IX 2019 Zabawy muzyczne na dobry początek roku i dobry początek lekcji

Agnieszka Wilczyńska - doradca metodyczny muzyki i edukacji mauzycznej

Zabawy muzyczne na dobry początek roku i dobry początek lekcji

Rozpoczął się nowy rok szkolny a ja rozpoczęłam pracę jako doradca metodyczny ze specjalizacji muzyka, edukacja muzyczna. Chciałam zaproponować Państwu kilka zabaw muzycznych na dobry początek roku i dobry początek lekcji. Te propozycje można modyfikować poprzez użycie innych przyborów czy nadać zabawom innym temat - tym samym dla dzieci mogą stać się zupełnie nową zabawą. Można je stosować na zajęciach muzycznych w przedszkolu, w klasach I-III, ale również IV-VII. Wystarczy zwiększyć lub zmniejszyć liczbę elementów, które wprowadzamy do danej zabawy.

"Jesienne drzewa"

- do zabawy zbieramy duże liście w ilości po 2 dla każdego dziecka

- do zabawy akompaniujemy na pianinie lub używamy gotowego nagrania (np. piosenki którą aktualnie uczą się dzieci)

- przygotowujemy folię do naśladowania wiatru i dzwonki chromatyczne do sygnałów (lub inny dostępny instrument)

Dzieci poruszają się po sali zgodnie z muzyką, trzymając w rekach liście. Na przerwę w muzyce - zamieniają się w nieruchome drzewa (ręce unoszą wysoko). Drzewa zaczynają się ruszać kiedy zerwie się wiatr (gramy np. wysokie dźwięki lub szeleścimy folią)-  dzieci kołyszą rekami w których trzymają liście. Liście opadają (opadające dźwięki pianina lub sygnał zagrany np. na dzwonkach chromatycznych)- dzieci wypuszczają liście z rąk.

Jako wariant zabawy zmieniamy:

- sposoby poruszania się: podskok, bieganie, cwał boczny itd.

- przybory: chusty, pompony, wstążki

- dzieci "robią wiatr" - dmuchając na liście: krótko - trzymając listek za łodyżkę i długo - listek odlatuje-dzieci puszczają łodyżkę. W tej wersji jest to zarazem ćwiczenie oddechowe przed śpiewaniem.

"Kasztankowa gra"

- zbieramy kasztany po 2 dla każdego dziecka

- akompaniujemy do zabawy na pianinie lub używamy nagrania (j.w.)

- do sygnałów dobieramy dwa kontrastowe instrumenty, np. trójkąt i bębenek

Dzieci maszerują dookoła sali trzymając w rękach kasztany. Ustalamy wcześniej sygnały:

- dźwięki wysokie (lub trójkąt) - dzieci stukają kasztanem o kasztan nad głową

- dźwięki niskie (lub bębenek) - kasztany stukają o podłogę

- dźwięki średnie (lub muzyka z nagrania) - marsz,  dzieci stukają kasztanem o kasztan przed sobą

W tym wariancie jest to zabawa uwrażliwiająca na zmiany wysokości dźwięku.

Drugi wariant - jako ćwiczenie rytmiczne- dzieci powtarzają usłyszany rytm zagrany przez nauczyciela.

Trzeci wariant - dzieci śpiewają jesienną piosenkę i rytmicznie stukają kasztanami: kasztanem o kasztan, o podłogę, o ławkę, itd.

"Deszczowy spacer"

- do zabawy potrzebny jest bębenek dla każdego dziecka

- zamiast bębenków można wykorzystać plastikowe tarcze lub okrągłe podkładki do siedzenia

- akompaniujemy na pianie lub na instrumentach perkusyjnych: bębenek, trójkąt, tamburyn

Dzieci poruszają się po sali w rytmie marszowej muzyki lub bębenka. Wysokie dźwięki (lub trójkąt) - pada deszcz-dzieci unoszą bębenki nad głowę. Szybka muzyka lub dźwięki tamburyna - dzieci biegają i "chowają się w domu".

Kolejne elementy zabawy:

- różne sposoby gry na bębenku: drapanie pazurkami, uderzanie palcami, uderzanie pałeczką - ilustrujemy zagraną zmieniającą się głośność dźwięku

- gramy szybko-wolno - duży i mały deszcz

- "deszcz stuka o daszek" - ćwiczenia rytmiczne-powtarzanie rytmu

Jesień w muzyce

- nagranie A. Vivaldiego  Cztery pory roku - „Jesień” cz.I

- do zabawy potrzebne są pompony cheerleaders lub pompony wykonane z bibuły

- można użyć innych dostępnych przyborów: wstążki, chusty, itd.

Dzieci poruszają się po całej sali w podskokach machając pomponami. Kiedy słyszą głośną muzykę – podskoki są wysokie a ruchy rąk obszerne, kiedy muzyka jest cicha – zmniejszają zakres ruchu. Na przerwę w muzyce - zastygają w bezruchu w dowolnej figurze lub naśladując drzewa. Jako wariant zabawy ustalamy rodzaj figury, którą mają naśladować lub ilość osób w figurze, np. figury w dwójkach, trójkach, 5-6 osobowych grupach. Można również ustawiać się w taki sposób, żeby powstały bryły geometryczne, np. sześcian czy graniastosłup. W ten sposób w zabawie muzyczno-ruchowej mamy elementy edukacji matematycznej.

Zwykle stosuję zabawy muzyczno-ruchowe na początku lekcji jako wprowadzenie do tematu zajęć. Można również zrobić to w środku zajęć, wtedy element ruchowy zaktywizuje uczniów, pomoże rozładować nadmiar energii i dalej w skupieniu pracować. Zabawa na koniec – to świetne podsumowanie zajęć a także relaks przy muzyce.

Życzę Wam dobrej zabawy!