Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy nauczyciel próbował zainteresować tematem mówiąc. Nowoczesna dydaktyka stawia ucznia w centrum procesu nauczania. Młodzi ludzie są kreatywni, lubią wyzwania oraz chętnie sięgają do nowoczesnych technologii. Postanowiłam to wykorzystać na zajęciach z języka niemieckiego. Podczas lekcji kulturoznawczych młodzież poznawała zwyczaje świąteczne naszych zachodnich sąsiadów oraz słownictwo związane z tematem OSTERN- Wielkanoc. Uczniowie byli aktywnymi współtwórcami lekcji. Wykorzystując nowoczesne technologie samodzielnie przygotowywali prezentacje multimedialne oraz komputerowe zagadki, krzyżówki i rebusy dla swoich kolegów. Mieli całkowitą dowolność w korzystaniu z programów i aplikacji. Pokazałam im kilka przykładowych możliwości, jednak wybór ostatecznie należał do nich. Zaproponowałam m. in. sięgnięcie do generatorów krzyżówek na portalach ClassTools i Crossword Labs, wspaniałą stronę do tworzenia rebusów www.rebusy.edu.pl, niezawodny LearningApps, czy tradycyjny Power Point. Ich zaangażowanie przeszło moje oczekiwania oraz po raz kolejny uświadomiło mi atrakcyjność TIK. Polecam!
Dorota Maciejewska
nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 3 im. Marynarzy Polskich w Kołobrzegu