Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

III 2020 Zdalne nauczanie w edukacji wczesnoszkolnej. Różne formy zabaw i ćwiczeń ruchowych

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

Zdalne nauczanie w edukacji wczesnoszkolnej. Różne formy zabaw i ćwiczeń ruchowych

W marcu 2020 roku kwarantanna w dobie koronawirusa trwa i wciąż jest powtarzane hasło ”Zostań w domu”. My nauczyciele musimy pracować zdalnie i działać w ograniczonych warunkach i możliwościach. Nasza działalność pozostaje w sferze wirtualnej, zatem moja propozycja także będzie dotyczyła działań z uczniem na odległość. Krąży w sieci mem, że z kwarantanny wyjdzie ten, kto zmieści się w drzwiach:) Aby nie było z tym realnych problemów, proponuję zatem zestawy ćwiczeń i zabaw, które możemy polecić naszym uczniom. Sami też możemy się do nich przyłączyć jako ćwiczący rodzice i nauczyciele. Ci drudzy szczególnie powinni przetestować je na sobie, zanim puszczą je w eter.

Wiemy, że nasze ciało to nasz najlepszy przyjaciel i potrzebuje naszej czujnej uwagi. Zwykle ją zwracamy dopiero, kiedy coś nas boli lub nam dolega. A przecież odczuwanie tego co się dzieje w naszym ciele, pozwala stwierdzić czego ono w danym momencie potrzebuje. Na przykład czy jesteśmy zmęczeni czy głodni. Czy potrzebujemy ruchu czy odpoczynku. W dobie przeważających złych informacji i rosnącej fali przygnębienia, frustracji a nawet strachu, ruch fizyczny, nawet ten na dywanie będzie niezwykle cenny dla równowagi duchowej i psychicznej. Dzieci, które są bystrymi obserwatorami, przeważnie słuchają tego co mówią dorośli. Często też mimochodem słyszą przekazy płynące z telewizji czy radia, nawet jeśli nam się wydaje, że nie słuchają. I z całą pewnością też przeżywają na swój sposób to co się dzieje wokół nich. W spokojny sposób trzeba im z powagą sytuacji tłumaczyć i wyjaśniać okoliczności pandemii koronawirusa, ale też i odrywać ich umysły od tego i w zamian poddawać ich ciało wzmocnieniu i relaksowi. Bo w zdrowym ciele zdrowy duch. Zatem pozwólmy dziecku ćwiczyć, wzmacniać mięśnie, ruszać się, ale i też… medytować. Dziecko powinno przygotować miejsce do wykonywania ćwiczeń ruchowych. Usunąć zabawki i inny sprzęt, aby w bezpieczny sposób móc podskakiwać, rozciągać się, wykonywać ćwiczenia w siadzie czy leżeniu. I dla chcących, ćwiczenia są możliwe, nawet na bardzo małych powierzchniach.

Na początek chciałabym zaproponować linki dotyczące rozgrzewki, która pełni rolę podniesienia temperatury mięśni i ciała, aby przygotować je do większego wysiłku. Rozgrzewka, jeśli ten sam zestaw ćwiczeń wykonamy np. dwu lub w trzykrotnie szybszym tempie, może być traktowana jako osobny trening. Potrzebne są tylko przerwy na krótki odpoczynek. Warto też zwrócić uwagę dziecku, że jeśli poczuje wielkie zmęczenie spowodowane wysiłkiem, duszności, lub w jakikolwiek inny sposób odczuje dyskomfort psychiczny lub fizyczny powinno przerwać ćwiczenia, uregulować oddech i odpocząć.

Rozgrzewka

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M

Po rozgrzewce przystępujemy do intensywnych ćwiczeń gimnastycznych, poruszających duże partie mięśni ciała. Poniżej znajdują się linki, w których oprócz samych ćwiczeń przedstawiono czas, w którym ich uczestnik powinien odpocząć. Na uwagę zasługuje prostota pokazów, które są zrozumiałe nawet z komentarzem angielskim.

https://www.youtube.com/watch?v=6u9dtrZ_cxs

https://www.youtube.com/watch?v=o8uTdn_zkok

https://www.youtube.com/watch?v=oc4QS2USKmk

https://www.youtube.com/watch?v=x_9L5_A6Ww4

A tu ćwiczenia przy muzyce i taniec Zumba

https://www.youtube.com/watch?v=mWKwp0TQI3Y

https://www.youtube.com/watch?v=M75HIuLeC9A&list=PLLP6r5i3rG0C2bgjgXMP_Nt0hv3VzERp6

Tu linki do jeszcze innej formy zabaw ruchowych przedstawionych w formie kół fortuny, z czego drugi wygenerowałam sama na platformie: https://wheeldecide.com

https://wordwall.net/resource/930822/edukacja-wczesnoszkolna/zabawy-na%c5%9bladowcze-wf

https://wheeldecide.com/index.php?c1=Zr%C3%B3b+8+przysiad%C3%B3w&c2=Zr%C3%B3b+8+sk%C5%82on%C3%B3w&c3=Wykonaj+10+kr%C4%85%C5%BCe%C5%84+praw%C4%85+r%C4%99k%C4%85&c4=Wykonaj+10+kr%C4%85%C5%BCe%C5%84+lew%C4%85+r%C4%99k%C4%85&c5=Wykonaj+10+kr%C4%85%C5%BCe%C5%84+praw%C4%85+i+lew%C4%85+r%C4%99k%C4%85&c6=Poskacz+po+pokoju+na+lewej+nodze&c7=Poskacz+po+pokoju+na+prawej+nodze&c8=Po%C5%82%C3%B3%C5%BC+si%C4%99+na+dywanie+na+plecach+i+zr%C3%B3b+rowerek&col=rgy&t=Zabawy+ruchowe+dla+2+C+w+Sp4+w+Koszalinie&time=5

Po intensywnych ćwiczeniach, powinniśmy uspokoić organizm i przyspieszyć jego regenerację. Tu ważne jest aby głęboko oddychać i uregulować oddech. Dlatego też proponuję ćwiczenia uspakajające i medytacyjne. Bardzo dobrymi takimi ćwiczeniami będzie joga dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=sx_Cj-7DgXQ

Może ona także być tematyczna jak: „Na biegunie i na pustyni”: https://www.youtube.com/watch?v=4U4mYHmNqa8

Czy „Wyprawa w kosmos”: https://www.youtube.com/watch?v=DBYZXW0PqmA

A tu proponuję ćwiczenia jogi  z angielską piosenką, która w filmiku pojawia się jako druga: https://www.youtube.com/watch?v=gVx2zhjscsM

Flay like a butterflay – Lataj jak motylek w niebie

Eat like a butterflay in the sky           Jedz jak motylek w niebie

Grow like a butterflay in the sky       Rośnij jak motylek w niebie

Twist like a butterfly in the sky        Okręcaj się jak motylek na niebie

Strech like a butterflay in the sky      Rozciągnij się jak motylek  na niebie

Sleep ike a butterflay in the sky        Śpij jak motylek  na niebie

Poniżej są linki medytacyjne dla dzieci – „Bądź jak żabka”. Dziecko powinno zamknąć oczy, uważnie słuchać i poddać się medytacji i koncentracji. Wykonywać polecenia i delikatnie poruszać ciałem na komendy.

https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q

https://www.youtube.com/watch?v=JJUpsUzwlLM

Przedstawione propozycje zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych oprócz tego, że są częścią realizacji naszych podstaw programowych, to z pewnością mogą tez uatrakcyjnić czas spędzany dziecka w domu. Ponadto też w szybki sposób mogą po prostu odstresować dzieci, które czasem nie do końca rozumiejąc, to co się dzieje wokół, denerwują się i w swoisty sposób przeżywają czas pandemii koronawirusa w Polsce i w swojej rodzinie. Odnoszę wrażenie, że w tych trudnych chwilach nawet ważniejsza jest równowaga duchowa i dobra kondycja fizyczna, niż nauka innych przedmiotów stricte sama w sobie.