Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

III 2020 Wielkanocne zwyczaje, świąteczne piosenki i muzyka - lekcja zdalna

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Wielkanocne zwyczaje, świąteczne piosenki i muzyka

Poniżej mam dla Państwa przygotowaną przeze mnie lekcję muzyki o tematyce świątecznej. Może być przeprowadzona w klasach IV-VII jednak trzeba ja dostosować do możliwości i umiejętności uczniów: usunąć pewne elementy lub rozbudować inne. Poniżej tekstu są załączniki, które możecie wykorzystać.

WITAJCIE  DZIEWCZYNY I CHŁOPCY!

Dzisiejsza lekcja przybliży nam wielkanocne zwyczaje. Posłuchamy muzyki, pośpiewamy i trochę pogramy. A skoro Wielkanoc koniecznie trzeba zacząć od świątecznego hitu, który napisał niemiecki kompozytor Georg Friedrich Haendel. To słynne  Alleluja z oratorium „Mesjasz”.

1. Posłuchajcie:           https://youtu.be/IUZEtVbJT5c

Obejrzyjcie fragment tego samego utworu zagranego na organach. Zwróćcie uwagę, że organista gra również stopami!       https://youtu.be/Zeau-7JxqXQ

2. Wiosenne święta i zwyczaje słowiańskie

Dawniej wiosna była bardzo ważnym czasem dla ludzi. Był to okres rozkwitu roślinności oraz końca zimowej stagnacji.  Tradycyjne  wiosenne obrzędy odbywały się ku czci bóstw słowiańskich, tj. Jassy, Perkuna i Jarowita oraz Marzanny. Zwyczaje słowiańskie:

Dziady Wiosenne (20 marca) to było wiosenne święto zmarłych. Nocą tego dnia na ziemie przybywali zmarli, których ludzie starali się obłaskawić. Miało to zapewnić pomyślność, płodność i urodzaj w nadchodzącym roku.

Święto Jare (21 marca) tego dnia rozpoczynano kilkudniowy cykl obrzędów, które miały odgonić zimę i przyzwać wiosnę. Do dzisiaj popularnych zwyczajem, związany z tym świętem jest topienie lub palenie Marzanny.

Zdobienie jajek zwyczaj polegający na ozdabianiu jajek przy pomocy farb, naklejek czy ryciu w skorupkach. Wśród Słowian oznaczało to odradzające się wraz z wiosną życiem. Chrześcijanie zaadaptowali to święto - w ten sposób przedstawiają zmartwychwstałego Jezusa.

Śmigus‑dyngus zwyczaj pochodzący z czasów słowiańskich. Tego dnia ludzie spędzali czas na biciu po nogach gałązkami wierzbowymi lub palmami oraz na polowaniu się wodą. Miało to oznaczać obmywanie się z brudu i chorób jakie pojawiały się przez zimę.

3. Obejrzyj zdjęcia z załączników pt. wielkanocne zwyczaje cz. I i II. Poczytaj o innych wielkanocnych zwyczajach i tradycjach. Jakie tradycje kultywowane są w Twoim domu?

4. Otwórz załącznik pt. Wieziemy tu kogucika. Znajdziesz tam słowa wielkanocnej melodii związanej ze zwyczajem wożenia po wsi kurka czyli kogucika. Tej piosenki możesz posłuchać klikając w  poniższy link: https://youtu.be/s6aDkJKj8M0

Jeżeli chcesz zaśpiewać tę piosenkę możesz również otworzyć załączony plik muzyczny, na którym śpiewają Twoi rówieśnicy. Pamiętaj, że możesz nauczyć się śpiewać tę piosenkę i wysłać mi swoje nagranie!

5. A teraz spróbuj zagrać tę melodię na flecie prostym. Oto dźwięki:

G G C2 G    A G A G   x2

G F E D      C1 C1 E E  x2

G F E D C1

Jeżeli nie pamiętasz jak wyglądają te dźwięki na flecie – obejrzyj  film z nagraniem. (sposoby na samodzielna grę na flecie – są w mojej poprzedniej lekcji!)

https://youtu.be/IE_tSpyxtIE

Kiedy już będziesz potrafił zagrać melodię płynnie – spróbuj zagrać razem z nauczycielem na filmiku. Pamiętaj o możliwości zwolnienia tempa w ustawieniach.

  • Jeżeli masz jeszcze ochotę na granie – proponuję Ci inną popularną melodię - „Trzy kurki”.

Oto dźwięki:

CC  GG  AA  G      FF  EE  DD  C

AA  GG  FF  EE     AA  GG  FF  EE

CC  GG  AA  G     FF  EE  DD  C

Zwróć uwagę, że 1 i 3 linijka to te same dźwięki!

Poniżej link z filmikiem, na którym jest bardzo dokładnie pokazane jak to zagrać, więc spróbuj! J

https://youtu.be/_DSzL1c6d4g

Jeżeli wolisz grać na dzwonkach i masz je w domu – pomocny będzie ten link:

https://youtu.be/eyIKpWXSi2o

  1. Jeszcze trochę wielkanocnego śpiewania! Otwórz załącznik „Wielkanocna piosenka-słowa” i kliknij w poniższy link i… już możesz śpiewać! ( praktyczne uwagi do nauki śpiewu znajdują się w poprzedniej proponowanej przeze mnie lekcji!)

https://youtu.be/2F9FG1rD3qI        „Wielkanocna piosenka”

Załączam linki do wesołych, wiosennych piosenek. Słuchając ich możesz nie tylko śpiewać ale również:

- tańczyć

- grać na dowolnych instrumentach ( pamiętaj o grzechotkach i bębenkach, które możesz sam zrobić w domu lub użyć do grania czegoś co wydaje dźwięk, np. pudełeczka z tik - takami)

- zrobić wiosenny rysunek

https://youtu.be/2wgSEPqkPAI    „Wstawaj! To już wiosna! (M. Jeżowska)

https://youtu.be/iN6YfhyeZhs      „Znów przyszła wiosna” (M. Kluza)

  1. Na koniec – jeśli chcesz to posłuchaj Alleluja w wersji na gitary elektryczne:

https://youtu.be/DuHBqhEUBWw

 

Mam nadzieję, że dobrze się bawiliście przy muzyce!

Jeżeli chcecie – ponagrywajcie mi swoje piosenki lub utwory grane na instrumencie i wyślijcie do oceny. Są to prace dodatkowe, które możecie zrobićw dowolnym czasie do 20 kwietnia. Jeżeli macie rodzeństwo – wykonajcie pracę wspólnie!

Zwykle na koniec umieszczam taki dopisek do uczniów. Wy możecie zrobić to inaczej. Pamiętajcie o podaniu terminu wykonania zadania. W przypadku tej lekcji uczniowie nie mają zadanej pracy domowej. Mogą wykonać nagrania piosenek czy melodii na instrumentach i jest to przeze mnie oceniane jako praca na szóstkę. W poprzedniej lekcji również dałam uczniom takie zadanie i nadeszły już odpowiedzi! Nie wszystkie piosenki są nagrane perfekcyjnie czysto, ale nie o to chodzi. Zaskoczyli mnie chłopcy, którzy zwykle nie są chętni do śpiewania, zwłaszcza solowego. Jeden uczeń przysłał mi konieczne dwie wersje piosenki (drugą – ze zmienioną melodią w niektórych fragmentach – a więc twórcza interpretacja!). Inna uczennica wysłała mi filmik, na którym śpiewa ze starszą siostrą. Dostałam również nagrania utworów na flecie i dzwonkach. Mamy pomagały w rejestracji utworów, zwłaszcza filmików. I o to chodzi! To ma być rodzinne muzykowanie, wspólnie spędzony czas i trochę zabawy.

Poniżej umieszczam materiały, które dodałam do lekcji w klasach starszych.

1. Posłuchajcie utworu i przeczytajcie informacje o kompozytorze:

https://youtu.be/IUZEtVbJT5c

Pliki do pobrania
Wieziemy tu kogucikaPobierz