Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym

Książka „Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym” zawiera dwa zasadnicze, uzupełniające się i przeplatające ze sobą wątki: badawczy oraz dydaktyczny. Badawczy – wiedzie od teorii ku szkolnej praktyce: wskazuje na potrzeby, cele i satysfakcje z zajęć prowadzonych w terenie jak również identyfikuje trudności z jakimi borykają się nauczyciele pracujący z uczniami w tej formie i daje praktyczne podpowiedzi radzenia sobie z nimi.

Wątek dydaktyczny – uświadamia ciągłość tradycji geograficzno-dydaktycznych, których autorzy opracowania czują się dziedzicami. Co więcej, szeroko prezentuje aktualne koncepcje i sposoby poznania geograficznego realizowanego w formie bezpośrednich, terenowych obserwacji. W tym dydaktycznym spojrzeniu na współczesne i od dawna uznane idee edukacji geograficznej pojawia się wiele odniesień do dzisiejszego, jakże odmiennego świata – konsumpcyjnego, relatywistycznego, pośpiesznego i wirtualnego, oraz funkcjonującej w nim polskiej szkoły. Owo spojrzenie Koncentruje się na bezpośrednim kontakcie człowieka ze środowiskiem (przyrodniczym, społecznym, kulturowym).

W książce przedstawiono pomysły i rozwiązania dydaktyczne stosowane podczas przygotowania i realizacji zajęć terenowych: ich form, metod i technik. Książka „Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym” ukierunkowuje na różnorodne cele, wartości i efekty kształcenia geograficznego.

Dostępna jest nieodpłatnie na stronie Komisji Edukacji Geograficznej PTG:

http://kegptg.geo.uni.lodz.pl/uploads/Zajecia_terenowe_2020