Agnieszka Wilczyńska - doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej
Przykład zdalnej lekcji muzyki w klasie IV szkoły podstawowej
Poniżej propozycja lekcji, którą można przeprowadzić w klasie IV szkoły podstawowej. Do lekcji potrzebny jest komputer z dostępem do internetu. W tekście są linki do muzyki, które po najechaniu myszką i naciśnięciu klawisz Ctrl odsyłają uczniów do konkretnych przykładów muzycznych. Na początku uczniowie czytają krótkie wprowadzenie do lekcji z książki – ja pracuje na Nowej Erze „Lekcja muzyki 4”. Podobne wprowadzenie jest pewnie w każdej innej książce. Możemy również sami napisać kilka słów do uczniów. Uczniowie mają naszykować podręcznik, gdzie jest tekst do piosenki, możemy go również znaleźć w internecie (to piosenka Skaldów – Wiosna). Można wykorzystać inną wiosenną piosenkę, którą mamy w podręczniku. Ważne jest jednak, żeby dołączyć dla ucznia plik audio lub odesłać na stronę You Tube. Podczas słuchania muzyki uczniowie mogą tańczyć z wykorzystaniem dostępnych przyborów tanecznych lub np. paska bibuły, ale mogą również słuchać siedząc. Moi uczniowie w szkole grają na dzwonkach chromatycznych, niektórzy mają instrumenty w domu. Jednak z powodzeniem można zagrać tę samą melodię na flecie prostym. Warto wtedy odesłać uczniów do tabeli chwytów na flet lub rozrysować chwyty potrzebne do tej melodii. Jako zadanie na ocenę – uczniowie wykonują nagrania utworów. Jednak, ze względu na różny poziom umiejętności uczniów a także warunki techniczne – proponuje to zadanie potraktować jako dodatkowe. Wprowadzając pewne modyfikacje można podobna lekcję przeprowadzić w starszych klasach, np. moje klasy VII będą grać Wiosnę w oryginale od dźwięku e i wykonywać ją w efekcie końcowym z oryginalną wersją utworu Vivaldiego. Poniżej dźwięki:
e gis gis gis fis e h
h a gis gis gis fis e h
h a gis a h a gis fis dis h(dolne), X2
powtórzenie całości bez ostatnich dwóch dźwięków
e h a gis a h cis2 h x2
e cis2 h e cis2 h
e cis2 h a gis fis e fis e, X2
Modyfikacji tematu może być wiele. Mam nadzieję, że poniższy przykład okaże się pomocny.
Temat: Wiosna w muzyce.
1. Przeczytaj informacje w książce – str.95.
2. Posłuchaj utworu Antonio Vivaldiego pt. „Cztery pory roku” – Wiosna.
Podczas słuchania możesz tańczyć lub np. bawić się apaszką Mamy, kreśląc nią wzory.
3. Posłuchaj piosenki pt. „Wszystko kwitnie wkoło” – słowa są na str. 96.
4. Posłuchaj utworu Leopolda Mozarta pt. „Symfonia dziecięca”.
Jakie słyszysz odgłosy oprócz muzyki?
A teraz posłuchaj jeszcze raz i zobacz na czym grają muzycy.
5. Posłuchaj jeszcze raz piosenki pt. „Wszystko kwitnie wkoło” i naucz się ją śpiewać. Dla ułatwienia nauki - zatrzymuj muzykę po każdej linijce tekstu (za pomocą pauzy) i powtarzaj melodię. W ten sposób zaśpiewaj po fragmencie całą piosenkę. Posłuchaj kilka razy i zaśpiewaj.
Zadanie dla chętnych – kiedy już się nauczysz śpiewać- nagraj dla mnie piosenkę używając w telefonie dyktafonu i wyślij mi ją, żebym mogła posłuchać i ocenić.
6. Gramy na dzwonkach chromatycznych – zadanie dla tych, którzy mają instrument w domu.
Podaję literowe nazwy dźwięków fragmentu utworu Wiosna, który słuchałeś na początku lekcji:
c e e e d c g
g f e e e d c g
g f e f g f e d X2 (jeszcze raz od początku)
c g f e f g a g X2
c a g c a g
c a g f e d c d c
Najpierw „zagraj palcem” – czytaj nazwy i pokazuj odpowiednie płytki.
Później – zagraj pałeczką, pamiętaj żeby nie przytrzymywać płytki (wtedy płytka dźwięczy).
Żeby złapać odpowiedni rytm – posłuchaj nagrania melodii na keyboardzie. Możesz również grać na dzwonkach razem z nagraniem. Pamiętaj, ze możesz odtworzyć nagranie w wolniejszym tempie. W tym celu w ustawieniach (na zębatce) wybierz wolniejsze tempo. Kiedy nauczysz się już szybciej grać – możesz przyśpieszyć tempo.
Jeżeli chcesz – nagraj swoje wykonanie i wyślij mi.
Życzę Ci dobrej zabawy przy muzyce!