IV 2020 Muzyczne gry online – nauka i zabawa

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Muzyczne gry online – nauka i zabawa

Poszukując inspiracji do tworzenia lekcji muzyki dla moich uczniów natknęłam się na muzyczne gry. Dla mnie jako muzyka granie jest jednoznaczne z muzykowaniem na „żywych”  instrumentach. Muszę jednak przyznać, że bardzo spodobał mi się inny sposób gry. Poniższe przykłady można zastosować w klasach 4-7. Niektóre gry są łatwiejsze i mogą z nich skorzystać młodsze dzieci. Gry mogą:

- stanowić podsumowanie lekcji np. na temat orkiestry

- ćwiczyć jakąś umiejętność, np. czytanie nut

- być narzędziem do komponowania własnej muzyki

- być miłym zakończeniem lekcji, formą nagrody

Poniżej linki do gier wraz z krótkimi opisami dla uczniów.

Naciśnij klawisz Ctrl i najedź na link i znajdziesz się na stronie gry.

 Potrzebna będzie wtyczka Adobe Flash – zainstaluj ją.

  • Orkiestra dęta

http://www.audepicault.com/fanfare/fanfare.htm

Stwórz swój zespół: włączaj kolejnych muzyków do gry i słuchaj. Równocześnie może grać aż sześć osób. Sprawdź różne kombinacje: zacznij od solo, potem duet, trio itd., zmieniaj wykonawców. Na koniec niech zagra cała orkiestra! A oto skład orkiestry:

tuba    trąbka     bęben wielki     werbel i talerze     helikon     puzon

  • Rozpoznawanie brzmienia instrumentów grających w orkiestrze

http://www.musicgames.net/livegames/orchestra/orchestra2.htm

Posłuchaj dźwięku i odgadnij który instrument gra.  Jeżeli nie wiesz – naciśnij jeszcze raz. Nazwy instrumentów są w języku angielskim.

  • Komponowanie muzyki

-   http://toytheater.com/

Wybierz dziedzinę MUSIC

Composer – przeciągaj wartości rytmiczne i pauzy  na pięciolinię, umieszczaj nuty na różnej wysokości, włącz play – posłuchaj swojej kompozycji

-   https://www.classicsforkids.com/games/compose_your_own_music.php

Skomponuj swój utwór! Najpierw wybierz wartość rytmiczną, następnie pojawi się klawiatura – wybierz dźwięk. Następnie znowu najpierw rytm, później dźwięk. Posłuchaj swojego utworu –włącz play.  

-   https://tonematrix.audiotool.com/

Zaznacz dowolny kwadracik i posłuchaj jaki wyda dźwięk. Zaznaczaj kolejne i słuchaj powstałej muzyki. Możesz zaznaczać kilka kwadracików w pionie równocześnie – zabrzmi kilka dźwięków na raz.

W tej grze uczniowie bawią się współbrzmieniami harmonicznymi.

http://muzykotekaszkolna.pl/multimedia/gry-i-aplikacje/

Muzorys

Narysuj symbolami muzykę  i posłuchaj!

Beatboxowe rytmy

Tworzymy własne zestawy dźwięków – Beaty.

 Muzolot

Kieruj przy pomocy strzałek na klawiaturze muzo lotem, łap instrumenty i słuchaj powstałej muzyki. Uważaj, nie rozbij się na skałach!

  • Możesz zagrać na pianinie lub dzwonkachmelodie które znasz, nawet jeśli nie posiadasz własnego instrumentu!

http://toytheater.com/

Wybierz dziedzinę MUSIC

Piano C major – możesz grać na pianinie

Xylophone – możesz grać na dzwonkach

  • Instrumenty w orkiestrze

W tej grze utrwalamy podział instrumenty na grupy oraz ich rozmieszczenie w orkiestrze. Gra przeznaczona dla 6-7 klasy, zwłaszcza, że opisy są w języku angielskim. Tym sposobem uczniowie utrwalają nazwy instrumentów, a jako np. forma pracy domowej mogą wypisać angielskie nazwy i podać ich polskie odpowiedniki.

https://www.classicsforkids.com/music/instruments_orchestra.php

Poznaj jakie instrumenty grają w orkiestrze. Najedź na wybrana grupę, kiedy klikniesz – usłyszysz ich grę. Nazwy instrumentów i ich opisy są w języku angielskim.

  • Gra utrwalająca nazwy literowe dźwięków

https://www.classicsforkids.com/games.html

 Wybierz grę - Play note games

Odgadnij jak nazywa się dźwięk. Uwaga! Tutaj dźwięk h nazywa się b!

Mam nadzieję, że przy tych grach będą dobrze bawić się nie tylko Wasi uczniowie ale również Wy-nauczyciele!