Cykliczne spotkania z naturą – „Cztery pory roku” w Przedszkolu nr 12 w Koszalinie

Beata Jakowiec-Pióro,  Agata Kaczmarek – nauczycielki wychowania przedszkolnego w Przedszkolu nr 12 w Koszalinie

Jednym z priorytetów przedszkola jest promowanie treści z zakresu edukacji przyrodniczej, budzenie szacunku do przyrody oraz otaczającego świata.

W ubiegłym roku nasza placówka otrzymała Certyfikat „Zielonej Flagi”. Mając na uwadze wprowadzenie innowacyjnych formy przekazywania treści przyrodniczych dla dzieci opracowałyśmy i wdrożyłyśmy cykl zabaw związanych z poznaniem każdej pory roku.

Od września 2016 r. organizujemy w przedszkolu cykliczne zabawy z porami roku. Głównym celem jest poznanie poszczególnych pór roku ich cech charakterystycznych, rozwijanie logicznego myślenia oraz budzeniem zainteresowania światem przyrody i ekologii.

Nasze działania obejmują wiele obszarów edukacyjnych tj. matematyczny, językowy, plastyczno – techniczny, muzyczny i ruchowy, w obrębie których dzieci wykonują rozmaite zadania. Jednym z wielu było udekorowanie szala lub kapelusza dla danej pory roku dowolnie wybraną  techniką plastyczno – techniczną. Nieodłącznym elementem spotkań były zabawy i improwizacje muzyczno – ruchowe.

Społeczność przedszkola chętnie brała udział w zabawach. Dzieci ubierały stroje w kolorach danej pory roku. Chętnie rozwiązywały zadania logiczne, łamigłówki, zabawy konstrukcyjne czy zagadki słuchowe. Prezentowały własne ekspresje ruchowe do muzyki klasycznej, wyrażały pozytywne emocje w zabawach plastycznych, ruchowo – muzycznych, indywidualnych lub w parach.

Nasze działania spotkały się dużą aprobatą wśród dzieci, rodziców, a także nauczycieli. W celu uatrakcyjnienia zabaw gromadziłyśmy stroje teatralne symbolizujące wybraną porę roku, stosowną oprawę muzyczną oraz atrakcyjne pomoce dydaktyczne, takie jak: puzzle, układanki, historyjki obrazkowe. Spotkania pór roku były prowadzone dla wszystkich dzieci. Treści edukacyjne były dopasowane do poziomu umiejętności i możliwości rozwojowych dziecka. Cennym walorem naszych spotkań było wplatanie treści z języka angielskiego.

Planując zadania korzystałyśmy z elementów różnorodnych metod aktywizujących tj. C. Orffa, B. Strauss, O. Labana, w grupach starszych wykorzystywałyśmy również elementy metody D. Dziamskiej, G. Domana czy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

Po każdym spotkaniu dokonywałyśmy wnikliwej ewaluacji, dzięki czemu mogłyśmy udoskonalić dalsze działania, planując kolejne spotkania pór roku.

Mamy nadzieję, że dzięki atrakcyjnej zabawie dzieci chętniej i prościej poznają treści z zakresu edukacji przyrodniczej w myśl zasady „Czym skorupa za młodu…”.

  • POWITANIE JESIENI

W naszym przedszkolu odbyła się dyskoteka z okazji powitania kolejnej pory roku. Odchodzące lato wesoło powitało Panią Jesień koszem pełnym dojrzałych owoców i warzyw.

Maluchy i starszaki  odgadywały zagadki o jesieni, utrwalały cechy charakterystyczne tej pory roku, rozpoznawały różnymi zmysłami owoce i warzywa. W rytm muzyki poważnej naśladowały spadające liście z drzew, opady deszczu, powiew silnego wiatru. Tworzyły własną improwizację ruchową. Utrwalały cykliczność następujących po sobie pór roku. Starszaki liczyły ukryte jeże, wymieniały gatunki ptaków odlatujących do ciepłych krajów, układały puzzle o tematyce jesiennej.

  • PRZYWITANIE ZIMY

Dzieci wraz z „Panią Jesienią” radośnie powitały kolejną porę roku „Panią Zimę”. Z tej okazji odbyła się zimowa dyskoteka w zimowych barwach, połączona z zabawami ruchowymi oraz quizem. Maluch i starszaki tańczyły rytmicznie w parach, indywidualnie i w małych grupach. Opowiadały o zmianach zachodzących w przyrodzie. Wiedziały, jakie sporty zimowe można uprawiać aby być zdrowym. Sprawie odgadywały zagadki logiczne. Dzieci wysłuchały „Zimowej bajki”, którą czytała pani dyrektor. Na koniec wszyscy uczestnicy zabawy wykonali długi szal, który ozdobił strój Pani Zimy.

  • POWITANIE WIOSNY

Tradycyjnie, z okazji powitania wiosny odbył się w naszym przedszkolu Wiosenny Bal. Zagadki, rebusy, układanie puzzli to stały punkt naszego programu. Jak zawsze, towarzyszyła dzieciom muzyka klasyczna, która oddawała wiosenny nastrój. „Cztery Pory roku” Vivaldiego to utwory, które rozpoczynały naszą przygodę z Porami Roku.

  • PRZYWITANIE LATA

Z okazji powitania nowej pory roku dzieci wzięły udział w zabawach na świeżym powietrzu. Utrwalały cechy charakterystyczne nadchodzącego lata, rozwiązywały zagadki oraz tańczyły w rytm wesołej muzyki. Opowiadały również, jakie sporty można uprawiać latem. Dzieci przygotowały również letni szal, który ozdobiły farbami.