III 2021 Wiosenna gimnastyka
Wiosenna gimnastyka
Małgorzata Pietruk – doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
„Ruch jest życiem”.
Arystoteles
Ruch ma szczególne znaczenie dla dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ związany jest z ich wszechstronnym rozwojem. Ruch wpływa na rozwój sił fizycznych, aktywności, wytrzymałość, a także czyni dzieci bardziej otwartymi i śmiałymi.
Rozwijając sprawność fizyczną dzieci warto stosować niecodzienne przybory, aby uatrakcyjnić zabawy.
Zabawy z gazetami
- „Zabawy z gazetami” – dzieci otrzymują gazety. Swobodnie machają gazetami wg. poleceń słownych – wysoko, nisko, jedną ręką, drugą ręką;
- „Ruch przy muzyce” - dzieci tańczą w rytm melodii, trzymając gazetę na głowie, na ramieniu, na otwartej dłoni;
- – dzieci obunóż, na jednej nodze, na drugiej nodze podskakują na rozłożonych na gazetach;
- „Skoki przez przeszkodę” – gazety leżą na dywanie dzieci chodzą po dywanie, gdy napotkają przeszkodę wykonują przeskoki przez rozłożoną gazetę;
- „Froterujemy podłogę” – gazeta między kolanami – dzieci wykonują skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła i równocześnie uważając aby nie potrącić kolegi;
Zabawy z plastikowymi butelkami
- „Wałkujemy ciasto” – siad klęczny, butelka przed kolanami; dzieci trzymają dłonie na butelce, przesuwanie butelki w przódi przysuwanie jej do kolan;
- „Koszykarze” – dzieci stoją w małym rozkroku, przekładają butelki na przemian pod kolanami, raz prawym, raz lewym tworząc ósemkę, następniew marszu jw.;
- „Karuzela” – dzieci w siadzie skulnym przetaczają butelkę wokół siebie starając się butelkę turlać dłońmi;
- „Sprytne stopy” – w siadzie podpartym dzieci starają się chwycić butelkę stopami i unieść ją do góry;
- „Luneta” – dzieci leżą na brzuchu, ręce oparte na łokciach, patrzą w lunetę raz prawym, raz lewym okiem;
- „Wędrujące butelki” – w leżeniu na brzuchu, dzieci z ramionami wyprostowanymi na podłodze przetaczają butelkę między rękami, z jednoczesnym podniesieniem tułowia do góry;
- „Podrzuć i chwyć” – dzieci w siadzie skrzyżnym podrzucają w górę butelki tak, aby móc je chwycić;
Zabawy ze sznurkami lub wstążkami:
- „Kołyska” – dzieci w siadziena podłodze, opierają stopy o trzymanyw rękach sznurek, wykonują kołyskę;
- „Winda” – dzieci stojąc unoszą palcami stóp sznurek do góry i opuszczają w dół, następnie zmiana ról;
- „Kulawy wróbelek” – dzieci skaczą na jednej nodze, drugą nogę zgiętąw kolanie trzymają uniesioną na wstążce w okolicy kostki, skaczą dookoła siebie;
- „Koniki” – dzieci stoją w parach, jedno za drugim, trzymają w dłoniach sznurki, biegają swobodnie po sali „konik” unosi wysoko kolana , następnie zmiana ról;
- „Płotki” – dzieci stojąc trzymają za końce naciągnięte sznurki, na polecenie nauczyciela przechodzą przez sznurek, przeciągają go za plecami unoszą nad głową i przenoszą do przodu;
- „Ślimak” – dzieci w leżeniu tyłem przekładają nogi przez naciągniętyw dłoniach sznurek do przodu i do tyłu;
Zabawy z kłębkiem wełny:
- „Mostek” – dzieci w parach, jedno w klęku podpartym wykonuje mostek, a drugie przetacza pod mostkiem kłębek i przechodzi na czworakach pod kilka razy i zmiana;
- „Maszerują żołnierze” – dzieci rytmicznie maszerująz wysokim unoszeniem kolan i przekładają kłębek pod kolanem;
- „Spacerujący stoliczek” – dzieci chodzą na wszystkich kończynach, brzuchem zwróceni ku górze, z kłębkiem wełny na brzuchu, „stolik” może przesuwać się do przodu lub do tyłu, tak aby kłębek nie spadł;
- „Klaśnij i złap” – dzieci stojąc podrzucają kłębek do góry, klaszczą i starają się złapać spadający kłębuszek do rąk;
- „Podrzuć i łap” – dzieci podrzucają i chwytają kłębki wełny na przemian, lewą i prawą ręką;
- „Złap myszkę” – dzieci leżą na plecach, starają się między stopami podnieść kłębek do góry;
- „Rzuć w okienko” – dzieci z wyznaczonego miejsca celują do kosza, powtarzają ćwiczenie prawą i lewą ręką ;
Zabawy z workami na śmieci:
- „Zające” – dzieciwykonują skoki obunóż w workach z zachowaniem ostrożności;
- „Siłacze” – dzieci w parach w siadzie skrzyżnym naprzeciw siebie trzymają w dłoniach worki – liny; przeciąganie liny z zachowaniem ostrożności;
- „Wycieranie ręcznikiem” – siad skrzyżny, worek z tyłu za plecami, dzieci przesuwają worki poziomo i skośnie tak jak przy wycieraniu ręcznikiem;
- „Skoki” – dzieci wykonują dowolne skokiprzez worek – przodem, bokiem, tyłem;
- „Ukłony” – dzieci w siadzie klęcznym trzymają worek za końce oburącz, wzniesione w górę, wykonują głęboki skłon tułowia w przód do „ukłonu japońskiego” i wyprost;
- „Odpoczynek” – dzieci leżą na plecach z workiem trzymanym w dłoniach, ramiona wyprostowane, podnoszenie się do pozycji siadu;
- „Taniec - wywijaniec” – dzieci stojąc na worku wykonują skręty tułowia naśladujące taniec – na całych stopach, na piętach, na palcach;
Zabawy z gąbkami:
- „Akrobaci” – dzieci w marszu i w biegu przekładają gąbki z ręki do rękiz przodu, z tyłu, wokół siebie, pod kolanem itp;
- „W cyrku” – dzieci układają gąbki na stopie, podrzucają w górę i starają się złapać;
- „Pingwinki” – podskoki obunóż z gąbką między kolanami, chód z gąbkami;
- „Przeplotka” – dzieci w leżeniu na plecach – unoszą gąbki między stopami za głowę, następnie rękami przenoszą gąbkę w przód przechodząc do siadu itd.;
- „Sztuczka” – dzieci w staniu rozkrocznym rzucają gąbki między nogami w tył ponad siebie, tak by przeleciała w przód ponad głową;
- „Szybki i zwinny” – dzieci stojąc rzucają gąbk w górę i przed chwytem starają się wykonać np. klaśnięcie w dłonie, wykonać obrót, zrobić przysiad itp.;
- „Czatujące koty” – dzieci na czworakach popychają gąbkę ręką i starają się naśladować ruchy skradającego kota, tak samo z gąbką na plecach;
Zachęcam do aktywności fizycznej.