III 2020 ZDALNA LEKCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO - cz.2

Małgorzata Kulik - doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa

ZDALNA LEKCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Nowe przepisy wprowadzone przez Ministra Edukacji Narodowej obowiązywać bedą od 25 marca 2020r. do 10 kwietnia 2020r. Określają one  zasady prowadzenia nauczania na odległość i  możliwość oceniania i klasyfikowania uczniów. Wszystko to w kontekście czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19. Jest to czas na inną formę  nauki  w formie zdalnej. W przypadku wychowania fizycznego nie jest to zadanie łatwe zważywszy na główna strefę oddziaływania nauczycieli wychowania fizycznego. Ruch, wysiłek fizyczny, motoryczność, sprawność fizyczna. Oczywiście w połączeniu z zasobem wiadomości  np. edukacja zdrowotna, przepisy i zasady dyscyplin sportowych, historia sportu czy olimpizmu. Jest kilka sposobów jak poradzić sobie w rzeczywistości koronowirusa. Oto kilka propozycji jak wspomagać się przy organizacji i prowadzeniu  zdalnej lekcji wychowania fizycznego.

W dobie Internetu jest to forma wymuszona rzeczywistością. Telefony komórkowe, smartfony, które oprócz funkcji komunikacyjnej stanowią narzędzie do odszukiwania, gromadzenia, wymiany danych. Nowa technologia stosowana w zegarkach, smartwatchach, opaskach, które monitorują  dzienną aktywność i  codzienne czynności. Dostępniość do portali, stron internetowych, aplikacji i narzędzi medialnych jest wsparciem  wychowania fizycznego prowadzonego zadanie.  W dzisiejszych szkołach korzysta się  z dziennika elektronicznego. Stanowi on główny kanał przepływu informacji, kontaktu szeroko rozumianej społeczności szkolnej, a więc jest to możliwość prowadzenia zdalnej lekcji wychowania fizycznego. Można wykorzystać też drogę np.  mailową, aplikację Messenger, WhatsApp.  Liczne pomysły, materiały, przykłady praktyk znajdziemy w Internecie. Wszystko to może być nam bardzo pomocne w zorganizowani i przygotowaniu zdalnej lekcji wychowania fizycznego. Dobierając treści rozwaga nauczycielska musi nam cały  czas towarzyszyć, aby treści i zadania były zgodne z podstawą programową, etapem edukacyjnym, możliwościami sprzętowymi i lokalowymi. Przy przygotowaniu zdalnej lekcji wychowania fizycznego mogą Państwo wykorzystać Facebook.

Dziś jest to największy serwis społecznościowy świata. Można tu znaleźć wiele ciekawych publikacji, filmików, gotowych materiałów z dziedziny fitnessu i sportu. Jest to kanał, gdzie wiele osób dzieli się swoimi praktykami, pomysłami na ciekawe zajęcia, fragmenty lekcji czy pomocami dydaktycznymi

np. https://www.facebook.com/marek.piszczek.5/videos/3097309706960453/

            http://damianrudnik.com/lekcja-wf-w-domu-zagraj-i-cwicz-po…/

Facebook to również grupy tematyczne np.  Nauczyciele Wychowania Fizycznego; Kreatywni nauczyciele, WF inny niż zwykle lub blog Sport to Pestka. Facebook to również łatwy kontakt z klasą. Niemal każda klasa ma własną grupę na Facebooku, a więc jest to możliwość kontaktu z uczniami, przesyłania im zadań, wskazówek do samodzielnego wykonywania. To tutaj mogą również uczniowie porównywać, wykazywać się osiągniętymi wynikami w ramach np. planów treningowych, aplikacjami.

Kolejna pomoc to YouTube. Przeszukując Internet w tematyce związanej ze zdrowiem, kulturą fizyczną na pewno natrafimy na serwis YouTube. Jest to chyba, na dzień dzisiejszy, najbogatszy serwer w interesujące nas zagadnienia. Znajdziemy tam kanały poświęcone zdrowemu trybowi życia, pracy nad własnym ciałem, planom treningowym. To tu znajdziemy np.  film z obszaru  kultury fizycznej np. na temat historii olimpizmu, wydarzenie sportowe np. analiza meczu czy konkurencji lekkoatletycznych, filmy o tematyce sportowej do pokazania pewnych cech osobowości, czy postaw związanych z wysiłkiem fizycznym i rywalizacją lub fragmentów np. zajęć fitness. Filmiki pełne wskazówek, treningów, ktore możemy potraktować jako wirtualną lekcję wychowania fizycznego. Jako wsparcie zdalnej lekcji wychowania fizycznego możemy traktować aplikacje i urządzenia monitorujące. Pojawiły się aplikacje programów dostępnych on-line (np. programy Endomondo, Indares, czy aplikacje firm Polar, Garmin, Nike. Samsung) wraz z nowoczesnymi urządzeniami monitorującymi poziom aktywności. Aplikacje umieszczane są w telefonach komórkowych. Największe marki na rynku sportowo-rekreacyjnym prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnych pomysłów na monitorowanie aktywności fizycznej. Opaska monitorująca liczbę kroków, przebyty dystans, spalone kalorie to urządzenia, które coraz częściej zastępuję zegarek. Wszystkie te dane zapisywane są w specjalnych zindywidualizowanych programach, które pozwalają śledzić własny progres, miesięczną aktywności.  W tym celu proponuje się wykorzystanie dostępnych uczniom i nauczycielom, różnorodnych multimedialnych urządzeń monitorujących aktywność fizyczną. Przykłady aplikacji dla nauczycieli i uczniów to:

 1. „Endomondo” to jedna z popularniejszych aplikacji, która sprawdza się zarówno w czasie biegania, jazdy na rowerze, jak również podczas innych aktywności fizycznych. Aplikacja dostarcza użytkownikowi, m.in. takich informacji, jak: prędkość, czas, spalone kalorie oraz pokonany dystans.

2. „Runkeeper” to aplikacja, która monitoruje czas treningu, prędkość poruszania się, spalone kalorie oraz pokazuje przebytą trasę. Aplikacja oferuje pomiary dla 13 dyscyplin sportowych - od biegania, po kolarstwo, wspinaczkę górską i narciarstwo.

3. „Adidas miCoach” to aplikacja, która monitoruje tradycyjne pomiary, a ponadto pozwala wygenerować programy treningowe na podstawie umiejętności i indywidualnych celów użytkownika.

4. „Nike+GPS” to aplikacja, która monitoruje najważniejsze parametry treningowe. Rejestruje czas, dystans, spalone kalorie i wyświetla na mapie przebytą trasę. Z aplikacją zintegrowany jest serwis Nikeplus. com, który pozwala rywalizować z innymi użytkownikami na różnej płaszczyźnie.

5. „My Tracks” to aplikacja, która rejestruje trasę, prędkość, odległość i wysokość podczas wszelkiej aktywności fizycznej wykonywanej na świeżym powietrzu. W trakcie treningu można na bieżąco wyświetlać dane, dodawać komentarze o trasie, i regularnie otrzymywać powiadomienia głosowe o swoich postępach.

6. „Sports Tracker” to zaawansowana aplikacja umożliwiająca rejestrowanie i dzielenie się nie tylko rezultatami, ale również notatkami i zdjęciami stworzonymi podczas treningu. Sports Tracker monitoruje czas, dystans i spalone kalorie.

7. „Strava Cycling” to jedna z popularniejszych aplikacji dla rowerzystów. Dzięki wykorzystaniu technologii „Google Maps” można obserwować na bieżąco trasę, którą się pokonuje. Aplikacja wyświetla również liczbę zarejestrowanych tras, całkowitą sumę pokonanych podjazdów i przebytych kilometrów oraz całkowity czas spędzony na rowerze.

8. „Workout Trainer” to aplikacja, która pozwala analizować rezultaty oraz metodycznie tłumaczy, jak wykonywać najpopularniejsze ćwiczenia. Postępy treningowe można na bieżąco monitorować w dzienniku.

 9. „Minutes Abs Workout” to aplikacja oferująca program treningowy oraz materiały w postaci zdjęć i filmów, które ułatwiają wykonywanie poszczególnych ćwiczeń i uczą właściwych technik.

 10. „Calorie Counter” to aplikacja, która informuje o tym ile kalorii znajduje się w danej przekąsce lub posiłku. W jej bazie znajduje się ok. 500 tysięcy produktów oraz dań znanych sieci restauracji wraz ze szczegółowymi opisami wartości odżywczych.

11. „Workout Music” to aplikacja pozwalająca ustawić czas pracy (odtwarzanie muzyki) i odpoczynku (zatrzymywanie muzyki) tworząc interwał sesji treningu, czy też lekcji. Aplikacja idealna dla nauczycieli lubujących się w treningach obwodowych, czy też w zajęciach typu crossFit. Atutem jest niewątpliwie to, że podłączając SmartPhona lub iPad-a pod głośniki uczniowie ćwiczą do muzyki, co może być dodatkowym motywatorem do ćwiczeń. Jeśli na sali gimnastycznej nie ma odpowiedniego sprzętu do odtwarzania muzyki, wystarczy zainwestować w głośniki z obsługą Bluetooth i odtwarzać swoje utwory bezprzewodowo.

12. „TGFU Games” to aplikacja posiadająca 100 gier. Gry i działania są klasyfikowane w różnych kategoriach, a także wymienione są alfabetycznie i zalecane w zależności od umiejętności uczniów. Każda gra i aktywność opisuje zalecane poziomy, potrzebny sprzęt, problemy taktyczne, zasady gry, bezpieczeństwa, zmiany i postępy.

13. „Coaches Eye” to aplikacja umożliwia nagrywanie filmów wideo oraz przeglądanie ich w zwolnionym tempie, posiada narzędzia do rysowania oraz prostego udostępniania. Aplikacja ta, jest niesamowicie istotna dla analizy jakości, czy też poprawności nauczanego ruchu. Uczniowie mogą oceniać siebie nawzajem. Po analizie i informacji zwrotnej nauczyciel może się podzielić filmem wideo z uczniami, eksportując go na wiele różnych sposobów (e-mail, wiadomości SMS, „Dropbox”, „YouTube”, rolki z aparatu, czy też poprzez eksportowanie ich do innych aplikacji).

14. „Sprint Timer” to unikatowy zegar/stoper oraz aplikacja robiąca zdjęcia, pozwalająca na dokładny pomiar na mecie, w podobny sposób jak na wielkiej rangi imprezach sportowych. Należy uruchomić stoper, a następnie skierować aparat w stronę mety. Można uzyskać czas zawodnika przekraczającego linię mety z dokładnością do 0,01s.

Zdalna lekcja wychowania fizycznego z wykorzystaniem aplikacji to też rozwiazanie. Można wybrać od bardzo prostych treningów, sekwencji ćwiczeń do caraz bardziej rozbudowanych, a co za tym idzie coraz bardziej zaawansowanych. Każad z aplikacji łączy w sobie również możliwość dokonywania pomiaru i stałego monitorowania. Co dla ćwiczącego jest niezmiernie ważne, gdyż daje inforamcję zwrota.

Materiały edukacyjne – polecane platformy, strony i serwisy internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej zachęca do korzystania z bezpłatnych, dostępnych w internecie narzędzi i materiałów edukacyjnych. Adresy przydatnych stron i portali internetowych przedstawiło ministerstwo w zakładce Nauka zdalna podczas zawieszenia zajęć w szkołach - rekomendacje dla nauczycieli i dyrektorów Rekomendowane strony to: 

 

  • Portal wiedzy dla nauczycieli
  • Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych
  • Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
  • Portal lektury.gov.pl
  • Strona Centrum Nauki Kopernik
  • Portale edukacyjne IPN: Portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i Serwis IPN Przystanek historia
  • Strona Krajowego Biura Programu eTwinning
  • Serwis Ninateka
  • Serwis Muzykoteka Szkolna
  • Biblioteka Cyfrowa Polona
  • Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji
  • Serwis Telewizji Polskiej
  • Serwis Polskie Radio Dzieciom

 

Na stronach tych znajdziemy materiały, które wzbogacą naszą zdalna lekcję z wychowania fizycznego np. w informacje z historii  sportu, olimpizmu, transmisje sportowe, wywiady itp.

Planują i organizujac zdalną lekcję wychowania fizycznego możemy poruszać sie i wykorzystywać w/w narzędzia. Nie wszyscy mamy sprzęt i możliwości oraz predyspozycje do tworzenia własnych medialnych lekcji. Dlatego też, wykorzystujmy to co jest gotowe, udostępnione, ale przede wszystkim róbmy to z głową i nauczycielską etyką.

Kilka pomysłów:

  • Link do transmisji meczu, zawodów sportowych i tutaj w nawiązanu zapoznanie z przepisami danej dyscypliny, rola zawodnika np. w ataku, poruszanie w obronie itp. Można tutaj przygotować krótki test zawierający pytania dotyczące danego zagadnienia. Po powrocie do szkoły możemy przeanalizować i sprawdzić zadaną pracę, a nawet ocenić samodzielne sędziowanie na zajęciach wf.
  • Zlecony zestaw ćwiczeń. Samodzielny pomiar tętna przed i po. Tutaj może np. uczeń samodzielnie wyszukać informacje odnoście tętna spoczynkowego i powysiłkowego. Wpływu aktywności fizycznej na układ krwionośny.
  • Pomiar BMI. Samodzielny pomiar wzrostu, masy ciała i odnalezienie się w tabeli, ocena własnej sylwetki ciała np.https://youtu.be/02Y8Hygrzmo
  • Przygotowanie prezentacji multimedialnej na określony temat np. olimpijczycy naszego regionu. Igrzyska Olimpijskie - krótka historia... Największe sukcesy kadry .....
  • Szamodzielne przygotowanie zestawu ćwiczeń np. kształtujacych, na rozgrzewkę, wzmacniających dana partię mięśni, ćwiczenia relaksacyjne. Najlepsze zestawy po powrocire do szkoły prezentują, poprowadzą wyróżnienie nauczyciele.
  • Samodzielnie wykonaćnp. testZuchoryalbo Eurofit, osiagnięte wyniki odsyłają do nauczyciela.
  • Wykonanie Testu Ruffiera i wyniki odesłane do nauczyciela. Samodzielna interpretacja osiagnietych wyników.

             https://jestesfit.com/zdrowie/test-ruffiera-ocen-swoja-wydolnosc-fizyczna/

            https://www.quiz-maker.com/Q1EU828

            https://learningapps.org/3240534

            https://www.youtube.com/watch?v=W0AhaHilmhk

            https://www.facebook.com/gettingstrongerpl/videos/2966692063391310            

  https://www.youtube.com/watch?v=CYkyVJrPPCY

  • FILMY O SPORCIE. Filmy moga posłużyć jako podstawa do zagadnień, które możemy wykorzystać z zdalnej lekcji wf np. w kontekście postaw fair play, Igrzysk Olimpijskich, przybliżenia zasad dyscyplin sportowych.

            https://kultura.onet.pl/film/wywiady-i-artykuly/najlepsze-filmy-sportowe-filmy

            https://learningfromhollywood.pl/top-15-najlepsze-filmy-o-sportowcach  

Powyżej przykłady działań możliwe do wykorzystania w budowie zdalnej lekcji wychowania fizycznego. Wszystkie one maja miejsce w kontekście podstawy programowej przedmiotu. Przygotowując ten tekst mam jak i Państwo wiele przemyśleń.        Czy sensowne, czy atrakcyjne, czy się przyda, czy po prostu dobre? Ważne, że poszukujemy i próbujemy sprostać, chyba najtrudniejszemu zadaniu postawionemu przed nauczycielami w czasie kwarantanny - zdalna lekcja wychowania fizycznego.

      Literatura:

  • Ostrowska M., Sterna D. (2015) Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach Przykładowe konspekty i polecane praktyki” Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa.
  • Red. Bronikowski M. (2015) Wychowanie fizycznea nowoczesne technologie, AWF Poznań.

Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.