V 2021 Zabawy z figurami geometrycznymi

Katarzyna Sieruga Przedszkole Miejskie nr 10 Kołobrzeg

Odkrywanie pojęć z zakresu geometrii przez dziecko jest bezpośrednio związane z jego codziennym życiem. W tym okresie dziecko w poznawanych przez siebie płaskich figurach geometrycznych akceptuje jedynie te, których kształty odzwierciedlają znane mu przedmioty, a więc przede wszystkim koło, kwadrat, trójkąt. Te właśnie figury geometryczne poznały dzieci z grupy trzylatków podczas zajęć w przedszkolu. Celem tych zajęć było rozwijanie intuicji geometrycznych, poznawanie nazw i wyglądu podstawowych figur geometrycznych oraz rozwijanie kreatywności. Zajęcia łączyły w sobie różnorodne formy aktywności. Jedną z nich było kodowanie figur geometrycznych. Poprzez udział w różnych aktywnościach i zabawach przedszkolaki utrwaliły pojęcia i umiejętności matematyczne związane z figurami geometrycznymi.

Poniżej przedstawiam różne zabawy i aktywności, które wykorzystałam podczas wprowadzania dzieci w świat figur geometrycznych:

„Koła, kółeczka” – wspólne zabawy kształtujące umiejętność rozpoznawania kół wśród innych figur geometrycznych.

Aktywności dzieci:

  • Zaproszenie dzieci do koła przy piosence pt. „Chodźcie do koła piosenka Was woła”.
  • Wprowadzenie do tematu zagadką:

 Mogą być cztery,
mogą być dwa,
ma je samochód
i rower ma.

  • Prezentacja utworu A. Dziechciarczyk pt: „Narysuje koło” ilustrowanego sylwetami.
  • Rozmowa na temat wiersza połączona z zabawą „Co ma kształt koła?” – nauczyciel układa na dywanie różne przedmioty w różnych kształtach. Zadaniem dzieci jest wskazać te przedmioty, które mają kształt koła.
  • Zabawa ruchowa „Kierowca” połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi - dzieci otrzymują małe obręcze, które pełnią funkcje kierownicy. Gdy nauczyciel pokazuje zielone koło- dzieci „kręcą kierownicą” i poruszają się po sali. Kiedy nauczyciel pokazuje czerwone koło- dzieci zatrzymują się.
  • „Kodowanie kół” - zadaniem dzieci jest segregowanie kół według wielkości i koloru oraz dopasowanie do odpowiedniego miejsca na planszy.
  • „Koła” - dzieci „rysują” koła w powietrzu wskazanymi przez nauczyciela częściami ciała (palcem, łokciem, stopą). Dzieci z wykorzystaniem sznurówek układają kształt koła.
  • „Figury” - dzieci otrzymują na tackach różne figury geometryczne, zadanie polega na wyszukaniu kół spośród innych figur geometrycznych oraz ich przeliczenie.
  • „Rysunek z kół” - odrysowywanie kół z talerzy, pokrywek od garnków, figur, klocków w kształcie koła itp. Dzieci wykonują z odrysowanych kół obrazek (np. słońce, kwiatek) zamalowują sylwety kół farbą, kredką.
 

„Kwadrat” – wspólne zabawy kształtujące umiejętność rozpoznawania i nazywania kwadratów wśród innych figur.

Aktywności dzieci:

  • Prezentacja utworu pt: „Kwadrat” ilustrowanego sylwetami.

„KWADRAT”

Kwadrat cztery boki ma.

Rozpoznacie go raz dwa,

Bo wygląda jak pudełko,

Czekoladka lub okienko.

Kiedy najdzie was ochota

Z kilku kwadratów zróbcie robota.

On wam pomoże przyjrzeć się światu

I znaleźć przedmioty w kształcie kwadratu.

  • Zabawa „Co ma kształt kwadratu?” – nauczyciel układa na dywanie różne przedmioty w różnych kształtach. Zadaniem dzieci jest wskazać te przedmioty, które mają kształt kwadratu.
  • Zabawa ruchowa „Kwadrat - koło” na dywanie rozłożone są sylwety kwadratów i kół, dzieci swobodnie chodzą między figurami. Na hasło nauczyciela: koło lub kwadrat, dzieci muszą stanąć na odpowiedniej figurze.
  • „Kodowanie figur” - zadaniem dzieci jest uporządkowanie figur (kwadraty, koła) według wielkości i koloru oraz dopasowanie do odpowiedniego miejsca na planszy do kodowania.
  • „Dopasuj i ułóż kwadrat” – dopasowywanie kwadratów różnej wielkości do szablonów na kartonie oraz układanie sylwety kwadratu z drewnianych patyczków, rysowanie palcem na tacy wypełnionej mąką.
  • „Kolorowe kwadraty” – wypełnianie sylwety kwadratów farbą.

„Trójkąt” – wspólne zabawy kształtujące umiejętność rozpoznawania i nazywania trójkątów.

Aktywności dzieci:

  • Powitanie dzieci piosenką pt. „Trójkąt” A. Kornacka.
  • Prezentacja utworu pt: „Trójkąt” ilustrowanego sylwetami.

„TRÓJKĄT”

Trójkąt - figura to jest odlotowa!

Ze wszystkich figur najbardziej bajkowa.

Z trójkątów można zrobić rakiety,

Choć nie polecą w kosmos, niestety.

Lecz trójkąt może być także koroną!

Czapką spiczastą, z papieru zrobioną,

Kawałkiem pizzy, serkiem, lodami...

Trójkąty wszędzie wokół są z nami!

  • Zabawa „Co ma kształt trójkąta?” – nauczyciel układa na dywanie różne przedmioty w różnych kształtach. Zadaniem dzieci jest wskazać te przedmioty, które mają kształt trójkąta.
  • „Trójkąty” - układanie trójkątów z wykorzystaniem patyczków, drucików oraz rysowanie na tace wypełnionej mąką sylwety trójkąta.
  • „Geometryczna gąsienica” - przed rozpoczęciem zabawy przedszkolaki zostają zapoznane z piosenką „Geometryczna gąsienica”. Dzieci otrzymują pomoce do zabawy: głowę gąsienicy oraz zestaw figur geometrycznych (kolorowe trójkąty). Dzieci śpiewają piosenkę i w odpowiednim momencie nauczyciel wymienia figurę lub opis figury, która tworzy gąsienicę (niebieski trójkąt). Także dzieci mogą podać figury.
  • „Kodowanie trójkątów” - zadaniem dzieci jest uporządkowanie figur (trójkątów) według wielkości i koloru oraz dopasowanie do odpowiedniego miejsca na planszy do kodowania.

Podsumowaniem i utrwaleniem poznanych figur w grupie trzylatków było przeprowadzenie gry planszowej z wykorzystaniem kostki oraz planszy z figurami: gra planszowa „Kto pierwszy” – na dużym arkuszu papieru ułożone są figury geometryczne oraz kostka z figurami geometrycznymi. Zadaniem dziecka jest wskazanie figury wyrzuconej na kostce oraz przesunięcie się o jedno pole (figurę) do przodu, wygrywa osoba, która pierwsza przejdzie dane figury.

Wszystkie zabawy i aktywności z wykorzystaniem figur geometrycznych były chętnie podejmowane przez dzieci. Z dużym zainteresowaniem przedszkolaki wykonywały wszelkie zadania związane z kodowaniem. Myślę, że poprzez cykl zajęć udało mi się wprowadzić najmłodsze przedszkolaki w świat figur geometrycznych.