III 2021 Wiosenna gimnastyka

 

Wiosenna gimnastyka

Małgorzata Pietruk – doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

 

„Ruch jest życiem”.

Arystoteles

 

Ruch ma  szczególne znaczenie dla dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ związany jest  z ich wszechstronnym rozwojem. Ruch wpływa na rozwój sił fizycznych, aktywności, wytrzymałość, a także czyni dzieci bardziej otwartymi i śmiałymi.

Rozwijając sprawność fizyczną dzieci warto stosować niecodzienne przybory, aby uatrakcyjnić zabawy.

 

Zabawy z gazetami

  • „Zabawy z gazetami” – dzieci otrzymują gazety. Swobodnie machają gazetami wg. poleceń słownych – wysoko, nisko, jedną ręką, drugą ręką;
  • „Ruch przy muzyce” - dzieci tańczą w rytm melodii, trzymając gazetę na głowie, na ramieniu, na otwartej dłoni;
  • – dzieci obunóż, na jednej nodze, na drugiej nodze podskakują na rozłożonych na gazetach;
  • „Skoki przez przeszkodę” – gazety leżą na dywanie dzieci chodzą po dywanie, gdy napotkają przeszkodę wykonują przeskoki przez rozłożoną gazetę;
  • „Froterujemy podłogę” – gazeta między kolanami – dzieci wykonują skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła i równocześnie uważając aby nie potrącić kolegi;

Zabawy z plastikowymi butelkami

  • „Wałkujemy ciasto” – siad klęczny, butelka przed kolanami; dzieci trzymają dłonie na butelce, przesuwanie butelki w przódi przysuwanie jej do kolan;
  • „Koszykarze” – dzieci stoją w małym rozkroku, przekładają butelki na przemian pod kolanami, raz prawym, raz lewym tworząc ósemkę, następniew marszu jw.;
  • „Karuzela” – dzieci w siadzie skulnym przetaczają butelkę wokół siebie starając się butelkę turlać dłońmi;
  • „Sprytne stopy” – w siadzie podpartym dzieci starają się chwycić butelkę stopami i unieść ją do góry;
  • „Luneta” – dzieci leżą na brzuchu, ręce oparte na łokciach, patrzą w lunetę raz prawym, raz lewym okiem;
  • „Wędrujące butelki” – w leżeniu na brzuchu, dzieci z ramionami wyprostowanymi na podłodze przetaczają butelkę między rękami, z jednoczesnym podniesieniem tułowia do góry;
  • „Podrzuć i chwyć” – dzieci w siadzie skrzyżnym podrzucają w górę butelki tak, aby móc je chwycić;

 

Zabawy ze sznurkami lub wstążkami:

  • „Kołyska” – dzieci w siadziena podłodze, opierają stopy o trzymanyw rękach sznurek, wykonują kołyskę;
  • „Winda” – dzieci stojąc unoszą palcami stóp sznurek do góry i opuszczają w dół, następnie zmiana ról;
  • „Kulawy wróbelek” – dzieci skaczą na jednej nodze, drugą nogę zgiętąw kolanie trzymają uniesioną na wstążce w okolicy kostki, skaczą dookoła siebie;
  • „Koniki” – dzieci stoją w parach, jedno za drugim, trzymają w dłoniach sznurki, biegają swobodnie po sali „konik” unosi wysoko kolana , następnie zmiana ról;
  • „Płotki” – dzieci stojąc trzymają za końce naciągnięte sznurki, na polecenie nauczyciela przechodzą przez sznurek, przeciągają go za plecami unoszą nad głową i przenoszą do przodu;
  • „Ślimak” – dzieci w leżeniu tyłem przekładają nogi przez naciągniętyw dłoniach sznurek do przodu i do tyłu;

 

Zabawy z kłębkiem wełny:

  • „Mostek” – dzieci w parach, jedno w klęku podpartym wykonuje mostek, a drugie przetacza pod mostkiem kłębek i przechodzi na czworakach pod kilka razy i zmiana;
  • „Maszerują żołnierze” – dzieci rytmicznie maszerująz wysokim unoszeniem kolan i przekładają kłębek pod kolanem;
  • „Spacerujący stoliczek” – dzieci chodzą na wszystkich kończynach, brzuchem zwróceni ku górze, z kłębkiem wełny na brzuchu, „stolik” może przesuwać się do przodu lub do tyłu, tak aby kłębek nie spadł;
  • „Klaśnij i złap” – dzieci stojąc podrzucają kłębek do góry, klaszczą i starają się złapać spadający kłębuszek do rąk;
  • „Podrzuć i łap” – dzieci podrzucają i chwytają kłębki wełny na przemian, lewą i prawą ręką;
  • „Złap myszkę” – dzieci leżą na plecach, starają się między stopami podnieść kłębek do góry;
  • „Rzuć w okienko” – dzieci z wyznaczonego miejsca celują do kosza, powtarzają ćwiczenie prawą i lewą ręką ;

 

Zabawy z workami na śmieci:

  • „Zające” – dzieciwykonują skoki obunóż w workach z zachowaniem ostrożności;
  • „Siłacze” – dzieci w parach w siadzie skrzyżnym naprzeciw siebie trzymają w dłoniach worki – liny; przeciąganie liny z zachowaniem ostrożności;
  • „Wycieranie ręcznikiem” – siad skrzyżny, worek z tyłu za plecami, dzieci przesuwają worki poziomo i skośnie tak jak przy wycieraniu ręcznikiem;
  • „Skoki” – dzieci wykonują dowolne skokiprzez worek – przodem, bokiem, tyłem;
  • „Ukłony” – dzieci w siadzie klęcznym trzymają worek za końce oburącz, wzniesione w górę, wykonują głęboki skłon tułowia w przód do „ukłonu japońskiego” i wyprost;
  • „Odpoczynek” – dzieci leżą na plecach z workiem trzymanym w dłoniach, ramiona wyprostowane, podnoszenie się do pozycji siadu;
  • „Taniec - wywijaniec” – dzieci stojąc na worku wykonują skręty tułowia naśladujące taniec – na całych stopach, na piętach, na palcach;

Zabawy z gąbkami:

  • „Akrobaci” – dzieci w marszu i w biegu przekładają gąbki z ręki do rękiz przodu, z tyłu, wokół siebie, pod kolanem itp;
  • „W cyrku” – dzieci układają gąbki na stopie, podrzucają w górę i starają się złapać;
  • „Pingwinki” – podskoki obunóż z gąbką między kolanami, chód z gąbkami;
  • „Przeplotka” – dzieci w leżeniu na plecach – unoszą gąbki między stopami za głowę, następnie rękami przenoszą gąbkę w przód przechodząc do siadu itd.;
  • „Sztuczka” – dzieci w staniu rozkrocznym rzucają gąbki między nogami w tył ponad siebie, tak by przeleciała w przód ponad głową;
  • „Szybki i zwinny” – dzieci stojąc rzucają gąbk w górę i przed chwytem starają się wykonać np. klaśnięcie w dłonie, wykonać obrót, zrobić przysiad itp.;
  • „Czatujące koty” – dzieci na czworakach popychają gąbkę ręką i starają się naśladować ruchy skradającego kota, tak samo z gąbką na plecach;

 

Zachęcam do aktywności fizycznej.