XI 2018 Sposoby na efektywną naukę uczniów klas I –III i nie tylko…

Joanna Seremak – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 17 w Koszalinie

Ludzie na ogół dążą do rozwoju, poszerzania swojej wiedzy i umiejętności, mając tym samym na celu sukcesy zawodowe, dobrobyt, szczęście w każdej dziedzinie życia.

Rozpoczęcie nauki w szkole to zupełnie nowy etap w życiu dzieci i ich rodziców, czas przygotowań do dorosłego życia. Jak pomóc uczniom osiągać sukcesy i przejść przez czas nauki w szkole dobrze, radośnie, efektywnie?

Pierwszy krok to osiągniecie przez 7- latka (czasami 6- latka) tzw. dojrzałości szkolnej czyli gotowości do podjęcia nauki, zainteresowanie nauką oraz taki sam poziom rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, który pozwoli podołać szkolnym obowiązkom, odnaleźć się w grupie rówieśniczej i osiągnąć sukces w szkole.

Na szczęście w przedszkolach jest obowiązek diagnozowania gotowości pójścia do szkoły – warto by ten etap w przedszkolu potraktować z pełną odpowiedzialnością. Wszelkie wątpliwości pomogą rozwiązać specjaliści w Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych, gdzie każdy rodzic może zgłosić się ze swoim dzieckiem i poprosić o badanie gotowości szkolnej.

Jeśli pierwszak jest już w szkole, w pełni dojrzały do nauki to warto dbać o to, by jego nauka przebiegała jak najlepiej. Każdy, najdrobniejszy sukces motywuje, dlatego niezwykle istotne jest podkreślanie nawet najmniejszych „zasług” uczniów, docenianie ich starań i wysiłku włożonego w pracę (nawet jak efekt tej pracy nie jest imponujący)!

Niezwykle ważne jest dobre nastawianie do szkoły, przedstawianie szkoły i nauczycieli w jak najlepszym świetle, budowanie radosnych skojarzeń ze szkołą.

Rolą nauczycieli i rodziców jest przeprowadzenie nowych uczniów przez pierwsze miesiące w szkole – delikatnie, pozwalając im się oswoić z nową rzeczywistością i wypracować ciepłe i radosne relacje z nauczycielami i rówieśnikami.

Dzieci w tym wieku potrzebują bardzo uporządkowanego stylu życia, który zapewnia im poczucie bezpieczeństwa.

Dlatego polecam by  w domach rodzinnych ustalone były zasady: kiedy  i gdzie dzieci mają odrabiać lekcje, jakie godziny są przeznaczone na naukę, jakie na zabawę. Miejsce do odrabiania lekcji powinno być dobrze oświetlone (dla praworęcznych lampka z lewej strony, a dla leworęcznych z prawej) oraz wyznaczone stałe przestrzenie na książki, przybory szkolne itp. I co bardzo ważne: bardzo ograniczony  czas na komputer, tablet czy smartfon.

Wielkim błędem jest przyzwalanie na przebywanie dłuższego czasu  przy komputerach – to zagrożenie XXI wieku. Zbyt częste korzystanie z takich urządzeń może doprowadzić do uzależnienia, osłabienia wzroku, poważnych wad postawy, wyobcowania i zatracenia umiejętności nawiązywania dobrych relacji z rówieśnikami. Wyznaczenie limitu np.0,5 godziny dziennie i używanie tych  urządzeń pod kontrolą rodzica to dobry sposób na to, by nowoczesna technologia  spełniała  wyłącznie użyteczną rolę  i pomagała w ich rozwoju intelektualnym.

Dla odmiany, szalenie istotne jest dbanie o to, by dzieci miały zapewnioną dużą ilość ruchu: wszelkie zajęcia sportowe, basen, zabawy na podwórku, jazda na rowerze to zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój, zarówno w sferze fizycznej jak  psychicznej i emocjonalnej.

Kolejny filar, na którym opiera się  sukces uczniów to: szeroko pojęte odżywianie. Coraz bardziej popularne jest powiedzenia: ”Jesteś tym co jesz”.

Zagrożeniem dzisiejszych czasów, rujnującym zdrowie są słodycze. Lekarze i dietetycy biją na alarm: spożywanie słodyczy powoduje m.in. próchnicę, grzybicę, ogromną nadpobudliwość ruchową dzieci, obniżoną zdolność do koncentracji i otyłość. Natomiast  wyrabianie nawyków spożywania dużej ilości warzyw, owoców, białka – tak ważnego budulca w okresie intensywnego wzrastania, to również sposób na sukces, w myśl starego powiedzenia „w zdrowym ciele – zdrowy duch”.

Zdrowie – to również równowaga emocjonalna, którą zapewnić może dobra atmosfera w domu, poczucie bycia kochanym przez oboje rodziców oraz innych członków rodziny. Dziecko ma ogromną potrzebę miłości, przytulania spędzania czasu z tymi, którzy je kochają. Nic nie zastąpi mu czasu spędzonego razem z mamą, tatą i pozostałymi członkami rodziny. Miłość i ciepło domu rodzinnego to szansa na sukces dla każdego. W atmosferze spokoju, wolnej od kłótni i niepokojów, nauka przychodzi łatwiej.

Niedoceniony sposób spędzania wolnego czasu to czytanie dzieciom. Popularna i wciąż wznawiana ogólnopolska akcja pt.”Cała Polska czyta dzieciom”, popierana przez wiele autorytetów z dziedziny psychologii i pedagogiki, nie dzieje się bez powodu. Zachęca ona do codziennego czytania dzieciom przez 20 minut dziennie (minimum).Ta prosta i nic nie kosztująca czynność może przyczynić się do sukcesu każdego dziecka. Wielu naukowców dowiodło, że codzienne czytanie niezwykle stymuluje mózg, dlatego apelują oni by czytać nawet niemowlętom. Dzieci, którym się czyta codziennie mają bogatszy zasób słownictwa, ich wypowiedzi są piękniejsze i bardziej poprawne. Dzieci, które już samodzielnie czytają, nie mają kłopotów z ortografią.

W miejsce oglądania telewizji (jej nadmierne oglądanie powoduje m.in. zwiększenie zachowań agresywnych, lęki i frustracje) warto czytać, poszerzając tym samym horyzonty.

Dodatkowe umiejętności dzieci zdobywają również na zajęciach dodatkowych. Popularne zajęcia popołudniowe pozwolą rozwinąć talenty, jednak rolą dorosłych jest dopilnowanie, by nie było ich za dużo - by dzieci nie były zbytnio obciążone. Trzeba mieć na uwadze to, że dzieci potrzebują czas na zabawę, odpoczynek i muszą się solidnie wysypiać.

Sukces jest więc wypadkową wielu rzeczy. Warto zatroszczyć się o to, by nasze dzieci mogły rozwijać się harmonijnie, będąc mądrze prowadzone ku dorosłości przez rodziców i nauczycieli.