. Moja mama to królowa, pełna ciuchów cała szafa.

Lubię w szafie pobuszować, razem z mamą jestem dama.

A najbardziej, gdy do sklepu, wpadną naraz obie panie.

Ileż śmiechu i radości, choć ma tato inne zdanie.

 Ref.2. Moja mama to ma gust! Umie stroić się i już.

                                    I ja przy niej kształcę się. Tato, tato, nie krzyw się.   X 2

  1. Moja mama gospodyni,  ileż wrzawy w domu czyni.

Kiedy z mamą gotujemy, w kuchni szalejemy.

Czystość to jest mamy konik. A porządki i sprzątanie

to zbiorowy obowiązek, choć ma tato inne zdanie...

Ref.3. Razem z mamą ścieram kurz. A ty dywan tato złóż.

                                              Wytrzep, nie oszczędzaj się. Tato, tato, nie krzyw się.

 

 Propozycji piosenek do śpiewania jest bardzo wiele. W załączniku linki do piosenek umieściłam kilkanaście przykładów okolicznościowych piosenek śpiewanych przez różnych wykonawców, również w języku angielskim. Sądzę, że uczniowie starszych klas mogą z tego wybrać odpowiednia piosenkę do nauki. Umieściłam tam również piosenki, które moi uczniowie uczyli się wcześniej, lecz można je ponownie wykorzystać i wkomponować w repertuar swojego występu dla Mamy.

Jeżeli chodzi o granie na instrumencie – proponuję melodię „Sto lat” (którą zapewne Wasi uczniowie już uczyli się) oraz piosenkę „A ja wolę moją mamę”. Pamiętaj, że w młodszych klasach można grać tylko refren piosenki. Również na flecie – refren piosenki jest tym łatwiejszym elementem.

„Sto lat”       https://youtu.be/gAIWjFrjnYs

G E   G E     G A G    F E F

F D   F D     F G F     E D E

G G E   G G E    G C2 H   A G A    H   H H    C2

 

Dźwięki do piosenki „A ja wolę moją mamę”

wstęp:

F A     G F E G     F E D C1 B!    X2

zwrotka:

F F F     Es D C1 A!     F! A! C1     Es D C1

F F        Es D C1 A!     F! A! C1     Es Es D C1

C1 F F     Es C1     B!   Es  

C1 F F     Es C1     B!   G

refren:

F A     G F E G     F D    X2

F A     C2B A G F

D F     B   A    G F G

Objaśnienia:

Es – czarna płytka pomiędzy D i E

B! – czarna płytka pomiędzy A i H po lewej stronie (duża, dolny dźwięk)

F! – dolne F, którego nie ma na dzwonkach, zamiast tego gramy F

Więcej propozycji repertuarowych we wspomnianych już przeze mnie załącznikach.

Moim uczniom zaproponowałam przesłuchanie fragmentów piosenek i wybranie odpowiedniej, sprawdzenie w opanowanym wcześniej repertuarze który utwór pamiętają i chcą ponownie wykorzystać oraz ułożenie własnego koncertu dla Mamy. Poleciłam również podzielenie  pracy na etapy i  codziennie utrwalanie utworów.  Nagranie swoich wykonań przez uczniów i odesłanie do mnie potraktowałam jako pracę dodatkową na ocenę celującą.

Zapraszam do skorzystanie z moich propozycji i modyfikowania ich według własnych potrzeb.

Pliki do pobrania
linki-do-piosenekPobierz
repertuar-na-dzwonkiPobierz
repertuar-na-fletPobierz