Przedszkole nr 22 w Koszalinie

W dniach 02.11- 08.11. 2016r. w Przedszkolu nr 22 w Koszalinie  odbył się Tydzień Edukacji Globalnej pod hasłem „ Razem dla pokoju”.  W zajęciach  wzięły udział  nauczycielki i dzieci z najstarszych grup wiekowych ( 5-6 latki ). Koordynatorem projektu była Anetta Ślusarz.

Przed rozpoczęciem projektu w holu przedszkola  przygotowana została wystawa plakatowa, która miała za zdanie wprowadzić w tematykę edukacji globalnej i zachęcić do pomocy w przygotowaniu zajęć. Informację o TEG zamieszczono również na stronie internetowej naszego przedszkola.

 Edukacja globalna sprzyja kształtowaniu postaw: odpowiedzialności, szacunku i otwartości od najmłodszych lat.  Poprzez zabawę dzieci mogły poznawać mapę, globus, rozpoznawały i nazywały kontynenty ,  w tym Afrykę. Stworzyły kącik książek  i przedmiotów o tematyce afrykańskiej (ludność, roślinność, zwierzęta). Dzieci obejrzały prezentację multimedialną o życiu dzieci w Afryce, poznały ich obyczaje, ulubione zabawy, dowiedziały się o problemach zdrowotnych, żywieniowych ludności afrykańskiej oraz ubóstwie, braku wody pitnej. Podczas TEG dzieci wykonały prace plastyczne pt. „ Jaj wyobrażam sobie kraje rozwijające się po 2030 r”. Dla rodziców została zorganizowana wystawa tych prac, spośród których jury wybrało cztery , które zostały przekazane na konkurs . Przedszkolaki słuchały bajek pochodzących z Afryki , jak „Słoń i człowiek”( bajka ludów Borana i Oromo), „ Kameleon i jaszczurka”( bajka opowiadana w Malawi, Tanzanii i Mozambiku) i inne. Dzieci utrwalały swoją wiedzę o Afryce podczas rozmaitych  zabaw i gier planszowych ( „ gra o wodę”, gra o zasoby”). Podsumowaniem TEG było spotkanie z wolontariuszką, która przebywała na misji w Afryce ( w Kenii) i w sposób bardzo ciekawy i interesujący przybliżyła dzieciom powyższą tematykę.

Dzięki TEG dzieci, pracownicy przedszkola i rodzice mogli zrozumieć zależności łączące ludzi na całym świecie, w szczególności zależności między globalnym Południem i globalną Północą. Zajęcia te pozwoliły w zupełnie nowy sposób postrzegać świat.