VI 2016 Cała Polska czyta dzieciom

Barbara Sałacka - doradca metodyczny wychowania przedszkolnego 

Już kolejny rok bierzemy udział  w akcji Cała Polska czyta dzieciom. Przed świętami Wielkanocnymi uczestniczyłam z pięciolatkami  w zajęciach bibliotecznych. Tym razem słuchaliśmy wierszy o wiośnie, poznawaliśmy tradycje związane ze Świętami. Bawiliśmy się jajkami, tworzyliśmy wspólną pisankę. Rodzice przygotowali  stół wielkanocny z mazurkiem, babą wielkanocną, barankiem, pisankami.

Przebieg spotkania:
- Powitanie z panią bibliotekarką.
- Słuchanie wiersza Jana Brzechwy Przyjście wiosny połączone z przechodzeniem od jednej ilustracji do drugiej.
- Zadanie dla dzieci wyszukiwanie wiosennych kwiatów nazywanie ich (przebiśnieg, krokus, tulipan)
- Rozmowa na temat Świąt Wielkanocnych :nazywanie elementów stołu wielkanocnego.
- Słuchanie wiersza: Agnieszki Szóstyk  Wielkanocna bajka w skorupce z jajka.
- Degustacja pokarmów wielkanocnych słuchanie wierszy recytowanych przez panią bibliotekarkę: Świąteczny Baranek, Baba Wielkanocna,  Mokry zwyczaj.
- Zabawy z jajkiem - dzieci ustawione w dwóch rzędach naprzeciwko siebie każdy ma papierowe jajko, przebieg zabaw:
- Tak potocz jajko,ażeby się zderzyło z jajkiem kolegi.
- Każde dziecko otrzymuje łyżeczkę - połóż swoje jajko na łyżeczkę i przenieś je na wyznaczone miejsce.
- Stukanie się jajkami w parach.
- Zabawa w parach masażyk relaksacyjny - jajko sobie drogą szło palce wędrują po szyi i głowie -  napotkało patelnicę - głaskanie po głowie otwartą dłonią - upst, udaje jajecznicę uderzenie delikatnie  pięścią w głowę i otwieranie się palców.

- Wspólne śpiewanie piosenki Pisanka.
- Ozdabianie wybranego dziecka kolorowymi kropeczkami, tworzenie wspólnej pisanki przy muzyce M. Ziaber Wielkanocna piosenka.
- Wspólny taniec z pisanką.
- Zabawa plastyczna ozdabianie tekturowego jajka kolorowymi papierkami wg własnego  pomysłu.
- Śpiewanie piosenki My jesteśmy zającami.
- Pożegnanie z panią bibliotekarką.

Zachęcam nauczycieli do systematycznej współpracy z bibliotekami. Głośne czytanie czy recytowanie wierszy jest skutecznym sposobem kształtowania zainteresowań czytelniczych dzieci, to znakomity sposób rozwijania dzieciecego umysłu oraz budzenia motywacji do nauki czytania i pisania.